Jeepy strzegą granic
Polska Straż Graniczna zakupiła 60 nowych Jeepów Wranglerów Sahara w wersji 2-drzwiowej przeznaczonych do działań prowadzonych na wschodniej ścianie Polski.
Pojazdy wyposażone są w silniki GME 2.0 Turbo 272 KM A8 z napędem 4×4 Command-Trac i dodatkowy tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok. Dzięki temu mogą pracować w trudno dostępnym terenie. Jeepy otrzymały zielony, matowy kolor nadwozia z jasnozielonym pasem z napisem „Straż Graniczna”, sygnalizację świetlno-dźwiękową pojazdu uprzywilejowanego i łączność. Wszystkie 60 Jeepów Wranglerów do końca roku trafi do lokalnych jednostek Straży Granicznej zlokalizowanych w różnych częściach Polski.
Samochód dysponuje momentem obrotowym 400 Nm, który współpracuje z 8-biegową, automatyczną przekładnią specjalnie skalibrowaną do możliwości Wranglera. Układ napędowy zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 7,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 177 km/h. Układ współpracuje z systemem napędu 4×4 Full-Time Command-Trac™, który obejmuje 2-biegową skrzynię rozdzielczą z przełożeniem reduktora 2,72:1 i cztery tryby pracy (plus tryb Neutral):
- 2H – napęd na tylne koła, do jazdy po drogach utwardzonych;
- 4H Auto – dołączany napęd na cztery koła Full-Time do jazdy na co dzień przy gorszych warunkach na drodze i w lekkim terenie;
- 4H Part-Time – napęd na cztery koła do jazdy w terenie lub poza drogami utwardzonymi;
- N Neutral – odłączenie napędu w skrzyni rozdzielczej, umożliwiające np. holowanie za innym pojazdem;
- 4L Low – napęd na cztery koła z przełożeniem redukcyjnym, do jazdy w trudnym i wymagającym terenie.
Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
Trac-Lok zwiększa trakcję na tylnych kołach podczas pojazdy po śliskich,
trudnych nawierzchniach, jak piasek, żwir, błoto, śnieg czy lód. Parametry
terenowe: prześwit 26 cm, kąt najazdu 37,4°, kąt zjazdu 30,5°, kąt rampowy
26,2° oraz fabryczną głębokość brodzenia prawie 76 cm, dodatkowo zwiększoną w
przypadku samochodów Straży Granicznej poprzez montaż snorkela. Wersja Sahara
ma ponadto bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, m.in. elektroniczny
system stabilizacji toru jazdy ESC ze wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS
oraz systemem przeciwdziałającym wywróceniu się pojazdu ERM czy kamerę podglądu
drogi cofania ParkView™ z dynamicznymi liniami siatki. Zestaw wskaźników
terenowych Off-Road Pages monitoruje w trakcie jazdy m.in. kąty wychyleń i
parametry podzespołów. Wszystkie światła i reflektory wykonano w technologii
LED, system multimedialny Uconnect z 8,4-calowym ekranem dotykowym jest kompatybilny
z Apple Car Play i Android Auto.
Do służby w Straży Granicznej samochody dodatkowo otrzymały sygnalizację
świetlną oraz dźwiękową pojazdu uprzywilejowanego, snorkel, wyciągarkę,
kompletne osłony podwozia, hak holowniczy, ogrzewanie postojowe, łączność
(antenę i radiotelefon) oraz dwa komplety kół (terenowe Goodyear Wrangler
Duratrac i letnie typu All Terrain Goodyear Wrangler Adventure) wraz z pełnym
kołem zapasowym. Adaptacją Wranglerów zajmuje się spółka Fix Forum Lider działająca
przy Salonie AutomobileTorino Lublin, przy udziale firmy Transmed, wyłącznego
przedstawiciela Federal Signal Vama na Polskę.
Zakup samochodów został sfinansowany z „Programu Modernizacji Policji, Straży
Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach
2017-2020”. Pierwsza partia 28 egzemplarzy została wydana i po zarejestrowaniu
zostanie rozdysponowana między cztery oddziały Straży Granicznej – 13 Jeepów
otrzyma oddział Podlaski, 10 – oddział Warmińsko-Mazurski, Nadbużański – 4, a
Karpacki – 1. Pozostałe 32 pojazdy trafią do funkcjonariuszy Straży Granicznej
w grudniu.