AGD potrzebuje zwinnego operatora

AGD potrzebuje zwinnego operatora

Kluczem do sukcesu na konkurencyjnym rynku artykułów gospodarstwa domowego jest sprawna i bezszkodowa organizacja operacji logistycznych. Specyfika obsługi logistycznej rynku AGD powoduje, że wybór operatora logistycznego powinien być starannie przemyślany, aby zapewnić wysoką...

Bariera wejścia na rynek usług logistycznych AGD jest o wiele większa niż w standardowej logistyce. Trzeba pamiętać, że produkty AGD, zwłaszcza te duże, są najczęściej ponadgabarytowe i nie przewozi się ich w Polsce na paletach. W skład dużego AGD wchodzą następujące produkty: pralki, lodówki, zamrażarki, kuchenki, zmywarki.

Wrażliwy towar

Towary te są znacznej wartości i wrażliwe na wszelkie uszkodzenia. Pomimo stosowania zabezpieczeń w postaci styropianowych lub piankowych kształtek, podczas operacji magazynowych i w transporcie występuje duże ryzyko uszkodzeń. Operator logistyczny musi dbać, by nie doszło nawet do minimalnego naruszenia opakowań, co bywa równoznaczne z uszkodzeniem towarów i brakiem możliwości sprzedaży. Sprzęt AGD jest bardzo delikatny i dlatego ważna jest siła nacisku urządzenia, z jaką się do niego podchodzi przy przenoszeniu.– Towary te wymagają zachowania szczególnej ostrożności i staranności oraz optymalnego poziomu zabezpieczeń w całym łańcuchu dostaw – mówi Anna Galas, dyrektor ds. rozwoju logistyki kontraktowej w Rohlig Suus Logistics. Wózki widłowe, przy pomocy których przeładowuje się sprzęt AGD, wyposażone są w specjalistyczne chwytaki mające możliwość dostosowania siły ścisku do rodzaju sprzętu, a pracownicy magazynowi przechodzą szkolenia, w jaki sposób postępować z tymi towarami.

Potentat logistyki

Rohlig Suus Logistics obsługuje blisko połowę rynku produkcji i sprzedaży AGD w Polsce, świadcząc usługi logistyczne dla takich producentów jak: Whirlpool, Beko, BSH z markami Bosch, Siemens, Gaggenau i Zelmer, i innych. – Jeśli pięciu naszych głównych klientów z branży AGD zajmuje 62% rynku, to śmiało możemy powiedzieć, że obsługujemy ponad połowę wolumenu dostarczanego do odbiorców na krajowym rynku sprzętu gospodarstwa domowego – wyjaśnia Klaudia Szymańska, Marketing & Communications Manager Rohlig Suus Logistics. – Niektórzy klienci postanowili przekazać w nasze ręce także prowadzenie magazynu centralnego. Z ich punktu widzenia taka decyzja to lepsza integracja procesu magazynowego i dystrybucyjnego, szybszy przepływ informacji, a finalnie po prostu sprawniejsza i lepsza jakościowo usługa – dodaje Klaudia Szymańska. Dla części producentów Rohlig Suus realizuje także dostawy międzynarodowe, np. dostarcza komponenty z Chin i Europy na taśmy produkcyjne w Polsce i w Rosji. Dla światowego lidera w produkcji odkurzaczy Rohlig jest trzecim dostawcą komponentów do fabryk w całej Europie oraz dostarcza produkty gotowe do odbiorców indywidualnych, obsługując 580 europejskich tras. – Przy tego rodzaju zleceniach istotne są wszechstronne możliwości łączenia transportu całopojazdowego, częściowego i drobnicowego do różnorodnych destynacji, tak aby uzyskać maksymalnie możliwą synergię kosztów – podkreśla Klaudia Szymańska.

Optymalizacja łańcucha dostaw na rynku AGD polega m.in. na tym, aby łączyć ze sobą dostawy produktów pochodzących od wielu producentów

Rohlig Suus Logistics specjalizuje się w obsłudze logistycznej rynku AGD od kilkunastu lat. – Dla naszych klientów nie jesteśmy tylko zwykłym operatorem logistycznym – tłumaczy Anna Galas – lecz pełnimy rolę doradcy, zajmując się tym tematem od dłuższego czasu, wiemy, w jaki sposób planować łańcuch dostaw, by był on najbardziej optymalny. Optymalizacja łańcucha dostaw na rynku AGD polega m.in. na tym, aby łączyć ze sobą dostawy produktów pochodzących od wielu producentów.

Specyfika obsługi

Artykuły AGD bardzo często poddawane są różnym promocjom, dlatego firmy logistyczne obsługujące ten rynek muszą tak działać, aby zapewnić wymagane wolumeny w sklepach. Ponadto na rynku artykułów AGD panuje duże rozdrobnienie zleceń, dlatego do obsługi tego rynku potrzebna jest zarówno sprawna sieć dystrybucji, jak i zwinny operator. – Jest to duże wyzwanie dla operatora, szczególnie na koniec miesiąca, gdy występuje wzmożona sprzedaż – kontynuuje Anna Galas. – Na szczęście w branży AGD pracują świadomi menedżerowie, którzy widzą korzyści wynikające z konsolidacji marek różnych producentów w tych samych magazynach i korzystania z jednego środka transportu.

Zwinność i zdolność jednoczesnej obsługi wielu kanałów sprzedaży przez firmę logistyczną, w tym rozwijającego się e-commerce, to dzisiaj jedno z głównych oczekiwań klientów

Rohlig Suus Logistics obsługuje rynek AGD poprzez sieć terminali cross-dokowych ulokowanych w pobliżu fabryk. Dysponując bezpośrednimi połączeniami między terminalami w całej Polsce, operator unika wielu przeładunków, dzięki czemu znacznie obniża ryzyko uszkodzeń, które najczęściej powstają właśnie podczas operacji przeładunkowych. Produkty odbierane są bezpośrednio z magazynów buforowych przy fabrykach. – Bardzo często delegujemy swoich pracowników, odpowiednio przeszkolonych w obchodzeniu się ze sprzętem AGD, do magazynów producentów, by nadzorowali łańcuch dostaw od samego początku – uzupełnia Sławomir Wujek, dyrektor produktu Dystrybucji Krajowej Rohlig Suus Logistics. – Wówczas mamy pewność, że kontrolujemy cały łańcuch dostaw – od producenta do klienta indywidualnego.

Wyzwanie

Rohlig Suus Logistics, oprócz dystrybucji do sklepów, realizuje dostawy dla klientów indywidualnych, także z opcją wniesienia sprzętu. Wraz z rozwojem sprzedaży online największym wyzwaniem dla producentów i sklepów stała się wielokanałowość obsługi klienta. – Dlatego oczekują oni od operatora logistycznego, aby zapewnił im dostawy dla różnych kanałów sprzedaży, w tym e-commerce – tłumaczy Anna Galas – bo brak jest ekonomicznego uzasadnienia do tego, aby na przykład pralka zakupiona online trafiała najpierw do magazynu centralnego producenta, a stamtąd jeszcze do magazynu sklepu internetowego. Najlepiej, aby firma logistyczna dostarczała towar bezpośrednio do klienta. I ta zwinność i zdolność jednoczesnej obsługi wielu kanałów sprzedaży przez firmę logistyczną, w tym rozwijającego się e-commerce, to dzisiaj jedno z głównych oczekiwań klientów, nie tylko branży AGD – uważa dyrektorka logistyki kontraktowej w Rohlig Suus Logistics.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy