Koncepcja just-in-time to jedna z najczęściej stosowanych koncepcji logistycznych

Koncepcja just-in-time to jedna z najczęściej stosowanych koncepcji logistycznych, określana w j. polskim pojęciem „dokładnie na czas”. Uważa się,że to japoński koncert Toyoty stworzył i przez lata rozwijał te  koncepcję, która opiera się na 3...

Koncepcja just-in-time to jedna z najczęściej stosowanych koncepcji logistycznych, określana w j. polskim pojęciem „dokładnie na czas”. Uważa się,że to japoński koncert Toyoty stworzył i przez lata rozwijał te  koncepcję, która opiera się na 3 głównych elementach:
segmentacji wytwarzania, zintegrowanym przetwarzaniu informacji, zsynchronizowanym z produkcją zaopatrzeniem.
 Koncepcja operacyjna dostarczania materiałów i innych zasobów do produkcji w ściśleokreślonych ilościach oraz dokładnie w takim czasie, w jakim jest potrzebny do zastosowania. Głowna jej zaletą jest możliwość znacznych oszczędności pojających na redukcji  postojów pracowników i maszyn oraz minimalizację kosztów zapasówprodukcji w toku (likwidację magazynów).

U podstaw just-in-time leżą cztery główne założenia: zero zapasów, krótkie cykle realizacji zamówienia, często uzupełniane ilości poszczególnych dóbr, wysoka jakość albo zero defektów.

Wynika z tego, że najkorzystniejsze warunki stosowania koncepcji JIT istnieją w tychprzedsiębiorstwach, gdzie stosowana jest produkcja powtarzalna, a więc polegająca na wytwarzaniuczęsto zamawianych wyrobów, okoliczność ta sprzyja bowiem stabilności, tak niezbędnej wprzypadku dostaw na czas. Charakterystyczna dla koncepcji JIT jest takŜe idea KAIZEN (ciągłegodoskonalenia), oznaczająca celowość podejmowania działań, prowadzących do ulepszeń

W koncepcji JIT waŜne jest „spojrzenie na dostawców jako na partnerów w procesie produkcji”.Na tej podstawie w Japonii przyjęto 10 zasad wdraŜania tej koncepcji [112]:1. Dostawcy są zachęcani do lokowania swoich firm blisko odbiorcy, co redukuje kosztytransportu i czas dostawy.2. Dostawy są realizowane w małych partiach, a wysyłki są częste – kilkakrotnie w ciągu dnia.3. Za zapasy buforowe odpowiada dostawca, który zobligowany jest je tworzyć.4. Obowiązuje generalna reguła: raczej jeden dostawca niŜ dwóch lub więcej.5. Dostawca będący dla firmy-klienta jedynym źródłem części, podzespołów lub produktów,cieszy się u niego większymi względami, pozwalającymi mu rozwijać biznes.6. Dostawcy z większymi uprawnieniami mogą często sami redukować swoje własne dostawy.7. Dostawcy muszą oferować moŜliwie niskie ceny, wysoką jakość i szybko odpowiadaćna potrzeby produkcyjne.8. Odbiorcy winni udzielać technicznego i finansowego wsparcia dostawcom, umoŜliwiającich rozwój i zapewniając sobie w ten sposób wysoką jakość i niskie koszty dostaw.9. Jakość jest wymagana, a nie sprawdzana przez odbiorców. Jakość części i produktów jestwymagana przez odbiorców i osiągana przez dostawców, poniewaŜ istnieje ścisłeekonomiczne uzaleŜnienie jednych i drugich, i nie ma zapasów na powtarzanie produkcji.10. Między firmą – odbiorcą a jej dostawcą winna istnieć ścisła więź, wyraŜająca się w formiepełnego zaufania. Obie strony bowiem „płyną w tej samej łodzi”.Oprócz tworzenia odpowiednich warunków do wdroŜenia JIT, konieczna jest takŜe znajomośćokreślonych technik. Jedną z najczęściej stosowanych w tym zakresie jest system kanban

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy