Mobilizacja w opakowaniach z tworzyw sztucznych

Mobilizacja w opakowaniach z tworzyw sztucznych

Jak zamknąć obieg opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku? Mobilizacja biznesu i skalowanie rozwiązań to kluczowy element wizji 2030 Polskiego Paktu Plastikowego. Inicjatywa stawia na jeszcze ściślejszą współpracę z nauką oraz nowe partnerstwa. 9 października 2025 r. ogłoszono wizję i cele do 2030 roku.

Polski Pakt Plastikowy działa od pięciu lat. W tym czasie rynek znacząco się zmienił – pod kątem legislacyjnym, oczekiwań konsumentów, nowych systemów (choćby kaucyjnego), ale i perspektyw, związanych z wciąż niewdrożoną rozszerzoną odpowiedzialnością producentów. Na tym tle, członkowie Paktu widzą, że kontynuowanie misji i rozbudowa platformy jest jeszcze bardziej potrzebna. Dlatego podczas konferencji „Opakowania 2030. Legislacja nowe rozwiązania – partnerstwo” 9 października br. w Hotelu Verte w Warszawie, ogłosili ważne plany do 2030 r.

– Nasze nowe cele są odpowiedzią na zmieniający się krajobraz legislacyjny. Chcemy być wsparciem dla firm, w przygotowaniu do tej legislacji, tworząc rozwiązania, które pozwolą na konkurencyjne wdrażanie kroków dobrych i z perspektywy biznesu, i środowiska, jeśli chodzi o zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych – mówi Małgorzata Greszta, partnerka zarządzająca CSR Consulting, współzałożycielka Polskiego Paktu Plastikowego. Przypomnijmy, założeniem globalnej sieci Paktów Plastikowych, koordynowanej przez Fundację Ellen MAcArthur jest zamykanie obiegu w łańcuchach wartości opakowań z tworzyw sztucznych. Na pięć lat przed horyzontem realizacji Agendy 2030, sieć Paktów odświeża strategie i uprzednio przyjęte cele. Polski Pakt Plastikowy nadawał ton ich wypracowaniu.

Co zakładają cele 2030?

Cele Polskiego Paktu Plastikowego do 2030 roku, oparte są na trzech filarach: redukcja, cyrkulacja i mobilizacja. Po pierwsze, Członkowie Paktu będą dążyć do zredukowania o 20% użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na polski rynek. Jak? Przez bezpośrednią eliminację, przez mądrą substytucję, przez opakowania wielokrotnego użytku, ekoprojektowanie i podniesienie udziału recyklatów.

Po drugie, organizacje zrzeszone w Pakcie będą działać na rzecz większej cyrkulacji materiałów. Kluczowe będzie podniesienie efektywności systemu zbiórki, sortowania i recyklingu, co przełoży się na dostarczanie wysokiej jakości recyklatów i innowacyjnych rozwiązań dla opakowań problematycznych.

Trzecim, nowym obszarem w działaniach Paktu jest mobilizacja związana ze wzmocnioną współpracą B2B oraz z instytucjami naukowymi. Jej efektem ma być podniesienie jakości i efektywności edukacji konsumenckiej dla obszaru GOZ w opakowaniach.

Aspiracje te wprost wyrażają się w nowych partnerstwach.

Świat nauki wzmacnia Pakt

Podczas konferencji ogłoszono współpracę ze Szkołą Główną Handlową i rozpoczęcie programu badawczego analizującego motywacje konsumentów. Ponadto, poinformowano o wzmocnieniu współpracy z Instytutem Badawczym Opakowań – Łukasiewicz Łódzki Instytut Badawczy, która dostarczy nowych rozwiązań i pozwoli mierzyć wpływ opakowań wielokrotnego użytku. Do Paktu przystąpiło też trzech nowych członków.

– Głos sieci handlowych zrzeszonych w Pakcie ma realne przełożenie na działania producentów i dostawców. Dlatego cieszymy się, że ich grono powiększyło się o Netto Polska, które cechuje się wysokimi ambicjami w obszarze środowiskowym. Dołącza do nas również Vytal Polska, start-up, którego doświadczenia rynkowe pozwolą nam pogłębić ekspertyzę w zakresie redukcji opakowań poprzez ich ponowne użycie w gastronomii wyjaśnia Anna Rachwał, koordynatorka ds. budowania relacji w Polskim Pakcie Plastikowym. Trzecią organizacją dołączającą do Paktu jest GS1 Polska, która w swojej działalności m.in. wspiera firmy w przygotowaniu do wdrożenia paszportu cyfrowego produktów. – Trwają rozmowy o dołączeniu kolejnych firm – zdradza Rachwał.

Co przyciągnęło nowych partnerów? – Chcemy aktywnie przygotować się do nadchodzących zmian legislacyjnych, korzystając z wiedzy i doświadczeń partnerów z całego łańcucha wartości. Współpraca w ramach Paktu umożliwia nam wymianę najlepszych praktyk i wspólne wypracowywanie rozwiązań, które przyczynią się do przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Anna Paszt, Chief Marketing & Sustainability Officer w Netto Polska.

Przyciąga też na pewno trudne otoczenie rynkowe i możliwość dyskusji w ramach społeczności Paktu. Te mają miejsce nie tylko w czasie konferencji, lecz przede wszystkim w trakcie spotkań pracujących cały rok grup roboczych.

Tegoroczną konferencję Polskiego Paktu Plastikowego patronatem medialnym objęły następujące branżowe tytuły: ecoekonomia, green-news.pl, Plastech, opakowania.com i Foodfakty.

Poleć ten artykuł:

Polecamy