DKV: Koszty obsługi systemu viaTOLL dla przewoźnika

Obecnie przewoźnicy szukają sposobów na uproszczenie i obniżenie wydatków związanych z systemem viaTOLL. Rozwiązaniem jest skorzystanie z pośrednictwa operatorów kart paliwowych, którzy przejmują na siebie ciężar tych rozliczeń. Koszt ich obsługi jest niewielki - prowizja za...

 

Rzeczywiste koszty i prowizja

Miesięczny koszt prowizji związany jest z tym, ile kilometrów pojazd przejeżdża po płatnych drogach. W zależności od operatora kart narzut serwisowy wynosi 1 do 2,5% łącznej sumy transakcji. Obciążenie finansowe z tego tytułu jest więc minimalne. Sprawdziliśmy losowo dwie firmy, które rozliczają opłaty viaTOLL za pośrednictwem DKV Euro Service:

Firma 1 : 38 pojazdów, miesięcznie 350 tys. zł obrotów na karty paliwowe, narzut serwisowy na jeden pojazd 2,8 zł. Średni miesięczny koszt prowizji dla całej firmy przy 38 pojazdach wynosi 106,40 zł. Z tego wynika, że koszt obsługi operatora kart paliwowych stanowi tylko 0,03% jej obrotów.

Firma 2 : 50 pojazdów, miesięcznie 500 tys. zł obrotów na karty paliwowe, narzut serwisowy na jeden pojazd wynosi 0,76 zł. Średni miesięczny koszt prowizji przy 50 pojazdach wynosi 38 PLN. Z tego wynika, że koszt obsługi operatora kart paliwowych stanowi tylko 0,0076% jej obrotów.

 

Co składa się na prowizję?

Prowizja jest opłatą za przejęcie przez operatora kart paliwowych odpowiedzialności za rozliczenia opłat viaTOLL. Zamiast obowiązku ciągłego doładowywania urządzeń viaBOX przez kierowcę, operator kart zapewnia rozliczenie jedną fakturą z długim terminem płatności (21-30 dni).

Faktura płatna jest z dołu, a więc firma jeszcze przed dokonaniem płatności może dokładnie przyjrzeć się za jakie przejazdy system naliczył opłatę. Jest to ważne szczególnie teraz, kiedy w systemie viaTOLL pojawiają się błędy i istnieje ryzyko wielokrotnego naliczenia opłat przez jedną bramkę.

Rozliczanie e-myta za pośrednictwem operatora kart paliwowych oznacza więc bezpieczeństwo finansowe firmy. Nie ma ryzyka naliczenia mandatów przez kontrolerów ITD, ponieważ płatności regulowane są zawsze w terminie odroczonym – a ich stroną jest operator kart paliwowych, a nie przewoźnik. Pamiętajmy, że kary finansowe w systemie viaTOLL są bardzo wysokie (1,5 – 3 tys. zł) i zgodnie z dzisiejszymi interpretacjami prawnymi naliczane są podczas przejazdu pod każdą bramką viaTOLL. Więcej na: www.info-myto.pl.

 

Korzyści dodatkowe w ramach współpracy

Obok bezpieczeństwa finansów, główna zaleta kart paliwowych, to wygoda. Dzięki zbiorczemu fakturowaniu nie ma konieczności rozliczania pojedynczych kwitów za doładowania konta viaTOLL. Bardzo łatwo jest też analizować i kontrolować wydatki z tytułu e-myta, jeśli mamy do dyspozycji wyspecjalizowane programy dostępne online.

Przykładem jest platforma internetowa eReporting firmy DKV. Pozwala nie tylko przeglądać płatności z tytułu opłat drogowych, ale też w dowolny sposób je sortować oraz tworzyć automatycznie raporty. eReporting analizuje w ramach jednego programu wydatki na e-myto, paliwo czy akcesoria samochodowe. Umożliwia więc tworzenie szerokich analiz efektywności kosztów. Ma też ciekawą funkcję ostrzegania o dokonaniu niezaplanowanej transakcji. Właściciel firmy może ustawić, w jakich sytuacjach system powinien go informować o dokonanej płatności, np. o przejeździe płatnym odcinkiem trasy, podczas gdy kierowca mógł go bez problemu ominąć.

 

Dlaczego firmy wybierały dotąd pre-paid, a nie post-paid? 

Winny był tutaj chaos wokół uruchomienia systemu viaTOLL, niski poziom informacji na temat dostępnych metod rozliczeń oraz strach przewoźników przed powierzeniem swych finansów pośrednikom. Ale to się teraz bardzo szybko zmienia.

Płatności post-paid są o wiele bardziej korzystną formą rozliczania e-myta, ponieważ nie wymagają mrożenia gotówki na kontach viaTOLL i eliminują problem ciągłych doładowań viaBOX-ów oraz mandatów. Dziś zmiana formy płatności z pre-paid na post-paid odbywa się od płynnie i bezkosztowo (pod warunkiem wybrania dobrej oferty operatora kart paliwowych).

Jeśli spojrzeć na naszych zachodnich sąsiadów, to najbardziej popularną metodą rozliczania e-myta jest właśnie pośrednictwo operatorów kart paliwowych i tryb post-paid. Korzysta z niego ok. 90% przewoźników w Niemczech i zdecydowana większość w Czechach czy Słowacji (gdzie systemy e-myta były niedawno wdrażane).

 

Więcej na : www.info-myto.pl

Poleć ten artykuł:

Polecamy