E-myto odmładza floty ciężarowe

Dane zebrane przez operatora elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL pokazują, że przewoźnicy zaczęli inwestować w swój tabor. Wśród zarejestrowanych w systemie pojazdów wzrasta udział tych, które spełniają najostrzejsze normy emisji spalin: Euro 4, Euro 5 i Euro...

Przed wprowadzeniem systemu viaTOLL przewoźnicy do obsługi tras krajowych używali starszych pojazdów, a do transportu międzynarodowego – nowszych. Ta sytuacja zaczyna ulegać zmianie, ponieważ obowiązujące w Polsce stawki opłat elektronicznych są nawet dwukrotnie niższe dla pojazdów emitujących do atmosfery najmniej szkodliwych substancji.

Nowych przybywa, starych ubywa

W połowie listopada ubiegłego roku w systemie zarejestrowanych było 600 tys. pojazdów. W ciągu kolejnych 90 dni przybyło jeszcze 100 tys. aut. Poniżej prezentujemy udział poszczególnych grup pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL w podziale na klasę emisji spalin Euro. W nawiasach podane zostały wartości sprzed 3 miesięcy.

•    Euro 6 – 0,22 proc. (0,20 proc.)

•    Euro 5 – 24,55 proc.  (23 proc.)

•    Euro 4 – 14,41 proc. (14 proc.)

•    Euro 3 – 32,93 proc.  (33 proc.)

•    Euro 2 – 18,78 proc. (20 proc.)

•    Euro 1 – 3,89 proc. (4 proc.)

•    Euro 0 – 5,22 proc.  (5,8 proc.)

„Dane dotyczące rejestracji pokazują wyraźną tendencję: zmniejsza się udział pojazdów spełniających starsze normy emisji spalin takie jak Euro 3, Euro 2 i starsze. Jednocześnie zwiększa się odsetek najnowszych samochodów ciężarowych i autobusów (zwłaszcza tych z Euro 5). To duża zmiana, ponieważ zanim wprowadzony został system viaTOLL do transportu wewnątrz kraju kierowano najstarsze pojazdy. viaTOLL ma wpływ także na unowocześnienie floty samochodowej kierowanej przez nasz kraj tranzytem przez zagranicznych przewoźników. Przewidujemy, że ta tendencja utrzyma się, a nieekologicznych samochodów będzie coraz szybciej ubywać” – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny firmy Kapsch, która jest operatorem systemu.

Najcięższych najwięcej

W ciągu ostatnich trzech miesięcy nie zmienił się znacząco udział pojazdów o określonej kategorii wagowej. Nadal nieco około 70 proc.  wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez. Drugą co do wielkości grupę (12 proc.) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej 12 t. 5,6 proc. udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,14 proc. to autobusy. Przybyło samochodów osobowych i dostawczych z przyczepą tworzących zestaw o DMC > 3,5 t. Jest ich obecnie 6,54 proc. (wcześniej 5,6 proc.).

Przewaga rejestracji krajowych

W systemie viaTOLL przybyło pojazdów zarejestrowanych przez firmy zagraniczne (wzrost z 30 na 33 proc.). Poza tym, że węgierskich rejestracji jest teraz więcej niż łotewskich, w pierwszej dziesiątce nie zaszły żadne istotne zmiany. Najwięcej rejestracji dokonali (w nawiasach podane zostały dane sprzed 3 miesięcy):

•    Niemcy  19,44 proc. (17,7 proc.)

•    Litwini 11,08 proc. (12,3 proc.)

•    Rosjanie 9,46 proc. (10,2 proc.)

•    Ukraińcy 9,01 proc. (9,7 proc.)

•    Czesi 8,9 proc. (9,4 proc.)

•    Białorusini 5,57 proc. (6 proc.)

•    Słowacy 4,9 proc. (5,2 proc.)

•    Węgrzy 4,2 proc. (3,5 proc.)

•    Łotysze 3,53 proc. (3,9 proc.)

•    Rumuni 3,37 proc. (2,8 proc.).

Litwini inwestują w tabor

Kierowcy niemieccy nadal dysponują nowoczesną flotą, ale udział nowoczesnych pojazdów (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) spadł z 70 do 61 proc. W przypadku pojazdów z pozostałych krajów widać przeciwne tendencje. Największe „odmłodzenie” taboru zanotowano u przewoźników litewskich: skok z 20 proc. na 49 proc.

Poniżej prezentujemy udział pojazdów spełniających klasę emisji spalin Euro 4 lub nowszą w wybranych największych grupach przewoźników zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. W nawiasach podane zostały wartości sprzed 3 miesięcy.

•    Niemcy 61 proc. (70 proc.)

•    Czechy 54 proc. (53 proc.)

•    Słowacja 53,7 proc. (52 proc.)

•    Litwa 49,4 proc. (20 proc.)

•    Białoruś 49,3 proc. (48 proc.)

•    Rosja 39,8 proc. (36 proc.)

•    Ukraina 22,6 proc. (21 proc.)

Poleć ten artykuł:

Polecamy