Kierunki rozwoju telematyki

Kierunki rozwoju telematyki

Wszystkie firmy na świecie kładą duży nacisk na usprawnianie operacji flotowych. To stoi za sukcesem branży telematycznej i jej nieustannym rozwojem. Nowoczesne rozwiązania do śledzenia wprowadzają nowe funkcje, dzięki którym proces zarządzania jest bardziej płynny.
Branża telematyczna nieustannie się zmienia. Producenci rozwiązań monitorujących dostosowują się do zmieniających się trendów rynkowych. Dzięki ciągłym udoskonaleniom rozwiązań do zarządzania, monitorowanie pojazdów stanie się w przyszłości bardziej wydajne. Oto kilka kierunków, w których najprawdopodobniej będą ewoluować systemy telematyczne.

Technologia 5G

Mechanizm zarządzania pojazdami oparty jest na współdzieleniu danych. Różne urządzenia przesyłają informacje do systemów centralnych poprzez integrację danych. Szybkość przesyłania zależy od szybkości Internetu. Technologia 5G to doskonały dodatek do oprogramowania do zarządzania flotą –[jJest 100 razy szybszy niż 4G i ma większą przepustowość. 5G obsługuje więcej połączonych sieci, zwiększając zakres monitorowania pojazdów.
Wcześniej czy później wszystkie firmy przejdą na technologię 5G. Wskutek zależności rozwiązania śledzącego od mechanizmu IoT (Internet of Things), szybsza transmisja danych jest kluczem do sukcesu. Wydajność sieci 5G pozwali połączyć większą liczbę urządzeń oraz czujników i w ten sposób monitorować każdą drobną czynność, zapewniając lepszą kontrolę operacyjną.

Pojazdy autonomiczne

Wraz z postępem technologicznym, ludzie są mniej niezbędni w wykonywaniu pracy. Ponieważ systemy zarządzania flotą wykonują większość pracy operacyjnej, firmy inwestują w nie zamiast zwiększać personel biurowy. Podobnie, rozwój pojazdów autonomicznych (AV) może wpłynąć na rynek pracy kierowców. Pojazdy te mogą prowadzić samodzielnie z niewielką – lub bez pomocy człowieka.
Chociaż ta technologia nie jest obecnie wykorzystywana komercyjnie, rozwija się w szybkim tempie. Wprowadzi znaczne zmiany w zakresie i mechanizmie działania codziennych operacji transportowych. Dzięki sztucznej inteligencji i analizom predykcyjnym AV byłyby w stanie podejmować natychmiastowe decyzje. W codziennych operacjach wyeliminowane zostałyby błędy ludzkie, a wydajność znacznie się poprawi.

Mobilność jako usługa (MaaS)

Mobilność jako usługa to mechanizm, który łączy kanały cyfrowe w celu świadczenia różnych rodzajów usług mobilności. To rosnący trend na całym świecie z ogromnym potencjalnym popytem. Wiele firm już pracuje nad tym modelem, uwzględniając w nim usługi przewozowe, usługi dystrybucji, usługi wspólnego przejazdu itp. Wraz z postępem w technologii telematycznej rośnie poziom wygody w operacjach MaaS.
Firmy udostępniające swoje pojazdy w celu wspólnego korzystania z przejazdów i innych tego typu usług nie są już zbyt w daleko idącej awangardzie. To już się dzieje w wielu częściach świata, a zarządcy flot wynajmują lub leasingują niektóre pojazdy według własnego uznania. Pomaga to w pełni wykorzystać każdy zasób i uzyskać większe przychody. Po 2021 r. trend ten prawdopodobnie szybko się rozwinie, a więcej firm będzie eksplorować potencjał biznesowy MaaS.

Zaawansowana telematyka

Systemy zarządzania flotą nie są już prostymi rozwiązaniami do śledzenia pojazdów. Stały się rozbudowanymi jednostkami kontrolnymi, które pomagają menedżerom radzić sobie ze wszystkimi aspektami operacyjnymi. Od śledzenia GPS na żywo po zarządzanie personelem i pojazdami – jedno oprogramowanie może zarządzać wszystkim. Nowoczesne rozwiązania monitorujące wykorzystują predykcyjną analizę danych do podejmowania optymalnych decyzji. Mogą skutecznie radzić sobie z sytuacjami awaryjnymi, dokonując szybkich, ale prawidłowych wyborów.
Sztuczna inteligencja zwiększyła możliwości rozwiązań monitorujących. Już teraz pomaga firmom mieć lepszą kontrolę nad ich działalnością, jednak prawdziwy potencjał generowania oszczędności na polu kosztów operacyjnych jeszcze nie został nawet napoczęty.

Ochrona danych

Operacje telematyczne polegają na przetwarzaniu danych. Duża ilość zbieranych przez nie informacji pochodzi z różnych źródeł i wraz z postępem technologicznym rozwiązania do zarządzania będą musiały w przyszłości radzić sobie z większą ilością danych. Z tego powodu systemy zarządzania flotą na całym świecie kładą duży nacisk na bezpieczeństwo danych.
Cyberbezpieczeństwo w sposób nieunikniony stanie się dla firm telematycznych kluczowym zagadnieniem w najbliższej przyszłości. Wielu innowatorów projektuje specjalne narzędzia bezpieczeństwa, które mogą wykryć wszelkie nieautoryzowane naruszenia bezpieczeństwa w ułamku sekundy. Dzięki 5G i bardziej zaawansowanej integracji danych cyberzagrożenia byłyby neutralizowane znacznie szybciej.


KOMENTARZ


Maciej Szelągowski
Project Manager, Trimble Transport&Logistics

Systemy telematyczne w początkowej fazie swojego istnienia oferowały użytkownikom przede wszystkim możliwość śledzenia lokalizacji pojazdów, oraz dostęp do bardzo podstawowych informacji na temat zdarzeń takich jak włączenie zapłonu, otwarcie drzwi etc. Stosunkowo szybko zakres ich funkcjonalności został poszerzony o możliwość zapisywania i przekazywania informacji dotyczących parametrów eksploatacyjnych pojazdów. Bardziej zaawansowane wersje wzbogacone zostały o interfejs dla kierowcy, pozwalający na wymianę wiadomości, wysyłkę zleceń transportowych oraz nawigację. Obecnie standardem stały się funkcjonalności takie jak skanowanie dokumentów, obustronne przesyłanie plików, dokumentacja fotograficzna, monitoring temperatury, wagi etc. Dobre systemy telematyczne są na tyle rozwinięte i skalowalne, że są w stanie zaspokoić praktycznie wszystkie wymagania przewoźników. 

W ostatnim czasie obserwujemy rosnące zróżnicowane zapotrzebowania na rodzaj przekazywanych informacji, w zależności od tego w jakim segmencie rynku działają przewoźnicy czy operatorzy logistyczni. Coraz częściej klienci zgłaszają też potrzebę zintegrowania naszych urządzeń z niezależnymi, zewnętrznymi aplikacjami. Zazwyczaj prośby takie dotyczą aplikacji ogólnie dostępnych na typowych, konsumenckich urządzeniach mobilnych, działających w środowisku Android. Stąd też ewolucja systemów telematycznych ukierunkowuje się ostatnimi czasy na stosowanie hardware’u opartego głównie na systemie Android, co powoduje, że urządzenia z jednej strony nadal spełniają zaawansowane funkcje telematyki, a z drugiej stają się uniwersalne i umożliwiają instalację dowolnego oprogramowania. To z kolei pociąga za sobą konieczność wdrożenia polityki zarządzania urządzeniami przez firmę, aby ograniczyć ich wykorzystywanie jedynie do aplikacji czy funkcji związanych ze wsparciem procesów transportu. Doskonałym przykładem jest tu nowa oferta Trimble, m.in. w postaci urządzeń ogólnodostępnych, ale zarządzanych przez firmę w modelu Enterprise Mobility Management (EMM), co zapewnia bardzo szerokie możliwości, z jednoczesnym zachowaniem kontroli i bezpieczeństwa w zakresie użytkowania urządzeń.

Poleć ten artykuł:

Polecamy