Wysokie kary nie tylko za przewóz nielegalnych imigrantów
Kary za przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii uległy zmianie w lutym 2023 r., obejmując również sankcje za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu. Choć od ich wprowadzenia minął ponad rok, wielu przewoźników nadal nie wie, że zaniechanie w tej kwestii może wiązać się z dotkliwą karą finansową. Sankcja może zostać zastosowana niezależnie od tego, czy nielegalni imigranci znajdowali się w pojeździe.
Zgodnie z sekcją 31A Ustawy o imigracji i azylu z 1999 roku (z późniejszymi zmianami), brytyjski Sekretarz Stanu może nałożyć karę na osobę odpowiedzialną za niezabezpieczenie pojazdu ciężarowego.
Osoby odpowiedzialne definiuje się jako właścicieli, najemców i kierowców, a w przypadku przyczep wolnostojących – właścicieli, najemców i operatorów.
Nawet 6000 funtów mandatu
Maksymalna kara za niezabezpieczenie pojazdu ciężarowego wynosi po 6 000 funtów na osobę odpowiedzialną za incydent. Wszystkie odpowiedzialne osoby (kierowca, pracodawca, zleceniodawca itp.) mogą zapłacić łącznie 12 000 funtów.
Kary za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu nakładane są według odpowiednich kryteriów.
1500 funtów zapłaci osoba odpowiedzialna za wykroczenie, jeśli w ciągu 5 lat poprzedzających jej nałożenie nie była karana z tytułu niezabezpieczenia pojazdu.
3000 funtów zapłaci osoba, która popełniła podobne wykroczenie w ciągu 5 lat poprzedzających nałożenie kary.
6000 funtów wyniesie mandat dla osoby, która otrzymała karę za to samo przewinienie co najmniej dwukrotnie na przestrzeni poprzednich 5 lat.
Czy karę można obniżyć?
Przepisy przewidują dwie podstawowe możliwości zmniejszenia kary. W pierwszym przypadku kwota mandatu może zostać obniżona o 50%, jeżeli osoba odpowiedzialna jest członkiem programu akredytacji kar cywilnych. Kolejne 50% obniżki jest możliwe, jeżeli osoba odpowiedzialna nie jest kierowcą i nie była obecna podczas podróży pojazdu lub odłączonej przyczepy do Wielkiej Brytanii, ale działała w celu zapewnienia zgodności z przepisami. Sekretarz Stanu może również rozważyć wszelkie inne kwestie, które uzna za istotne.
– W przypadku nałożenia kary na osobę, która jest kierowcą pojazdu ciężarowego na podstawie umowy z właścicielem lub najemcą pojazdu (niezależnie od tego, czy jest to umowa o pracę), kierowca i właściciel lub najemca są solidarnie odpowiedzialni za karę nałożoną na kierowcę. Nie ma przy tym znaczenia, czy kara została nałożona również na właściciela lub najemcę. Solidarna odpowiedzialność oznacza, że jeżeli kierowca nie zapłaci kary, Border Force zwróci się o jej uregulowanie do jego pracodawcy – tłumaczy Lucica Kucharec, aplikantka radcowska w TC Kancelarii Prawnej.
Wielkość kary zależna od dochodów
Sekretarz Stanu może rozważyć wnioski osób odpowiedzialnych o zastosowanie weryfikacji dochodów w celu zmniejszenia pozostałego poziomu kary.
W przypadku osób fizycznych, pod uwagę brane będą wszystkie dochody danej osoby (w tym np. za nadgodziny) za trzy miesiące poprzedzające incydent. Określając dokładny poziom kary, Sekretarz Stanu weźmie pod uwagę wszelkie oświadczenia złożone przez daną osobę dotyczące jej osobistej sytuacji finansowej.
W przypadku osób prawnych, weryfikacja dochodów w celu zmniejszenia pozostałego poziomu kary może nastąpić dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
– Zgodnie z wytycznymi, mikroprzedsiębiorcą jest podmiot, którego obrót wynosi do 2 milionów euro, zatrudniający mniej niż 10 pracowników. Taki przedsiębiorca może liczyć na zmniejszenie pozostałego poziomu kary o nawet 75%. Małym przedsiębiorcą z kolei jest podmiot, którego obrót wynosi do 10 milionów euro i zatrudnia mniej niż 50 pracowników. W takim przypadku przedsiębiorca może liczyć na zmniejszenie pozostałego poziomu kary o 50% – mówi Lucica Kucharec.
Ostatnim podmiotem, który może wnioskować o weryfikację dochodów w celu obniżenia poziomu kary, jest średni przedsiębiorca. Mowa o podmiocie, który zatrudnia mniej niż 250 pracowników i generuje obroty wynoszące maksymalnie 50 milionów euro. W takim przypadku zmniejszenie kary może wynieść maksymalnie 25%.
Proces odwoławczy w praktyce
Osoby odpowiedzialne powinny napisać w złożonym wniosku, dlaczego uważają, że należy zastosować weryfikację dochodów i jaki ich zdaniem powinien być poziom kary. Do wniosku trzeba dołączyć dokumentację. W przypadku osób fizycznych mogą to być odcinki wynagrodzenia lub wyciągi bankowe, a dla spółek – bilanse lub oświadczenia podpisane przez osobę zarządzającą.
Do dokumentacji sporządzonej w języku innym niż angielski lub walijski należy dołączyć uwierzytelnione tłumaczenie na jeden z tych języków. Wnioski można składać w dowolnym momencie do dnia, przed którym kara lub kary muszą zostać zapłacone.
– Po tym terminie wnioski nie będą rozpatrywane, chyba że w wyjątkowych okolicznościach, według uznania Sekretarza Stanu. Po rozpatrzeniu wniosku może on jednak zdecydować o niestosowaniu weryfikacji środków. Mowa o sytuacjach, gdy przedstawiono niewystarczające dowody dotyczące sytuacji finansowej danej osoby fizycznej lub spółki albo w przypadku, gdy dowody te nie uzasadniają złożonego wniosku – podsumowuje ekspertka TC Kancelarii Prawnej.