Koszty wielkim wyzwaniem

Koszty wielkim wyzwaniem

Maciej Richter, Dyrektor Finansowy w firmie LTP – Logistyka sp. z o.o. w ramach komentarza do raportu “Operator Logistyczny Roku 2023” wskazał na gwałtowne zmiany w obszarze finansowym, z którymi mierzą się w ostatnich miesiącach firmy z branży TSL. Zapraszamy do lektury.


Największy wzrost w ostatnich kilkunastu miesiącach zanotowały koszty finansowania, które przez ostatnie 10 lat utrzymywały się na wyjątkowo niskim poziomie. I oto nagle, w ciągu kilku miesięcy, EURIBOR wzrósł z poziomu ujemnego w czerwcu 2022 do blisko 4% obecnie, a WIBOR z 3% na początku roku 2022 do 7,5 % w IV kwartale 2022. Uwzględniając marżę instytucji finansowej, w krótkim czasie koszt finansowania w PLN podwoił się, a w EUR nawet się potroił! Niewielkie spadki oprocentowania w ostatnich miesiącach nie zmieniają istotnie sytuacji.

Specyfika branży transportowej powoduje, że większość podmiotów uzależniona jest od kapitału obcego – najczęściej w formie leasing dla zakupów środków transportu i faktoringu dla finansowania należności. Prawie połowa firm z branży korzysta również z kredytu obrotowego. Tak znaczący wzrost istotnej dla prawie wszystkich firm kategorii kosztów stał się wielkim wyzwaniem.

Dość trudno jest pracować z kosztami leasingu, ponieważ są to umowy kilkuletnie, z ograniczonymi możliwościami wypowiedzenia. Można jednak wydłużyć okres użytkowania pojazdów opóźniając wymianę taboru i albo renegocjując warunki, albo wręcz wstrzymać wymianę taboru realizując usługę wykupionymi używanymi pojazdami.

Podobnie trudno jest zarządzać kosztami faktoringu. Należności są nierozerwalnie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Efekty przynosi jednak sprawne egzekwowanie spłaty należności, a także zapobieganie przeterminowaniom poprzez badanie sytuacji finansowej zarówno aktualnych jak i nowych klientów.

Opóźnianie wydatków inwestycyjnych, sprzedaż nadwyżkowych środków transportu, zmniejszenie wypłat dywidend – wszystkie te działania zwiększają ilość gotówki do dyspozycji, a zatem oznaczają mniej kredytu obrotowego i kosztów odsetek.


Zapoznaj się w całym raportem Operator Logistyczny Roku 2023

Poleć ten artykuł:

Polecamy