Autonomiczny statek DB Schenker w Norwegii
innowacja

Autonomiczny statek DB Schenker w Norwegii

DB Schenker, jeden z wiodących dostawców logistycznych na świecie, przedstawił swój plan uruchomienia innowacyjnego, bezemisyjnego  kontenerowca przybrzeżnego w Norwegii. W pełni elektryczna jednostka ma unikalną konstrukcję. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. 

Planowane rozwiązanie w zakresie dwukierunkowej transmisji danych między statkiem i centrum zdalnej obsługi ma szansę stać się rewolucyjnym rozwiązaniem w sektorze transportu morskiego.

Po podpisaniu wstępnej umowy (Pre-Study), spółka DB Schenker i współpracujący z nią partnerzy – gigant na rynku meblowym Ekornes i projektant statków Naval Dynamics, wraz z firmami KONGSBERG i Massterly, podjęli pierwsze kroki w ambitnym, wspólnym przedsięwzięciu. Celem jest zastąpienie tradycyjnych statków wykorzystywanych wzdłuż linii wybrzeża Norwegii w okolicach Ikornnes i Ålesund. Nowy, autonomiczny, elektryczny, krótkodystansowy kontenerowiec bazuje na opracowanej we współpracy z KONGSBERG i Massterly koncepcji NDS AutoBarge 250 firmy Naval Dynamics.

Statek będzie pływał między rodzimym portem Ekornes, Ikornnes i Ålesund, który obsługuje główne morskie porty towarowe w Europie. Jednostka pokona trasę 43 km (23 NM) w ciągu trzech godzin z prędkością 7,7 węzła. Długość statku wyniesie 50 metrów, nośność całkowita to 300 ton. Począwszy już od stępki, to konstrukcja przeznaczona do autonomicznego i bezemisyjnego działania. Jest to jednostka bezzałogowa, ale będzie monitorowana i sterowana przez personel centrum zdalnej obsługi Massterly. Członkami zespołu będą m.in. certyfikowani nawigatorzy i inżynierowie.

Pierwszy taki projekt na świecie

Knut Eriksmoen, dyrektor generalny DB Schenker w Norwegii: „Cieszymy się, że możemy dalej zacieśniać już i tak silne relacje z naszym klientem Ekornes. To wyjątkowy projekt i kolejny ważny krok w kierunku bardziej ekologicznych łańcuchów dostaw. Doskonale wpisuje się w nasz ogólny program zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim, w którym, wraz z naszymi partnerami, przejmujemy inicjatywę“.


Roger Lunde, dyrektor generalny Ekornes AS: „Nieustannie pracujemy nad osiągnięciem naszego celu, jakim jest pozycja wiodącego producenta ekologicznych mebli klasy premium. Dzięki temu przełomowemu przedsięwzięciu osiągniemy wytyczone przez nas cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, stosując najbardziej innowacyjne technologie, jakie są tylko dostępne. Wykorzystując autonomiczny i elektryczny statek do bezpośredniego odbioru naszych produktów Stressless z doku załadunkowego w Ikornnes, znacznie zredukujemy nasz całkowity ślad węglowy. Zyskamy również lepszą kontrolę nad własną logistyką, a także większą elastyczność”.


Geir Håøy, dyrektor generalny KONGSBERG ASA: „Dostrzegamy odchodzenie od transportu drogowego towarów – ze znacznym udziałem emisji dwutlenku węgla – na rzecz czystego, energooszczędnego, transportu morskiego na krótkich dystansach. Biorąc pod uwagę nasze wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i udoskonalaniu systemów do obsługi statków, jesteśmy w stanie przeprowadzić pionierską pracę w ramach tego projektu. Obecnie firma KONGSBERG jest zaangażowana w obsługę kilku w pełni elektrycznych i autonomicznych statków, w tym Yara Birkeleand i ASKO. Z wielką przyjemnością wniesiemy swoją fachową wiedzę i doświadczenie we współpracy z DB Schenker i Ekornes”.


Tom Eystø, dyrektor zarządzający Massterly: „Cieszymy, że współpracujemy z Ekornes i DB Schenker przy tworzeniu inteligentnego rozwiązania logistycznego dla firmy Ekornes. Mały, w pełni elektryczny i energooszczędny statek towarowy będzie działał bez załogi. Massterly będzie go obsługiwać ze zdalnego centrum operacyjnego. Bardzo optymistyczne jest to, że jeden z największych na świecie operatorów logistycznych, firma DB Schenker, widzi korzyści płynące z bezzałogowej i bezemisyjnej żeglugi. Mamy nadzieję, że projekt ten będzie inspiracją do powstania większej liczby podobnych jednostek”.


Øystein Jaer, dyrektor generalny Naval Dynamics AS: „ AutoBarge 250 Coast Feeder został zaprojektowany, począwszy już od stępki, do wydajnych, autonomicznych operacji z zerową emisją. We współpracy z Massterly AS – operatorem i zarządcą technicznym statku – oraz Kongsberg Maritime AS – dostawcą technologii – jesteśmy pewni, że firmy DB Schenker i Ekornes będą mogły działać w optymalnym i opłacalnym łańcuchu dostaw, który spełni przyszłe wymagania klientów na całym świecie”.


Liczne zalety tego rozwiązania to m.in. zerowa emisja spalin, szybszy i bardziej efektywny transport oraz wpływ na zmniejszenie ruchu drogowego. Jako że wszystko to prowadzi do neutralności klimatycznej, wspólnym interesem stron jest, po zaprezentowaniu tego pionierskiego rozwiązania w Norwegii, podjęcie kolejnych kluczowych kroków w kierunku uzyskania zgody norweskiego Urzędu Morskiego, jak również rządowych zachęt do dalszego zrównoważonego rozwoju i technologii.

Poleć ten artykuł:

Polecamy