Kierunek Wschód

Kierunek Wschód

W handlu międzynarodowym firmy bardzo często stają przed problemem wyboru spedytora, który udzieli im odpowiedniego wsparcia przy optymalnym zorganizowaniu transportu. Mimo że współpraca z firmą logistyczną wiąże się z dodatkowymi kosztami, kompetentny partner biznesowy pomaga...

W przypadku przewozu towarów na Wschód dochodzi do tego jeszcze skomplikowana procedura uzyskania licznych certyfikatów i pozwoleń, przy której pomoc doświadczonej firmy logistycznej bardzo często okazuje się niezbędna.

Wymagania rynku

Rosja to zdecydowanie jeden z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2013 roku, Rosja była w czołówce najbardziej dynamicznie rozwijających się kierunków polskiego eksportu. W okresie od stycznia do maja polskie dostawy wyniosły 4,2 mld USD, rosnąc o ponad 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku oraz przekraczając o 4 punkty procentowe wzrost polskiego eksportu ogółem.

Struktura eksportu do Rosji jest bardzo zróżnicowana. Wśród największych wartościowo pozycji figurują m.in.: części do sprzętu RTV, leki, artykuły higieniczne, części samochodowe, a także różnorodne maszyny i urządzenia, które stanowią główne źródło modernizacji rosyjskiej gospodarki. Zróżnicowane i specyficzne wymagania każdej z tych branż to również konkretne wyzwania dla obsługi logistycznej.

Transport na Wschód wymaga dużej wiedzy i zaangażowania w organizację przewozu. Producenci, którzy chcą eksportować swoje towary na ten rynek, obawiają się przede wszystkim barier związanych z odprawami celnymi i pozwoleniami transportowymi. Nie jest to bezpodstawne.

Pomimo że teoretyczna konstrukcja rosyjskiego prawa wzorowana jest na ogólnoświatowych schematach, odprawa celna potrafi przysporzyć wielu kłopotów. Często formalności ciągną się tygodniami, a najdrobniejsze błędy lub nieścisłości, które wkradną się do dokumentów, mogą zakończyć się nawet konfiskatą całego towaru.

Dlatego tak ważne jest, aby podejmować współpracę z partnerem logistycznym, który zna specyfikę rynków wschodnich, rozumie ich regulacje prawne i celne oraz zapewnia bezpieczeństwo i sieć połączeń, gwarantujących dostawy na czas.

Certyfikacja towarów

Certyfikacją objęte są obowiązkowo artykuły spożywcze i większość artykułów przemysłowych. W niektórych przypadkach, jak np. materiały budowlane, sprzęt AGD, surowce i prefabrykaty wymagane są dodatkowe certyfikaty wydawane przez instytucje branżowe. W stosunku do tych towarów przeprowadzane są badania np. sanitarne, medyczne, weterynaryjne, budowlane, konstrukcyjne.

Bez odpowiedniego certyfikatu wiele towarów nie tylko nie jest dopuszczanych do obrotu na terenie Rosji, ale również nie może być nawet wwiezione na rosyjski obszar celny. Najważniejsze spośród obowiązujących to Certyfikat Zgodności (GOST-R) wydawany przez m.in. Gosstandart, który potwierdza zgodność przedmiotu lub usług eksportu z wymogami określonymi przez normy i standardy Federacji Rosyjskiej oraz Świadectwo Higieniczne, wymagane dla produktów spożywczych, kosmetyków, odzieży i innych produktów mających bezpośredni kontakt z żywnością lub ludzką skórą, wydawane przez państwowe organy nadzoru sanitarno-epidemiologicznego.

Organizując transport na Wschód należy pamiętać, że zarówno import, jak i eksport związane są z koniecznością wcześniejszego zgłoszenia planowanej transakcji w banku, ścisłego określenia terminów płatności i wwiezienia towarów oraz odpowiedniej rejestracji przez bank, do czego wymagane jest przedstawienie kolejnych licznych zaświadczeń oraz dokonanie opłat manipulacyjnych.

