Cisowianka kontynuuje inwestycje w transport intermodalny
Nałęczów Zdrój, producent Cisowianki oraz Cisowianki Perlage, nadal rozwija transport intermodalny z wykorzystaniem kolei do masowego przewozu swoich produktów. Spółka Intermodal, operator logistyczny Grupy Nałęczów Zdrój w kończącym się właśnie sezonie wiosenno-letnim, zorganizowała dziesięć składów pociągowych, transportując 440 kontenerów. Łącznie od 2022 roku przy pomocy kolei przewiezionych zostało prawie 13 mln butelek z Cisowianką!
Nałęczów Zdrój stale rozwija rozwiązania, które podnoszą efektywność energetyczną produkcji oraz dystrybucji wody mineralnej, redukując tym samym swój ślad węglowy. W ubiegłym roku Spółka przewiozła wykorzystując tory 220 kontenery z 4,25 mln butelek wody. W 2023 roku przeprowadzony został zakrojony na o wiele szerszą skalę projekt w tym obszarze. Za pośrednictwem kolei w 440 kontenerach przetransportowane zostało, aż 8,5 mln sztuk Cisowianki do specjalnie przygotowanego w tym celu zewnętrznego magazynu buforowego. To usytuowany w okolicach Poznania obiekt logistyczny, z którego woda trafia do klientów Grupy Nałęczów Zdrój z zachodniej Polski. Magazynowanie produktów, zwłaszcza w innym miejscu niż zakład produkcyjny, to stosunkowo nowatorskie rozwiązanie logistyczne zastosowane przy sprzedaży wody. Jego celem jest usprawnienie dystrybucji, szczególnie w okresach wzrostu zapotrzebowania na te produkty, a także ograniczenie transportu samochodowego na dłuższe, kilkusetkilometrowe trasy.
– W pobliżu naszego zakładu produkcyjnego w Drzewcach znajduje się stacja PKP Nałęczów. Naturalną decyzją była więc dla nas chęć i rozwijania transportu intermodalnego, zgodnie z zasadą „tiry z wodą na tory” – powiedział Tomasz Wojtasiński, Dyrektor Zarządzający spółki Intermodal. – Widzimy wiele zalet takiego rozwiązania, a jedną z największych jest dalsze ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych i to nie tylko na terenie naszej gminy, ale na drogach ogólnokrajowych. Chcemy w przyszłości jeszcze mocniej stawiać na kolej jako środek transportu wody mineralnej – dodał Wojtasiński.
W ostatnich latach linia kolejowa Lublin – Warszawa prowadząca przez Nałęczów, wróciła do użytkowania po licznych remontach. Zwiększenie liczby przewozów cargo, poza tymi pasażerskimi, nawiązuje do historycznego wykorzystania kolei w tym rejonie Polski. Już w latach 80 XIX wieku odbywały się tu pierwsze przeładunki z Nałęczowskiej Kolej Dojazdowej – z torów wąskotorowych na kolej normalnotorową. Według Grupy Nałęczów Zdrój odtworzenie historycznych procesów przeładunkowych jest szansą dla całego regionu. Dlatego Spółka uwzględnia to w swoich planach inwestycyjnych.
– Wierzymy, że przy przychylności i zaangażowaniu władz lokalnych oraz PKP PLK w rozwój infrastruktury wspomagającej transport kolejowy, będziemy mogli być przykładem dla innych firm produkcyjnych nie tylko w regionie, ale w całym kraju. Dla uzdrowiskowej Gminy Nałęczów jest to również szansa na pokazanie jak w naturalnym środowisku wiejskim można prowadzić industrializację, zgodną z naturą i ekologią – mówi Tomasz Wojtasiński.