Największa inwestycja w Porcie Gdynia

Największa inwestycja w Porcie Gdynia

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Przyczyni się do przyjmowania większych promów o długości do 240 m oraz skrócenia czasu związanego z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).

Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk – Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Jest węzłem bazowym sieci TEN-T i portem kategorii A. Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską (Gdynia- Karlskrona).

Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu. Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.
Ważnym komponentem nowego terminala będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście. Lokalizacja terminalu – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 m, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego wykonane zostanie połączenie kolejowe między nabrzeżami i przebudowa istniejących układów drogowych. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 000 ton stali oraz niemal 20 000 m³ betonu.
Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok.290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116 837 137,67 zł.

(Port Gdynia)

Poleć ten artykuł:

Polecamy