Profesjonalna firma logistyczna pomoże nam w organizacji formalności. Dlatego też należy zwrócić uwagę czy nasz potencjalny podwykonawca kompleksowo realizuje zlecenia transportowe. W tym względzie przez kompleksowość działań uznajemy pozyskanie wszelkich koniecznych pozwoleń na transport, pomoc w przygotowaniu dokumentów eksportowych czy udzielenie gwarancji tranzytowych w NCTS. Profesjonalna firma logistyczna powinna ograniczyć udział swojego klienta w organizacji formalności do niezbędnego minimum.

Pomimo że teoretyczna konstrukcja rosyjskiego prawa wzorowana jest na ogólnoświatowych schematach, odprawa celna potrafi przysporzyć wielu kłopotów. Często formalności ciągną się tygodniami, a najdrobniejsze błędy lub nieścisłości, które wkradną się do dokumentów, mogą zakończyć się nawet konfiskatą całego towaru – Andrzej Kołosowski, prezes zarządu AsstrA Polska

Logistyka wagi ciężkiej – jak to się robi?

Jedną z firm gwarantujących pełny zakres usług, łącznie z uzyskaniem odpowiednich certyfikatów i wszelkich pozwoleń dla przewożonego towaru jest AsstrA, międzynarodowa spółka holdingowa działająca na rynku usług logistycznych. Organizując m.in. transport ponadgabarytowy prasy z Czech do Rosji dla jednej z firm z sektora branży metalurgicznej, zajęliśmy się m.in. przygotowaniem dokumentów do odprawy celnej, organizacją zgłoszeń celnych, otwarciem karnetu TIR czy doradztwem celnym i złożeniem wniosków podlegających rozpatrzeniu przez organy celne.

Co istotne, tak jak każdy transport ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, tak i ten realizowany przez naszą firmę, wymagał zaangażowania dużo większej liczby uzgodnień np. z firmą zajmującą się pilotażem, z zarządcami dróg, czy Policją. Od pierwszego zapytania ofertowego odnośnie przewozu części do prasy na trasie Czechy – Brześć, Białoruś – Rosja do przyjęcia zlecenia minął niecały miesiąc. Był to czas na opracowanie logistyki trasy przyszłego przewozu. Okres od przyjęcia zlecenia do jego realizacji to kolejne dwa tygodnie potrzebne m.in. na rezerwację platformy linii kolejowej i przygotowanie niezbędnych certyfikatów.

W tym okresie należało uzyskać również stosowne pozwolenia, uwzględniając przy tym wymagania dla transportu ładunków ponadgabarytowych. Trasa podzielona była na dwa odcinki, z uwagi na rodzaj zastosowanych środków transportu (platforma kolejowa i dwa samochody własnego taboru specjalistycznego). Odcinek na trasie Czechy – Brześć został zrealizowany autami, zaś odcinek na trasie Brześć – Rosja przez transport kolejowy. Na trasie trzeba było uwzględniać również pilotaż policyjny. Transport 75-tonowej prasy został zrealizowany w ciągu dwunastu dni.

Nadchodzą usługi kompleksowe

Przy tak wrażliwym kierunku, jakim są kraje WNP, należy z rozwagą dobierać firmę logistyczną. Organizacja tego typu transportu wymaga głębokiej znajomości rynku i doświadczenia. To zadanie dla firm, które potrafią zarządzać wiedzą. Jakość w spedycji to przede wszystkim suma doświadczeń firmy i jej pracowników plus umiejętność czerpania z doświadczeń własnych i innych. Tego właśnie klient powinien szukać na etapie wyboru operatora logistycznego – przyjrzeć się jego wcześniejszym realizacjom, poprosić o udostępnieni referencji. Czas poświęcony na znalezienie odpowiedniego spedytora z pewnością zwróci się nam podczas realizacji całego zlecenia.

 

Fot. Domdeen/FreeDigitalPhotos.net

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy