Boom w sprzedaży online motorem rozwoju P3

Boom w sprzedaży online motorem rozwoju P3

P3 Logistic Parks, długoterminowy zarządca i deweloper obiektów magazynowych i logistycznych, w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotował silny wzrost. Częściowo wynika to z boomu w sprzedaży online, zwiększającego zapotrzebowanie na magazyny w strategicznych lokalizacjach na terenie Europy.

Baza klientów P3 wzrosła o 20%, a udział sieci detalicznych, po raz pierwszy w historii firmy, przekroczył próg 30%.

P3 opiera się na mocnych fundamentach. W 2018 roku portfolio firmy powiększyło się o blisko 0,5 mln m2, skompensowane strategiczną sprzedażą 250 000 m2 aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością firmy. Ponadto, na koniec 2018 r. rozpoczęte i planowane budowy we wszystkich parkach P3 miały łączną powierzchnię ponad 1,2 mln m2, zarówno w projektach BTS, jak i spekulacyjnych. Poziom najmu w obiektach firmy utrzymuje się powyżej 95%.

 

– Branża logistyczna jest obecnie pod wpływem zaostrzonych apetytów inwestycyjnych, popytu ze strony klientów i innowacji technologicznych – powiedział Ian Worboys, Chief Executive Officer P3 Logistic Parks. – Branża logistyczna wychodzi z cienia i jest teraz jedną z najbardziej atrakcyjnych oraz stabilnych klas aktywów inwestycyjnych. W P3 stale działamy w sposób ukierunkowany na klienta, a rosnące grono klientów detalicznych docenia nasze elastyczne i długoterminowe podejście. Prawdopodobnie dlatego co 1,3 dnia podpisujemy nową umowę najmu, inwestycje w trakcie realizacji obejmują powierzchnię powyżej 660 000 m2 i zamierzamy budować największe specjalistyczne projekty w Europie.

W Polsce zauważalne są podobne trendy. Dynamiczny rozwój handlu internetowego i zwiększone zapotrzebowania na obiekty dla klientów sprzedających swoje produkty on-line, w tym sieci detaliczne, również znalazły odzwierciedlenie w projektach realizowanych przez P3. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy deweloper oddał do użytku ponad 115 000 m2 nowoczesnych powierzchni magazynowych.

Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce, mówi: – Miniony rok był dla nas bardzo pracowity. W tym czasie, w większości naszych parków wybudowaliśmy i oddaliśmy do użytku nowe obiekty. Od wielu lat widzimy bardzo duże zainteresowanie parkiem P3 Piotrków położonym w Polsce Centralnej, w którym w 2018 r. oddaliśmy do użytku prawie 55 000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej i rozpoczęliśmy budowy kolejnych 59 000 m2. Równie dużą popularnością cieszy się kolejna z naszych flagowych inwestycji – park P3 Poznań. Oddając w zeszłym roku magazyn, z którego będzie obsługiwany klient z branży e-commerce, zakończyliśmy budowę I fazy parku. Jednocześnie przygotowaliśmy się do rozpoczęcia budowy II fazy tej inwestycji, zabezpieczając grunt i uzyskując pozwolenie na budowę. Nasz bank ziemi pozwala nam na wybudowanie kolejnych inwestycji w ramach istniejących parków. Równocześnie szukamy gruntów, które pozwolą nam na dalszy długofalowy rozwój i budowę dużych parków logistycznych o interregionalnym potencjalne, w szczególności w takich lokalizacjach jak okolice Warszawy, Łodzi czy też na Górnym Śląsku.

