Grupa Michelin publikuje wyniki za 2012 rok

Grupa Michelin publikuje wyniki za 2012 rok

Grupa Michelin zanotowała wzrost zysku operacyjnego z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych o 25 proc. do 2,4 mld euro za 2012 rok. Odnotowano także spadek wolumenów o 6,4 proc., w drugiej połowie roku popyt był stabilny. Grupa także zarejestrowała ponad 1 mld euro dodatnich przepływów pieniężnych.

Zaproponowano również wysokość dywidendy w wysokości 2,4 euro na akcję – ostateczny poziom dywidendy zostanie ustalony 17 maja przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.

Łączna sprzedaż netto w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych wraz z dystrybucją sięgnęła 11 098 mln euro, co oznacza 2,9 proc. wzrost w stosunku do 2011 roku. Z kolei łączna sprzedaż netto w segmencie opon ciężarowych wraz z dystrybucją sięgnęła 6 736 mln euro, co stanowi niemal identyczny wynik jak w roku ubiegłym. Natomiast sprzedaż w segmencie opon specjalistycznych wzrosła w porównaniu do 2011 roku o 13 proc., co dało wynik 3 640 mln euro.

Rynek opon do aut osobowych i dostawczych

W przypadku wolumenu sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych na pierwsze wyposażenie, w Europie wolumen zmniejszył się o 5 proc. w 2012 roku. Liczba rejestracji nowych samochodów była najniższa od 17 lat, mimo tego rynki Europy Wschodniej wzrosły o 11 proc. Z kolei rynek Ameryki Północnej wzrósł o 16 proc., powracając do poziomu z 2007 roku. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele, która wpływała na wzrost sprzedaży nowych samochodów.

Także rynek w Azji wzrósł o 11 proc. mimo spadku szybkości wzrostu chińskiego rynku do 6 proc. Popyt w Japonii (+ 11 proc.) i krajach Azji Południowo-Wschodniej (+38 proc.) zrekompensował negatywne wpływy słabszego 2011 roku. Rynek Ameryki Południowej zakończył rok na stabilnym poziomie. Druga część minionego roku (+ 7 proc.) zrekompensowała spadki na początku roku.

Z kolei rynek wymiany w Europie zmalał o 10 proc. pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej. Spadek rynku w Europie Zachodniej był większy niż w 2008 roku. Rynek opon zimowych zmniejszył sięzgodnie z oczekiwaniami o 16 proc., a spadek rynku Premium był niższy od średniej. Popyt w Ameryce Północnej obniżył się o 2 proc. do poziomu z 2009 roku na skutek słabszej sytuacji w gospodarce. Z kolei w Azji rynek wzrósł o 2 proc., na co największy wpływ miał wzrost rynku w Chinach i spadek w Japonii i Korei. W Ameryce Południowej zachowania poszczególnych rynków krajowych były bardzo zróżnicowane, łącznie rynek wzrósł o 2 proc., na co główny wpływ miał wzrost rynku w Brazylii o 3 proc.

Rynek opon do samochodów ciężarowych

Analiza tego wolumenu sprzedaży opon na pierwsze wyposażenie pokazuje, że popyt w Europie spadł o 4 proc. poniżej poziomów z 2007 i 2008 roku. Pod wpływem pogarszania się sytuacji ekonomicznej 2 proc. spadek w pierwszym półroczu pogłębił się do 5 proc. w drugim półroczu. Po wzroście w pierwszej połowie roku o 17 proc. rynek Ameryki Północnej znacząco zwolnił w drugiej połowie i na koniec roku zanotował wzrost o 2 proc.

Natomiast rynek w Azji spadł o 9 proc., głównie za sprawą 15 proc. spadku popytu w Chinach. Rynki w Azji Południowo-Wschodniej, kontynuujące przejście na opony radialne, odnotowały wzrost o 42 proc. Z kolei w Japonii wzrost wyniósł 12 proc. Duże wzrosty są spowodowane odbiciem po słabszym 2011 roku stojącym pod wpływem katastrof naturalnych. Rynek Ameryki Południowej zanotował spadek o 30 proc. po tym jak Brazylia wprowadziła normy emisji Euro V.

Na rynku wymiany popyt w Europie spadł o 14 proc. głównie za sprawą niepewnej sytuacji ekonomicznej. Z kolei w krajach Europy Wschodniej rynek spadł o 3 proc. W Ameryce Północnej rynek spadł o 2 proc., odzwierciedlając ostrożność zarządzających flotami o perspektywy gospodarcze. W Azji rynek spadł o 6 proc., co było wynikiem słabszej sytuacji ekonomicznej w Chinach i Korei oraz efektu wysokiej bazy w Japonii, a w Ameryce Południowej wzrósł o 3 proc.

Perspektywy na 2013 rok

Grupa zakłada, że przy niepewnej sytuacji na rynkach rozwiniętych, ale wzrostach w krajach rozwijających się, Michelin oczekuje utrzymania w 2013 roku wolumenu sprzedaży. Ceny surowców powinny pozostać stabilne w pierwszej połowie roku, powodując wzrost wyniku operacyjnego o 350-400 mln euro.

Ponadto program inwestycyjny o wartości 2 mld euro będzie przyczyniał się do rozwoju Grupy Michelin, zapewniając nowe moce produkcyjne na rynkach rozwijających się. Program ma również wspierać konkurencyjność na rozwiniętych rynkach i promować rozwój nowych technologii. W 2013 roku zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych, powinien pozostać na stabilnym poziomie. Spodziewany jest ponad 10 proc. wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.

Poleć ten artykuł:

Polecamy