Kompleksowo, globalnie i na czas. PEKAES w spedycji morskiej do i z Chin.

Kompleksowo, globalnie i na czas. PEKAES w spedycji morskiej do i z Chin.

Grupa PEKAES wzmacnia sieć połączeń drobnicowych w Europie, uruchamia kolejne terminale oraz zawiązuje nowe partnerstwa na świecie. Wśród segmentów działalności, w których Spółka notuje rekordowe wzrosty jest spedycja morska. W ciągu kilku ostatnich lat szczególnie popularnym kierunkiem w działalności PEKAES stały się Chiny. Na pytania dotyczące zamorskich operacji spółki odpowiada Kajetan Jagłowski, Dyrektor Spedycji Morskiej i Lotniczej PEKAES.

 Jakie miejsce zajmuje spedycja morska w działalności PEKAES?

– Transport drogą morską to jeden z naszych kluczowych obszarów biznesowych. Każdego roku PEKAES transportuje setki tysięcy ton ładunków, które docierają do i z najdalszych zakątków na świecie. Realizujemy dostawy między innymi do Chin, Kataru, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Indii, Australii i Izraela oraz do krajów Ameryki Północnej. Mogę stwierdzić, że usługi morskie zyskały na znaczeniu w ostatnich latach, a Polska stała się ważnym hubem przeładunkowym. Niewątpliwie wiele korzyści przyniosła rozbudowa Portu Gdynia, jak i Portu Gdańsk, co przekłada się na rosnący wolumen ładunków. Dodatkowo spedycja morska to różnorodność możliwości transportowych – organizujemy transport nie tylko ładunków całokontenerowych, ale też ponadgabarytowych w kontenerach specjalistycznych. Naszą domeną jest drobnica morska. Dzięki własnej sieci dystrybucji w kraju i w Europie, dostarczymy ładunki LCL sprawnie nawet już następnego dnia po odprawie. Co najważniejsze, jest to rozwiązanie optymalne kosztowo.

 Jakie usługi może zaoferować PEKAES firmom, które prowadzą wymianę handlową z Chinami?

– Skala naszych możliwości jest ogromna. PEKAES to operator logistyczny, któremu Klient może zlecić transport i przeładunek różnorodnych towarów w portach morskich. Również organizację ubezpieczeń, jak i realizację zleceń pakietowych obejmujących kompleksową obsługę spedycyjno-transportową przesyłek morskich w systemie “dom-dom”. Dodatkowo posiadamy własne biura spedycji morskiej i portowej w Gdyni i Szczecinie, nową agencję celną w Świnoujściu, tak więc można nam zlecić również pełną obsługę celną.

Warto też wspomnieć, że w skład Grupy PEKAES wchodzi m.in. spółka  SPEDCONT, która odgrywa kluczową rolę w procesie dystrybucji towarów z i do Chin drogą kolejową. Ogromny potencjał całej naszej organizacji umożliwia nam świadczenie różnych form transportu oraz współpracę z Klientami na wielu płaszczyznach biznesowych.

Dzięki sieci zaufanych i sprawdzonych agentów, pomożemy i doradzimy jak rozwiązać niemal każdy problem logistyczny. Zorganizujemy optymalne rozwiązanie dla partii kontenerów, ładunku znacznie wystającego poza jego obrys, czy też dla pojedynczej palety.

Jakiego rodzaju towary płyną na statkach z Dalekiego Wschodu?

– Transportujemy różnorodne ładunki, m.in. elektronikę, meble, materiały do wykończenia wnętrz, artykuły gospodarstwa domowego, aparaturę laboratoryjną, granulaty gumowe czy zabawki.

Co wyróżnia ofertę PEKAES w zakresie transportów na trasie Chiny-Europa-Chiny?

– Klientom oferujemy kompleksową usługę, która łączy w sobie spedycję morską i kolejową, obsługę magazynową, transport drogowy krajowy i międzynarodowy. W ten sposób możemy uprościć procesy logistyczne i skrócić czas dostaw towarów. Sprawną obsługę projektów umożliwia nam także nowoczesny magazyn PEKAES znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego i Gdynia Container Terminal, w pobliżu Obwodnicy Trójmiasta. Magazyn jest połączony z krajową i europejską siecią terminali dystrybucji drobnicowej PEKAES. Dzięki temu możemy zaoferować naprawdę indywidualne rozwiązania praktycznie dla każdego rodzaju ładunku.

