Goodyear idzie w stronę wszechstronności

Goodyear idzie w stronę wszechstronności

Goodyear zaprezentował swoją nową linię opon do pojazdów ciężarowych, przy projektowaniu której kierowano ich maksymalną wszechstronnością oraz ograniczeniem negatywnego oddziaływania na środowisko. Fuelmax Endurance zostały opracowane z myślą o użytku zarówno na na autostradach, jak i na drogach regionalnych.

Opony z nowej linii można stosować zarówno na osi kierowanej jak i napędowych. Goodyear Fuelmax Endurance będą wspierać tysiące europejskich flot i producentów pojazdów ciężarowych w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla poprzez połączenie poziomów efektywności paliwowej znanych z zastosowań długodystansowych z trwałością, trakcją i przebiegiem wymaganym do jazdy po drogach regionalnych. Goodyear deklaruje, że nowa linia produktów jest najbardziej wszechstronną pod względem paliwooszczędności, jaką kiedykolwiek wyprodukował i podkreśla, że wszystkie rozmiary posiadają oznaczenie ‘B’ w zakresie efektywności paliwowe, oferując jednocześnie wiodące osiągi w zastosowaniach międzyregionalnych.

Bez dylematów

– Producenci pojazdów, kierownicy flot i operatorzy znajdują się pod coraz większą presją, aby realizować cele zrównoważonego rozwoju, działając przy tym w warunkach niskich marż. Organy regulujące, inwestorzy i klienci końcowi domagają się “czystych” produktów transportowanych w najbardziej zrównoważony sposób. Aby w tak skomplikowanym środowisku, jakim jest transport, rzeczywiście dążyć do neutralnej dla klimatu przyszłości, działania ekologiczne i zwiększające wydajność muszą iść w parze, nie zwiększając przy tym złożoności – mówi Grégory Boucharlat, wiceprezes Goodyear ds. biznesu opon użytkowych w Europie. Dzięki nowej oponie Fuelmax Endurance przenosimy efektywność paliwową znaną z eksploatacji na autostradach na drogi regionalne. Jest to wydajna i wytrzymała opona, oferująca niski poziom emisji spalin i doskonałą przyczepność, a także długotrwałe osiągi i przebiegi. Dzięki nowej linii produktów chcieliśmy wypełnić lukę pomiędzy zrównoważonym rozwojem a  codzienną rzeczywistą eksploatacją.

Do tej pory operatorzy transportowi często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a doskonałą wydajnością paliwową. Jak zapewnia producent, Fuelmax Endurance jest prawdziwym przełomem w branży oponiarskiej i transportowej, ponieważ jest wydajna i wszechstronna,   przy tym charakteryzuje się niską emisją spalin, doskonałym przebiegiem i trakcją. Zmniejszenie emisji CO2 o 2% przekłada się na oszczędność około 1 tony CO2 i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Gdyby flota składająca się ze 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, takie jak Fuelmax Endurance, oznaczałoby to potencjalne oszczędności rzędu 100 ton CO2 i 40 000 litrów paliwa.

Trzy sprzeczności

W procesie projektowania inżynierowie skupili się na połączeniu trzech sprzecznych ze sobą aspektów, a więc przebiegu, trakcji i wszechstronności, aby zapewnić oszczędność paliwa i niską emisję spalin. Specjalnie opracowane innowacje dla opon na oś kierowaną i napędową zwiększają możliwości produktów Goodyear w aspekcie efektywności paliwowej na szerszym zakresie tras, zapewniając jednocześnie trakcję, przyczepność i przebieg dzięki solidnej, wszechstronnej konstrukcji.

Opona na oś kierowaną Fuelmax S Enduranc łączy w sobie sprawdzoną technologię Goodyear IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. Usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania.

Zwiększona głębokość bieżnika w wybranych rozmiarach opon na oś kierowaną skutkuje większą ilością ścieralnej gumy, co zapewnia lepszą przyczepność w późniejszym okresie eksploatacji. Innowacyjna, niskoenergetyczna mieszanka bieżnika kompensuje wytwarzanie ciepła spowodowanego siłami działającymi na oponę na osi kierowanej. W wielu modelach z nowej linii na oś kierowaną zastosowano również zoptymalizowaną mieszankę ściany bocznej, która przyczynia się do obniżenia emisji spalin i zużycia paliwa, ponieważ zmniejsza uginanie i deformację ściany bocznej podczas jazdy w terenie.

Oprócz innowacyjnej mieszanki bieżnika przeznaczonej na oś napędową, w oponie zastosowano specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika wyposażony w dużą liczbę głębokich lameli, rowków centralnych i wgryzających się krawędzi, poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę.  Z kolei dzięki połączeniu uznanych i nowych technologii, cała gama opon Fuelmax Endurance zapewnia wysoką efektywność paliwową (kategoria B), a także zwiększoną wytrzymałość, przyczepność i trakcję nawet w późnym okresie eksploatacji.  Zarówno opony na oś kierowaną, jak i napędową posiadają certyfikat 3PMSF i są wyposażone w system identyfikacji radiowej RFID umożliwiający zarządzanie oponami.

Opona Fuelmax Endurance jest w pełni zgodna z programem bieżnikowania opon opracowanym przez producenta. Model na oś napędową będzie dostępny w postaci bieżnikowanej na gorąco opony premium TreadMax, która zapewnia dodatkowe przebiegi, a jednocześnie te same cechy i korzyści, co nowy, innowacyjny bieżnik, obniżając jednocześnie koszty opon nawet o 30%.

Poleć ten artykuł:

Polecamy