2 miliardy puszek Pepsi w jednym magazynie

2 miliardy puszek Pepsi w jednym magazynie

Magazyn centralny PepsiCo w podwarszawskim Mszczonowie codziennie opuszcza 5 tys. palet z napojami i słonymi przekąskami. Stamtąd trafiają do sklepów w całym kraju, a z nich na nasze stoły.

Życie często pisze niespodziewane scenariusze, tak też było w przypadku nowego magazynu centralnego dla PepsiCo o powierzchni 58 000 mkw. zrealizowanego przez P3 Logistic Parks w Mszczonowie. Jest to największy obiekt w sieci dystrybucji koncernu i jednocześnie największy magazyn oddany do użytku w Polsce w I kwartale 2020 roku. Kiedy w maju ubiegłego roku rozpoczynała się jego budowa, wszystkie strony zaangażowane w proces doskonale zdawały sobie sprawę, jak istotna jest to inwestycja, również ze względu na fakt, że obiekt jest kluczowym elementem modernizacji systemu magazynowania wyrobów gotowych PepsiCo w Polsce. Nikt nie mógł się jednak spodziewać, że termin oddania do użytku zaplanowany na luty 2020 roku wypadnie na chwilę przed zamrożeniem światowych gospodarek i będzie miał tak kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości dostaw. Towarowanie magazynu rozpoczęło się w lutym – jako pierwsze regały w Mszczonowie zapełniły przekąski i jeszcze w tym samym miesiącu rozpoczęła się ich wysyłka do klientów. Po kilku kolejnych tygodniach na swoje miejsce dotarły także napoje. Było to możliwe m.in. dzięki ogromnej kubaturze obiektu, która pozwoliłaby na składowanie niemal 2 mld puszek flagowego napoju koncernu. W kolejnym kroku do obiektu w Mszczonowie przeniesione zostały wszystkie wcześniej zaplanowane operacje przeładunkowe, dotychczas prowadzone w innych lokalizacjach.

– Dzięki temu, że P3 przekazało nam obiekt zgodnie z założonym harmonogramem, mieliśmy wystarczająco dużo czasu, żeby przenieść do niego zaplanowaną wcześniej skalę naszych operacji i w tak trudnym momencie, jakim jest pandemia, móc działać w sposób nieprzerwany i efektywny. Obecnie już ponad 85 proc. z docelowych operacji prowadzonych jest w Mszczonowie. Konsolidacja różnorodnych procesów, dotychczas realizowanych w innych rozproszonych obiektach, okazała się bardzo dobrą decyzją i sprawdziła się doskonale w tym wymagającym okresie – mówi Paweł Poniedzielnik, starszy kierownik ds. logistyki w PepsiCo.

Ostatnim etapem będzie przeniesienie zasobów z magazynu regionalnego w Kielcach, który zmieni swoją funkcję na magazyn przeładunkowy typu cross-dock. Odbędzie się to jesienią i tym samym wszystkie operacje i procesy, które miały być przeniesione do Mszczonowa, zostaną skonsolidowane w jednym miejscu.

Skrojony na miarę

Ze względu na skalę i strategiczne znaczenie projektu – jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze parku logistycznego w Mszczonowie była jego lokalizacja. Mszczonów znajduje się w niedużej odległości od trzech zakładów produkcyjnych koncernu, jest także bardzo dobrze skomunikowany z innymi regionami kraju. Dzięki usytuowaniu przy drodze ekspresowej S8 łączącej Warszawę z południem Polski, a także w pobliżu autostrady A2 łączącej zachodnią i wschodnią część kraju oraz autostrady A1 biegnącej z południa na północ, dystrybucja produktów do pozostałych magazynów PepsiCo oraz klientów jest znacznie szybsza. Koncern ma jedną z najbardziej rozwiniętych sieci dystrybucyjnych wśród firm FMCG funkcjonujących na rynku polskim i bezpośrednio dociera do ponad 50 tys. punktów na terenie całego kraju.

