London Gateway

London Gateway

W październiku 2014 r. do terminala morskiego DP World London mieszczącego się w budowanym od podstaw porcie London Gateway zawinął Edith Maersk - największy statek morski, jaki kiedykolwiek wpłynął na Tamizę (397 m długości, 56 m szerokości, 16 m zanurzenia, ładowność 15 500...

London Gateway to nowy głębokowodny port kontenerowy zlokalizowany na lewym brzegu Tamizy w Stanford-le-Hope w Essex, zaledwie 30 km na wschód od centrum Londynu, na terenach dawnej rafinerii (Shell Haven), którą zamknięto w 1999 r. Jest to także pierwszy nowy port zbudowany w Wielkiej Brytanii od 20 lat. Port będzie docelowo zajmował obszar 6,1 km2.

Porty Wielkiej Brytanii

Obecnie porty Felixstowe i Southampton są największymi (odpowiednio pierwsza i druga lokata) co do wielkości przewozów kontenerowych portami w Wielkiej Brytanii. Trzeci na liście jest Port of London. W pobliżu London Gateway, na południowym brzegu ujścia Tamizy, po stronie południowo-wschodniej części Isle of Grain, jest Thamesport, mały, ale renomowany terminal kontenerowy. Thamesport jest prywatną własnością firmy Hutchison Whampoa, która posiada również Felixstowe i inne porty. Istnieje również port kontenerowy Tilbury na północnym brzegu, w górę rzeki od London Gateway, który został już wcześniej częściowo własnością DP World, ale został sprzedany na krótko przed rozpoczęciem inwestycji. Zakończenie budowy London Gateway diametralnie zmieni aktualny stan rzeczy. Inwestycja London Gateway rozpoczęła się w lutym 2010 roku i podzielono ją na kilka etapów. Pierwszy etap budowy przewiduje głównie prace pogłębiania koryta Tamizy i rekultywacji terenu przyszłego portu. Etap ten realizowany jest przez spółkę joint-venture Laing O’Rourke i Dredging International. Koszt tego etapu oszacowano na 400 mln funtów.

Port London Gateway

Inwestorem London Gateway jest DP World z Dubaju. DP World planuje zainwestować w terminal ponad 1,5 mld funtów i zakończyć projekt w okresie 10-15 lat.

Port London Gateway to docelowo 2,7 km długości nabrzeża. Zdolności przeładunkowe DP World szacuje na 3 500 000 kontenerów rocznie. Po osiągnięciu pełnej zdolności operacyjnej terminal będzie drugim największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii i zdolny będzie do przyjmowania największych statków klasy Maersk Triple-E o pojemności nawet 18 000 TEU.

Port London Gateway posiada głębokość aż 16,5 m. Najnowsze kontenerowce serii triple-E mają po załadowaniu zanurzenie 15,5 m. Tak mała różnica w zanurzeniu nie zawsze pozostawia wiele pola do wykonania manewrów.

Pierwszy statek, który skorzystał z nowego terminala kontenerowego, to MOL Caledon o wyporności 58 tys. BRT, który przypłynął z Afryki Południowej wieczorem 6 listopada 2013 r. Przywiózł on ładunek 3190 TEU (nie jest to więc typ statku, dla którego budowany jest nowy super-port), w skład którego wchodziły głównie wino, owoce i części do samochodów. MOL Caledon podczas swoich poprzednich wizyt cumował w pobliskim porcie Tilbury. Wizyta MOL Caledon oficjalnie zakończyła pierwszy etap budowy.

Współczesne kontenerowce

Ale kolejne aspekty z zakresu logistyki są znacznie bardziej interesujące. Jednym z nich jest ładowność i związane z nią rozmieszczenie ładunku pod i na pokładzie współczesnych kontenerowców. Jeszcze nie tak dawno temu większość kontenerów rozmieszczana była na pokładzie, w sześciu lub siedmiu warstwach. Wówczas żurawie o wysokości około 38 m były wystarczająco wysokie. Dziś prawie połowa kontenerów transportowana jest pod pokładem (siedem lub nawet osiem warstw), taka sama część ładunku przemieszczana jest na pokładzie kontenerowca. To sprawia, że współczesne kontenerowce mają diametralnie inną konstrukcję i są o wiele wyższe od swoich poprzedników. Nowe konstrukcje statków wymagają wdrażania nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych w sferze załadunku i rozładunku. Szczególnie dotyczy to nowych typów suwnic portowych.

Pierwsze trzy z ośmiu nowych suwnic nabrzeżnych przybyły w marcu 2013 r. Wyprodukowano je w Szanghaju. Ich producentem jest przedsiębiorstwo ZPMC. Każda z nich waży ponad 1800 ton, a ich wysokość wynosi 138 m (to więcej niż wysokość London Eye). Suwnica ta może podnieść ładunek do 80 ton.

Park logistyczny z terminalem intermodalnym

W nowym porcie będzie miał swoją lokalizację jeden z największych parków logistycznych w Europie z bezpośrednimi połączeniami drogowymi (autostrady A13 i M25) oraz kolejowymi do Londynu i reszty Wielkiej Brytanii. Kompleks będzie korzystał z najnowocześniejszych technologii, aby zmaksymalizować wydajność i zmniejszyć koszty dla linii żeglugowych i segmentu usług logistycznych. Park logistyczny będzie cechował się wysokiej jakości architekturą, trwałością oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i zarządzania, czyli kluczowymi cechami mającymi stworzyć atrakcyjne środowisko dla przedsiębiorstw logistycznych.

Port London Gateway to docelowo 2,7 km długości nabrzeża. Zdolności przeładunkowe DP World szacuje na 3 500 000 kontenerów rocznie

Park logistyczny będzie obejmował powierzchnię wynoszącą łącznie 300 hektarów (3 mln m2). Na obszarze tym planuje się budowę magazynów oraz placów składowania kontenerów o łącznej powierzchni 880 tys. m2. Powierzchnia budynków administracyjnych, przeznaczonych pod wynajem przez różnego rodzaju firmy, przekroczy 90 tys. m2.

London Gateway będzie posiadał połączenie kolejowe z Londynem w postaci podwójnych torów o długości 35 km. Na obszarze przyszłego portu, w pobliżu placów składowych dla kontenerów, planuje się budowę intermodalnego kolejowego terminalu kontenerowego – długość torów w terminalu ma wynieść 750 m, co umożliwi wjazd 35 wagonów. Partnerem w tym zadaniu będzie logistyka kolejowa DB Schenker Rail (UK). W przyszłości planuje się uruchomienie czterech intermodalnych połączeń kolejowych dziennie (głównie w nocy). W realizacji tego zamierzenia konieczne będzie użycie specjalnie zaprojektowanych niskich wagonów, aby nie stwarzać zagrożenia na trasie przejazdu podczas transportu wyższych kontenerów.

W ramach inwestycji znacznie zwiększy się możliwość w zakresie obsługi przesyłek kontenerowych, co pomoże zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na przeładunki kontenerów w brytyjskich portach. Najważniejszą informacją dla gospodarki regionu jest fakt, że zatrudnienie w porcie znajdzie bezpośrednio 12 000 osób, a pośrednio nawet 30 000. Duże nadzieje z funkcjonowaniem portu ma nie tylko gospodarka kraju, która liczy nawet na 2,4 mld funtów wpływów do budżetu, ale również firmy z regionu, którym łatwiej i taniej będzie dostarczyć towar do portu i wysłać do zagranicznych odbiorców.

Poleć ten artykuł:

Polecamy