Nowy Jedwabny Szlak stworzył nowe szanse rozwoju dla wielu firm. Jak to wygląda w Pana ocenie, korzyści dla Grupy PEKAES?

– Z pewnością współpraca z kontrahentami z Chin przyniosła wiele korzyści dla wielu polskich, jak i europejskich firm. Również dla naszej organizacji. SPEDCONT codziennie obsługuje transporty na szlaku Łódź-Chengdu. Wspólnie zapewniamy dostawy towarów z portów w Gdyni i Gdańsku do terminali lub na bocznicę Klienta.

Czy w ostatnim czasie można zaobserwować większe zainteresowanie Klientów spedycją morską?

– Obserwujemy większe zainteresowanie transportem morskim, co mnie nie dziwi szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń. Spedycja morska stała się bardzo konkurencyjna na tle innych gałęzi. Zwłaszcza rozwiązania Short Sea – czyli alternatywa dla transportu drogowego całopojazdowego. Dzięki takim rozwiązaniom organizujemy naszym klientom dostawy z Hiszpanii, Portugalii czy do Wielkiej Brytanii.

Jednak transport ładunków na statku trwa długo. Co sprawia, że transport drogą morską jest bardziej opłacalny dla Klientów?

– To prawda, że ładunki płyną dłużej, lecz jest to o wiele tańsza opcja transportu, niż na przykład przewóz towarów samolotem czy samochodem. Klienci szukają oszczędności, gwarancji bezpieczeństwa dostaw, dlatego zlecają nam kompleksową organizację transportu obejmującą również przeładunek towarów, usługi portowe, celne i ubezpieczenia. Z naszej strony dokładamy starań, by maksymalnie zoptymalizować cały łańcuch dostaw, a tym samym skrócić czas dostaw kontenerów do finalnych odbiorców.

Niedawno PEKAES informował o transporcie skroplonego gazu ziemnego (LNG) sprowadzanego do Polski. Czy transport odbywał się również drogą morską?

– Proces przewozu tank-kontenera obejmował kilka faz, także transport drogą morską. SPEDCONT, który zajmuje się transportem kolejowym i drogowym oraz przeładunkiem i składowaniem różnorodnych ładunków, w tym towarów niebezpiecznych, tzw. ADR, otrzymał zlecenie przewozu tank-kontenera wypełnionego gazem. W pierwszym etapie, odebrano nowy tank-kontener od Klienta w południowej Polsce, a następnie transportem drogowym dostarczono go do portu w Gdyni. Tutaj zadbaliśmy o jego sprawny załadunek na statek płynący do portu kontenerowego. W kolejnym etapie, już drogą lądową, tank-kontener dotarł do rafinerii. Po wypełnieniu tank-kontenera gazem (LNG), ładunek wyruszył w drogę powrotną. Wówczas, po przeładunku w porcie w Gdyni, załadowany tank-kontener wyruszył w drogę koleją do terminalu SPEDCONT Łódź, gdzie został załadowany na samochód i dostarczony do odbiorcy.

Czy było to duże wyzwanie dla Państwa?

– Skala tego przedsięwzięcia była pionierska. Przewóz intermodalny gazu związany jest z wieloma wytycznymi dotyczącymi przewozu ładunków niebezpiecznych ADR i RID. SPEDCONT dysponuje odpowiednim zapleczem technicznym oraz specjalistycznym taborem. Połączonymi siłami morsko-kolejowymi, cała operacja zakończyła się pełnym sukcesem.

Dwa lata temu PEKAES obchodził okrągły jubileusz – 60 lat działalności na rynku TSL. Na koniec naszej rozmowy chciałbym zapytać Pana o ostatnie inwestycje spółki.

– Z pewnością pozycja czołowego operatora logistycznego na polskim rynku zobowiązuje, dlatego dokładamy starań by dalej działać prężnie i nieustannie rozwijać naszą ofertę. Jeśli chodzi o sieć dystrybucyjną PEKAES, w ubiegłym roku do dyspozycji Klientów oddaliśmy nowoczesne terminale w Białymstoku, Bydgoszczy, Kielcach, Legnicy i Opolu. Natomiast w tym roku doszły nowe obiekty, m.in. terminal w Mińsku Mazowieckim, Lublinie i magazyn logistyczny w Pass. Przed nami nowe wyzwania i inwestycje w segment drobnicowy i intermodalny, jak również rozwój oferty w obszarze spedycji morskiej.

Dziękuję za rozmowę.

Poleć ten artykuł:

Polecamy