Klimatyzacja a koszty paliwa

Klimatyzacja a koszty paliwa

Czy można dostać mandat za prędkość, złe parkowanie itp. od policjanta nie będącego w „drogówce”? O ile większe może być zużycie paliwa, gdy jedziemy z włączoną klimatyzacją? Dlaczego układ start/stop wyłącza silnik w jednym przypadku np. na jedną minutę, a w kolejnym na inny...

Mandat od każdego

Czy można dostać mandat za prędkość, złe parkowanie itp. od policjanta nie będącego w „drogówce”?

Mł. insp. Dariusz Podleś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

– Każdy policjant może ukarać mandatem, rodzaj służby nie ma znaczenia i nie stwarza żadnych ograniczeń. Przykładowo w przypadku wspólnych patroli funkcjonariusze drogówki mogą dokonywać pomiaru prędkości, a funkcjonariusze prewencji wystawiać mandaty.

Wietrzenie przed klimatyzacją

O ile większe może być zużycie paliwa, gdy jedziemy z włączoną klimatyzacją? Czy jest pod tym względem różnica podczas stosowania klimatyzacji manualnej i automatycznej? Gdy klimatyzacja ogrzewa wnętrze (przy nastawieniu wysokiej temperatury), to tracimy więcej paliwa niż wtedy, gdy chłodzi auto?

Krzysztof Kotarba, ekspert techniczny Renault Polska

– Ogólnie można powiedzieć, że używanie klimatyzacji zwiększa zużycie paliwa średnio o około 10 procent. Oczywiście spalanie jest proporcjonalne do obciążenia sprężarki klimatyzacji. Zdecydowanie większy pobór paliwa następuje, gdy mamy do czynienia z dużą różnicą między temperaturą we wnętrzu pojazdu i na zewnątrz. Dlatego największe zużycie paliwa, pobieranego przez silnik samochodu napędzający również sprężarkę klimatyzacji, następuje w pierwszej fazie schładzania nagrzanego wnętrza pojazdu po postoju, zwłaszcza w pełnym słońcu. Dlatego zaleca się w takich przypadkach wstępne przewietrzenie kabiny (usunięcie nagrzanego powietrza) poprzez chwilowe otwarcie wszystkich szyb przed uruchomieniem silnika.

Po włączeniu klimatyzacji, w celu uzyskania jej największej skuteczności oraz ekonomicznej pracy, należy otworzyć nawiewy powietrza i zamknąć wszystkie szyby. Z tego powodu także rodzaj eksploatacji (częste przerwy w jeździe, postoje i ponowne schładzanie wnętrza) ma istotny wpływ na zwiększenie zapotrzebowania na paliwo. Rodzaj klimatyzacji – automatyczna bądź manualna – nie ma tak znacznego wpływu pod warunkiem, że pamiętamy o wyłączeniu manualnej, gdy jej działanie nie jest już konieczne. Sprężarki nowej generacji, o zmiennej pojemności, mogące płynnie zmieniać obciążenie, są w stanie lepiej dostosować się do chwilowych potrzeb układu klimatyzacji, tym samym teoretycznie mają wpływ na mniejsze zużycie paliwa.

W trakcie ogrzewania kabiny przy niskich zewnętrznych temperaturach, korzystamy z ciepła pochodzącego z układu chłodzenia silnika, więc wpływ tej funkcji klimatyzacji (ogrzewanie) na zwiększenie spalania nie jest znaczny. Warto wiedzieć, że występują również układy klimatyzacji o tzw. zwiększonej funkcji komfortu. Przy niskich temperaturach zewnętrznych, w ściśle określonych warunkach, są dodatkowo włączane grzałki elektryczne w obiegu powietrza, co może powodować zwiększone zużycie paliwa, z powodu większego obciążenia alternatora.

Gaśnie, a kiedy zapali?

Dlaczego układ start/stop wyłącza silnik w jednym przypadku np. na jedną minutę, a w kolejnym na inny czas?

Andrzej Wojciech Buczek, specjalista ds. szkoleń technicznych Hyundai Motor Poland

– Układ start/stop, w Hyundaiu nazywany ISG, czyli Idle Stop and Go, uruchamia się i funkcjonuje w zależności od wielu parametrów. Jego działanie może być różne w zależności od stanu pojazdu i warunków zewnętrznych. Okres automatycznego wyłączenia silnika zależy między innymi od tego, czy jest włączona czy wyłączona klimatyzacja. Jeśli pracuje, maksymalny czas wyłączenia silnika wynosi jedną minutę. Natomiast jednostka może sama się uruchomić po dłuższym czasie, choćby z powodu spadku napięcia bądź ze względu na zwiększony pobór prądu przez układy pojazdu. Włączenie silnika może być też spowodowane spadkiem podciśnienia w serwie hamulcowym. Układ ISG nie będzie funkcjonował wtedy, gdy: temperatura otoczenia jest poniżej zera stopni Celsjusza, nie jest zamknięta maska silnika albo drzwi kierowcy; kierowca ma niezapięte pasy bezpieczeństwa, silnik jest nienagrzany, akumulator uległ rozładowaniu, bądź następuje duży pobór prądu, np. dmuchawa zostaje przełączona na maksimum.

fot. Citroen

Poleć ten artykuł:

Polecamy