P3 w pełni dostosowało obiekt do potrzeb i operacji logistycznych realizowanych przez najemcę. Wysokość budynku do podstawy konstrukcji dachu wynosi 12 m i umożliwia swobodne składowanie towarów do 11,5 m. Nośność posadzki została zwiększona do ponad 7,5 t/mkw. Dzięki temu w tym samym czasie w obiekcie może być magazynowanych aż 60 tys. palet. Najwięcej powierzchni – ok. 60 proc. dostępnych miejsc paletowych zajmują napoje, pozostałe 40 proc. przeznaczonych jest na przekąski takie jak m.in. chipsy, krakersy i prażynki.

Budynek posiada 103 doki (rozładunkowo-załadunkowe), w tym 4 rampy „zero”. Został także wyposażony w bezsłupową strefę przydokową o głębokości 24 m, która daje dużą swobodę manewrów zarówno w trakcie załadunku, jak i rozładunku towarów. Pozwoliło to także na zainstalowanie w obiekcie nowoczesnego systemu Q-Loader służącego do automatycznego załadunku oraz rozładunku palet, co znacząco skraca czas procesów i minimalizuje ich koszty. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że z obiektu codziennie wyjeżdża 5 tys. palet i tyle samo trafia do niego z zakładów produkcyjnych położonych w Michrowie i Żninie – gdzie powstają napoje, nie tylko kultowa Pepsi, ale też 7Up, Mirinda czy Lipton Ice Tea oraz z Grodziska Mazowieckiego i Tomaszowa Mazowieckiego, gdzie wytwarzane są przekąski np. pyszne chipsy Lay’s oraz Cheetos.

Praca w mszczonowskim magazynie wre przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Przyjęcia towarów, pakowanie, kompletacja, załadunek i na koniec wysyłka zamówień. Nieco spokojniej robi się tylko w weekendy. Wszystko to jest możliwe dzięki zmianowej pracy ponad 230 osób. Obecnie w magazynie zatrudnionych jest ponad 180 magazynierów i operatorów wózków widłowych, którzy stanowią najliczniejszą grupę pracowników. Korzystają oni z floty ponad stu wózków z bateriami Li-ion (litowo-jonowymi), autonomicznych wózków widłowych, a także wózków z systemem put to light, które za pomocą sygnalizacji świetlnej wskazują miejsca odłożenia towarów. To nie jedyne rozwiązania technologiczne zastosowane w obiekcie usprawniające pracę i prowadzone procesy logistyczne, za które odpowiada firma ID Logistics. Warto tu wspomnieć także m.in. o systemie kompletacji głosowej tzw. voice picking, w pełni zautomatyzowanym urządzeniu do foliowania palet poprodukcyjnych oraz mobilnych i stacjonarnych owijarkach do zabezpieczania składowanego towaru.

Efektywnie i energooszczędnie

Magazyn powstał z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Do budowy ścian obiektu wykorzystano panele z rdzeniem PIR, które efektywniej izolują budynek od czynników zewnętrznych i tym samym pozwalają na zaoszczędzenie energii potrzebnej do ogrzania magazynu. Z kolei na dachu zamontowano panele solarne, które służą do podgrzewania wody bytowej. Na całej powierzchni magazynu zainstalowano energooszczędne żarówki LED, a inteligentny system sterowania oświetleniem wykorzystuje czujki ruchu. Budynek charakteryzuje się także wysoką odpornością ogniową – ponad 4000 MJ.

Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce, podsumowuje: – Realizacja strategicznego magazynu dla PepsiCo była także kluczową inwestycją dla nas jako dewelopera. Wyjątkowa skala projektu i terminarz były wymagające, jednak dzięki doskonałej współpracy wszystkich zespołów zaangażowanych w realizację obiektu, zarówno ze strony P3, generalnego wykonawcy – firmy Kajima Poland, jak i naszego klienta, przekazaliśmy magazyn do użytku zgodnie z planem. Czujemy ogromną satysfakcję, że oddany przez nas obiekt znakomicie poradził sobie z trudnym testem operacyjnym w wyjątkowo wymagającym czasie, a fakt, że był to jednocześnie największy projekt w Polsce oddany w pierwszych 3 miesiącach tego roku, jest dla nas dodatkowym powodem do zadowolenia.

.

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics nr 4/2020.

Poleć ten artykuł:

Polecamy