Dobre ogumienie = mniejsze koszty

Dobre ogumienie = mniejsze koszty

Nadpodaż przewoźników na rynku transportowym, przy spadku popytu na usługi przewozowe w pierwszej połowie roku, wyklucza możliwość podnoszenia cen frachtu. W sytuacji, gdy ceny paliw i ubezpieczeń rosną, sektor transportowy szuka skutecznych rozwiązań pozwalających...

Jedną z dróg może być odpowiednio prowadzona polityka zarządzania oponami, mająca wymierny wpływ na efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstwa przewozowego. Opony z coraz mniejszymi oporami toczenia pozwalają firmom transportowym obniżyć koszty zużycia paliwa, zwłaszcza na długich dystansach. Producenci utrzymują, że modyfikacja ciężarówki, polegająca na inwestycji w opony o niskim oporze toczenia pozwala osiągnąć nawet dziesięcioprocentowy wzrost wydajności paliwowej.

– Jeżeli popatrzymy na same opony, to okazuje się, że ich wartość stanowi tylko 5 proc. wszystkich kosztów ponoszonych przez firmę transportową. Niby niewiele, ale patrząc szerszą perspektywą, okazuje się, że te same opony wpływają aż na 45 proc. kosztów firmy, z czego 34 proc. to paliwo, a to już znaczący udział – mówi Jacek Młodawski, Fleet Business Manager w Continental Opony Polska.

Nie tylko cena

Zaostrzona konkurencja w segmencie transportowym sprawiła, że przewoźnicy kładą szczególny nacisk na redukcje kosztów. Popularna optymalizacja wpływa na wybór rodzaju i jakości opon. Z jednej strony mamy do czynienia z grupą użytkowników przywiązaną tradycyjnie do ceny produktu, z drugiej natomiast z grupą kładącą nacisk na odłożony w czasie zwrot z inwestycji, zainteresowaną oponami najwyższej jakości. Ta druga kategoria przewoźników wie, że początkowo pozornie tańsze produkty w długiej perspektywie czasu przynoszą odwrotny skutek – zmuszają do nieplanowanych zakupów i związanych z nimi wydatków.

Ważnym elementem w gospodarce oponami jest odpowiednie serwisowanie ogumienia. Niestety, zwracanie uwagi jedynie na cenę produktu bez uwzględnienia oferowanych przez producenta usług dodatkowych np. serwisu, nie należy na polskim rynku do rzadkości. Niezwykle trudne jest wykorzystanie całkowitego potencjału opony bez właściwej jej eksploatacji, a więc też regularnego serwisowania. Mówi Arkadiusz Przydatek, szef Działu Marketingu, Marketing Manager w firmie Michelin: Opona Premium, mimo iż kosztuje więcej, daje niższe koszty na kilometr pod warunkiem utrzymania jej w dobrym stanie poprzez profesjonalny serwis podczas całego okresu eksploatacji.

Na szczęście nowe narzędzia i rosnąca świadomość wpływa na zmianę tej tendencji.         – Coraz powszechniejsze systemy telematyczne pozwalają na dokładne śledzenie zużycia paliwa i zwrócenie większej uwagi na usługi a nie na cenę zakupu – dodaje Arkadiusz Przydatek.

Aby ułatwić przewoźnikom wybór właściwego serwisu producenci wdrażają projekty certyfikacyjne. Michelin w bieżącym roku oznaczył Certyfikatem Jakości Michelin 100 punktów serwisowych na ternie Polski. Nadany certyfikat stanowi gwarancję producenta, że dany punkt serwisowy spełnia wszelkie normy i dba o podnoszenie jakości obsługi klienta.

Renowacja opon

Właściwie dobrany serwis gwarantuje kompleksowy zestaw usług, począwszy od ograniczającego awarie na drodze i nierównomierne zużycie monitoringu ciśnień, poprzez zamianę opon w razie konieczności, aż po pogłębienie bieżnika w odpowiednim czasie z zachowaniem zasad i porad pozwalających na dalsze korzystanie z karkasu, który ma dzisiaj coraz większą wartość.

Nowoczesna flota powinna wykorzystywać możliwości opony przez cały okres jej eksploatacji. Jest to szczególnie ważne, gdy opona nierzadko jest używana aż do całkowitego zużycia bieżnika, czego zabraniają obowiązujące przepisy czy wymogi bezpieczeństwa. W takich sytuacjach na renowację, z powodu eksploatacji karkasu, jest już często za późno. – Klienci pomijają fakt, że wystarczyło taki bieżnik w odpowiednim momencie pogłębić, aby zyskać dodatkowy przebieg a następnie bez problemów wykorzystać karkas do bieżnikowania – zaznacza Arkadiusz Przydatek z Michelin.