Najważniejsze umowy i budowy z 2018 roku:

  • Rozpoczęcie budowy pierwszego magazynu G+3 z P3 w Europie; inwestycja o powierzchni 190 000 m² dla wiodącego klienta eCommerce we Włoszech.
  • Zaawansowana technologicznie i półautomatyczna inwestycja BTS o powierzchni 30 000 m² dla Lamborghini Ducati w P3 Sala Bolognese (Włochy).
  • Rozpoczęcie budowy na powierzchni 30 000 m² do zabudowy w systemie BTS dla firmy Airbus w P3 Illescas, na południe od Madrytu.
  • Realizacja projektu o powierzchni 130 000 m², P3 Kamen, w Niemczech, z wynajęciem 37 000 dla firmy Arvato.
  • Instalacja Virtuplex, firmy Etnetera, największy projekt B2B Virtual Reality w Europie, w P3 Prague Horni Pocernice, Czechy.
  • Rozpoczęcie największej budowy spekulacyjnej w Czechach, 60 000 m² w P3 Lovosice.
  • Realizacja nowego flagowego parku na Słowacji, P3 Bratislava Airport, z magazynem o powierzchni 46 000 m² w trakcie budowy dla sprzedawcy detalicznego, firmy Action.
  • Ukończenie projektu BTS o powierzchni 30 000 m² w P3 Lomme, Francja, dla Ingram Micro.
  • Rozbudowa parku P3 Piotrków: w 2018 roku ukończono łącznie 54 900 m² i rozpoczęto dalszą zabudowę o łącznej powierzchni 59 000 m².
  • Zakup terenu o powierzchni 16 ha w północnowschodnim Bukareszcie (Rumunia), pod park logistyczny o powierzchni 80 000 m².

Od czasu nabycia P3 przez singapurski państwowy fundusz inwestycyjny (GIC) w grudniu 2016 roku za kwotę 2,4 mld EUR, portfolio firmy wzrosło do ponad 4,1 mln m2 powierzchni najmu, z bankiem gruntów obejmującym ponad 1,3 mln m2. Zespół ekspertów P3 powiększył się do 140 osób w dziewięciu krajach na terenie całej Europy. W 2018 roku firma P3 mianowała nowego dyrektora zarządzającego w Niemczech, Sönke Kewtiz, nowego dyrektora zarządzającego w Polsce, Bartłomieja Hofmana oraz nowego dyrektora zarządzającego we Francji, Christophe Chauvard.

P3 kontynuuje strategię ukierunkowaną na klienta, realizując w październiku kolejną edycję konferencji P3 Momentum na temat technologii i trendów w dziedzinie nieruchomości, dla ponad 200 liderów biznesu i klientów. Do grona prelegentów podczas ubiegłorocznej konferencji należeli: wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży detalicznej w łańcuchu dostaw DHL, Alex Hislop, dyrektor Merck Healthcare, Christophe Revirron, dyrektor generalny producenta autonomicznych pojazdów, Bedestrian, Shadi T. Mere oraz znany futurysta Sean Culey jako główny prelegent.

 

W trakcie P3 Momentum Ian Worboys powiedział: – W tak zwanej „erze informacji” pojawia się kilka uniwersalnych prawd. Jedną z nich jest to, że ukierunkowanie na klienta stanowi centrum nowego standardu w biznesie. Personalizacja, automatyzacja i serwicyzacja branży magazynowej i logistycznej mają wpływ na dynamiczną zmianę sposobu prowadzenia firm i tego jaka powierzchnia jest potrzebna do przechowywania, przetwarzania i realizowania wysyłki towarów. To ekscytujący czas, pełen zarówno kreatywnych czynników, jak i zakłóceń, a tym samym P3 za swój obowiązek uważa poznanie, odnotowanie i podjęcie działań w zakresie trendów mających wpływ na konsumentów i bezpośrednio naszych klientów.

 

P3 kontynuuje swoją pracę jako pierwszy deweloper obiektów logistycznych na świecie, który został uczestnikiem UN Global Compact, inicjatywy opartej na zobowiązaniach dyrektorów generalnych do przyjęcia polityki zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej, poprzez wdrażanie ekologicznych technologii w parkach oraz współpracę ze społecznościami i organizacjami zawodowymi/akademickimi na rzecz tworzenia lepszej przestrzeni magazynowej.

 

(P3)

Poleć ten artykuł:

Polecamy