Ciężka waga kary

Ciężka waga kary

Kontrole inspektorów nierzadko dają się mocno we znaki firmom transportowym. Jednak kontrole prowadzone zarówno na drogach, jak i w firmach pokazują, że tam gdzie czas decyduje o zarobkach, naruszenia mogą sporo kosztować.Każda kontrola inspektorów na drodze publicznej...

Każda kontrola inspektorów na drodze publicznej lub w przedsiębiorstwie jest dokładnie określona zasadami postępowania wyznaczonymi przez zarządzenie Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Kontrole na drodze

Zgodnie z obowiązującym prawem inspektor ma obowiązek okazywania kontrolowanemu legalizacji wag i miejsca pomiarowego. Od ustaleń miernika wagi odejmuje się 2 proc. wartości wskazanej przez wagę zaokrąglone w górę do każdych pełnych 100 kg. Jest tak ze względu na możliwe błędy wskazań wag wynikające z pochylenia nawierzchni na stanowisku ważenia i błędy na skutek cząstkowego ważenia pojazdów wieloosiowych. Dotychczas inspektorzy odejmowali jeszcze po 200 kg od wartości pomiaru każdej osi.

Warto wiedzieć, że wagi przenośne umieszcza się tak, aby w czasie ważenia znajdowały się pod lewym i prawym kołem tej samej osi. Nacisk osi wyznacza się poprzez sumowanie wskazań obu wag. Pomiary przeprowadza się przy włączonym biegu i zwolnionych hamulcach oraz – jeśli taki wymóg wynika z instrukcji wagi – przy wyłączonym silniku ważonego pojazdu. Kierowca powinien być poinformowany o tych wymaganiach. Z kolei w przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, ważenie może się odbyć po zablokowaniu co najmniej jednego koła pojazdu przy użyciu klinów zabezpieczających.

Powtórne ważenie a czas

Podczas prowadzenia kontroli na drodze może zdarzyć się i tak, że przekroczona zostanie dopuszczalna wartość masy całkowitej pojazdu lub dopuszczalne wartości nacisku osi. W takim przypadku kierowca ma prawo do powtórnego pomiaru. Aby wniosek o ponowne zważenie był ważny, musi być złożony na piśmie. Taki druk pisma zgodnie z wytycznymi kierowcy wręcza inspektor przeprowadzający kontrolę. Jednakże drugie ważenie musi odbyć się jak najszybciej po pierwszej próbie. Wynik tej kontroli jest już ostateczny dla przewoźnika.

Ponadto dokładnie zostały określone zasady sprawdzania wymiarów pojazdu w czasie kontroli na drodze. Niezbędny jest w tym celu przymiar z legalizacją i wysokościomierz teleskopowy posiadający świadectwo wzorcowania. Zgodnie z przepisami uwzględnia się 1proc. błąd wynikający z niedokładności pomiaru i tolerancji przyrządu. W przypadku gdy długość pojazdu jest większa niż maksymalny zakres pomiarowy przymiaru wstęgowego, pomiaru dokonuje się poprzez sumowanie pomiarów cząstkowych. W takiej sytuacji błąd wynikający z niedokładności pomiaru i tolerancji przyrządu uwzględnia się w wysokości 2 proc. łącznego wyniku wszystkich pomiarów długości pojazdu.

Kontroler puka do drzwi

Inspektorzy mogą też przeprowadzać kontrole w siedzibie firmy transportowej. I w tym przypadku kontrola przebiega według określonych zasad. Po otrzymaniu pisemnego wezwania właściciele firmy zobowiązani są do okazania wszystkich wymaganych dokumentów. Liczba kierowców kontrolowanych w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowców zależy od tego, ile wypisów posiada przedsiębiorca. W firmie, która ma więcej niż 500 wypisów, kontrole obejmą co najmniej 30 kierowców. Gdy w firmie jest nie mniej niż 2 i więcej niż 5 wypisów, skontrolowanych zostanie przynajmniej 2 kierowców. Jeśli liczba kierowców jest mniejsza niż charakteryzuje to wyliczenie zawarte w zarządzeniu GITD, kontroluje się wszystkich.

Przedsiębiorca powinien pamiętać, że do czasu trwania kontroli nie wlicza się czasu nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby upoważnionej, jeżeli stanowi to przeszkodę w przeprowadzeniu czynności kontrolnych. Ponadto w książce kontroli w rubryce dotyczącej czasu jej trwania należy wpisać liczbę dni, podczas których przedsiębiorca bądź osoba przez niego upoważniona byli w dyspozycji organu kontroli. Jeśli przedsiębiorca nie zgadza się z wynikami kontroli, ma zawsze prawo odmówić podpisania protokołu sporządzonego po jej przeprowadzeniu. Jest to zawarte w protokole wraz z podaniem przyczyny.

Liczy się data

Inspektor wykonujący kontrolę ma określony termin w zawiadomieniu przedsiębiorcy o wszczęciu postępowania administracyjnego ma określony czas na wezwanie go do złożenia wyjaśnień. O upływie terminu decyduje data doręczenia. W przypadku złożenia wyjaśnień organ ma obowiązek szczegółowo odnieść się do każdego argumentu w uzasadnieniu decyzji.

Wśród najczęściej pojawiających się naruszeń przedsiębiorców są: niezgodności w rozliczaniu czasu pracy kierowców, nieprawidłowa dokumentacja pracownicza, naliczanie dodatków za nadgodziny i pracę w dni wolne.

 

Ile wyniesie kara podczas kontroli?

kierowca zatrzymany na drodze do kontroli – do 2000 zł.

– max. kara nałożona na przewoźnika w trakcie kontroli drogowej – 10 000 zł.

– o wys. kary dla przedsiębiorcy w siedzibie firmy decyduje liczba zatrudnionych kierowców w okresie 6 m-cy przed dniem rozpoczęcia kontroli:

1) 15 000 zł. – do 10 kierowców;

2) 20.000 zł. – od 11 do 50 kierowców;

3) 25.000 zł.- od 51 do 250 kierowców;

4) 30.000 zł. – więcej niż 250 kierowców;

5) 40.000 zł. – dla przedsiębiorcy wykonującego inne czynności związane z przewozem drogowym (spedytorzy, nadawcy, odbiorcy, załadowcy, organizatorzy wycieczek i turystyki);

– 5 000 zł – jeśli tachograf cyfrowy nie ma ważnego świadectwa homologacji lub nastąpiło nieuprawnione ingerowanie w jego w działanie.

 

Fot. Fotolia

Poleć ten artykuł:

Polecamy