W innym przypadku, po gruntowanej kontroli karkasu i pozytywnej weryfikacji, istnieje możliwość przedłużenia życia opony, która, będąc nierzadko niemal dwukrotnie tańsza, często nie odstaje poziomem jakości od nowego produktu. W procesie renowacji opona otrzymuje nowy bieżnik oraz ściany boczne. – Tak odbudowane opony są umieszczane w prasach ciśnieniowych, gdzie na gorąco wykonywana jest ta sama rzeźba bieżnika, co w przypadku nowych opon. Po wulkanizacji i wystygnięciu wszystkie opony poddawane są tej samej surowej kontroli jakości, co nowe opony –  mówi Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych w Grupie Goodyear Polska.

Możliwość porównania

W listopadzie wejdzie w życie unijna norma nakładająca na producentów i dostawców opon obowiązek etykietowania opon. Nowe etykiety będą zawierać informacje na temat efektywności trzech parametrów opon: oporów toczenia wpływających na wydajność paliwową, przyczepności i drogi hamowania na mokrej nawierzchni, poziomu zewnętrznego hałasu emitowanego przez oponę podczas jazdy. Dzięki zebranym danym firma transportowa będzie mogła porównać parametry opon poszczególnych producentów, aby wybrać ogumienie dla siebie najbardziej optymalne.

Celem długofalowym standaryzacji i możliwości weryfikacji parametrów ma być według UE oszczędność w zużyciu ropy oraz obniżenie całkowitej emisji CO2. Producenci i sprzedawcy opon popierają inicjatywę UE, prowadząc we własnym zakresie kampanie edukacyjne mające na celu zwiększenie świadomości branży transportowej w tym zakresie.    – Dzięki tym regulacjom duże korzyści odnosi ostateczny klient, w tym przypadku właściciele flot transportowych. Osiągi poszczególnych opon mogą różnić się znacząco w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Mimo to, różnica zużycia paliwa przy zastosowaniu kompletnego zestawu opon klasy A, np. Goodyear Maraton LHT II, a zestawu opon klasy F, może wynieść nawet 15% – mówi Janusz Krupa z Grupy Goodyear Polska.

Jakość i cena

Janusz Krupa,

Menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych,

Grupa Goodyear Polska

– Ważną rolę w procesie zakupu opon przez przewoźników odgrywają jakość, jak i cena, ale w przypadku opon ciężarowych liczą się również programy wspierające obsługę opon – np. zarządzanie oponami, doradztwo, program pomocy drogowej, efektywność paliwowa, bieżnikowanie. To właśnie one decydują o postrzeganiu całego produktu. Grupa Goodyear tak właśnie realizuje swoją misję obsługi flot transportowych w zakresie dostarczenia najwyższej jakości opon oraz narzędzi serwisowych. Przykładem takich produktów jest linia opon do transportu dalekobieżnego LHS II, które w eksploatacji bardzo ograniczają opory toczenia, a tym samym powodują ograniczenie zużycia paliwa.

Niskie opory toczenia

Arkadiusz Przydatek,

szef Działu Marketingu

Marketing Manager

Michelin

– Od 1995 roku proponujemy użytkownikom opony o niskim oporze tocznia – obecnie mamy w ofercie kolejną generację gamy EnergySaver Greek – pokazując, że oszczędności z tego tytułu przekraczają budżet jaki firma musi przeznaczyć na opony. Jest to element bardzo ważny, niemal decydujący o zakupie danej opony, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym. Michelin od czterech lat, wykorzystując renomowaną firmę SGS, prowadzi audyty jakościowe partnerskich punktów serwisowych, przyznając Certyfikaty Jakości Michelin tym, które spełnią minimalny poziom wymagań jeżeli chodzi o obsługę klienta. Sprawdzamy poziom posiadanego wyposażenia, przestrzeganie bezpieczeństwa, wiedzy i porad odnośnie prawidłowej eksploatacji opon.

Klasa do osi

Jacek Młodawski

Fleet Business Manager

Continental Opony Polska

– Zarządzając flotą opon w firmie transportowej warto zastanowić się jakiej klasy oponę zastosować na której z osi, tak aby wygenerować największy zysk. Opony do pojazdów ciężarowych dzielimy w zależności od miejsca montażu na pojeździe – prowadzące, napędowe i naczepowe. Zoptymalizowanie wszystkich osi prowadzi do oszczędności związanych ze zużyciem paliwa. Warto w tym przypadku zastanowić się nad kosztem kilometra, a nie tylko nad początkową ceną zakupu. W długiej perspektywie użytkowania, a o takiej mówimy w przypadku opon użytkowych, jakość zastosowanego ogumienia pozawala uzyskać wymierne korzyści w postaci dłuższego przebiegu oraz wygenerowanych oszczędności paliwa. Dobrej jakości karkas to również oszczędność polegająca na odzyskaniu części ceny opony poprzez jego odsprzedaż lub możliwość poddania go bieżnikowaniu.

Poleć ten artykuł:

Polecamy