Operator Logistyczny Roku 2011

Operator Logistyczny Roku 2011

Ponad 400 przedstawicieli top managmentu branży TSL uczestniczyło w uroczystej jubileuszowej już X Gali Logistyki i Transportu, która odbyła się 2 grudnia w hotelu Sofitel Victoria w Warszawie. Przy akompaniamencie skrzypiec rozdano statuetki i wyróżnienia zwycięzcom 10 edycji...

LAUREACI PROGRAMU BADAWCZEGO OPERATOR LOGISTYCZNY ROKU 2011:

Godło złote – DHL Express (Poland)

Godło złote – TNT Express Worldwide (Poland)

Godło brązowe – DPD Polska

Godło brązowe – Maszoński Logistic

 

Laureat pierwszej nagrody, złotego godła, tegorocznej dziewiątej edycji programu Operator Logistyczny Roku DHL Express, reprezentująca grupę logistyczną o największym potencjale na polskim rynku, to laureat wielu wyróżnień i zwycięzca programu w 2004 r.

DHL Express to preferowany dostawca usług logistycznych na polskim rynku w segmencie usług kurierskich i ekspresowych. W grupie swoich kluczowych klientów stale umacnia pozycję najlepszej firmy logistycznej na rynku. Dociera do coraz większej części klientów potencjalnych (obsługiwanych przez innych operatorów), sprzedając im swoje usługi. O przewadze konkurencyjnej firmy stanowią szerokie możliwości współpracy, uwzględniające kompleksowość usług, geograficzny zasięg dostaw czy politykę cenową. Na tych polach obsługi wyprzedza ona najgroźniejszych konkurentów, którzy skutecznie mogą rywalizować z tym potentatem jedynie w zakresie bezpośredniej realizacji założonych norm wykonania usług. W usługach dla wybranych grup przedsiębiorstw (dużych, o kapitale zagranicznym, przemysłowych, zorientowanych na wymianę z zagranicą) dostęp konkurentów jest szczególnie ograniczony. DHL Express skutecznie rywalizuje z innymi operatorami logistycznymi (firmami spoza segmentu usług kurierskich) w obsłudze dostaw. Firma dysponuje nieporównanie szerszym niż konkurenci pakietem usług, w zakresie krajowego serwisu ekspresowego, obsługi handlu elektronicznego, dystrybucji czy przewozów drobnicy posiada szczególnie wyraźną przewagę nad konkurentami. Najwięksi rywale to UPS Polska, oraz DB Schenker, Raben, i TNT Express.

Laureat ex aequo pierwszej nagrody, złotego godła, tegorocznej dziewiątej edycji programu Operator Logistyczny Roku TNT Express Worldwide (Poland) to wyjątkowa w historii programu firma, która trzy razy z rzędu zajmowała pierwsze miejsce w rankingu najwyżej przez klientów cenionych firm logistycznych w Polsce, przez siedem lat obecności w zestawieniu nigdy nie była notowana niżej niż na miejscu drugim.

TNT Express to jedna z najbardziej efektywnych ekonomicznie firm w całej branży logistycznej. Cechują ją dbałość o harmonijny rozwój i wysoką efektywność działania (sprzedaż o stosunkowo niskiej dynamice wzrostu, ale niezmiennie dwucyfrowa rentowność netto). Czasy kryzysu nie zachwiały pozycji firmy, choć odczuła odpływ klientów w stronę „cheaper services”. Musiała stawić czoła konkurentom w wymianie międzynarodowej, kluczowym dla niej segmencie rynku, na który z impetem weszły firmy dysponujące możliwościami organizowania międzynarodowych połączeń drogowych, dla oszczędności chętniej przez klientów wybieranych niż połączenia lotnicze, stanowiące domenę TNT. Firma zajmuje wyjątkową pozycję na polskim rynku, o czym świadczy fakt, że dla jej klientów żadna podobnej wielkości firma kurierska nie stanowi konkurencji. TNT Express realizuje unikalny model biznesowy, w którym obok serwisu międzynarodowego i dostaw ekspresowych znajdują się dostawy realizowane tego samego dnia, oraz przewozy przesyłek do 1 kg i odbiór dokumentów zwrotnych. W tych segmentach rynku firma jest liderem, zapewniając klientom konkurencyjne warunki dostaw, zarówno jeśli chodzi o czas (zapewnienie klientom obsługi w trybie 24/7, czyli przez całą dobę, siedem dni w tygodniu), jak i przestrzeń (rozbudowa połączeń drogowych i lotniczych, nowe oddziały, regionalizacja zarządzania sprzedażą). Oferta firmy należy do najsilniej sprofilowanych na rynku usług kurierskich, dzięki czemu w wymienionych wyżej dziedzinach usług nie znajduje sobie równych pod względem penetracji rynku. TNT jest w szczególności niekwestionowanym liderem w zakresie usług kurierskich świadczonych dla grupy dużych i średniej wielkości przedsiębiorstw produkcyjnych, gdyż tej grupie odbiorców jest w stanie zaoferować atrakcyjne pod względem jakości wyspecjalizowane pakiety usług. Konkurentami firmy są DHL Express i UPS Polska.

Laureat trzeciej nagrody, brązowego godła, tegorocznej edycji programu Operator Logistyczny Roku DPD Polska, to wielce zasłużona dla tego przedsięwzięcia firma, która od początku bierze w nim udział i zawsze, gdy tylko startowała, zajmowała miejsce w pierwszej dziesiątce.

DPD Polska to na przestrzeni ostatniej dekady najszybciej rozwijająca się firma kurierska. Równie jak TNT Express efektywna, należy do firm – według rankingu Top500 –najlepszych pod tym względem w całej branży logistycznej. Realizuje jednak zupełnie odmienną niż TNT czy DHL strategię, która polega na dynamicznym wzroście sprzedaży usług nawet za cenę obniżenia marży. Kryzys uczynił tę strategię zwycięską. Układ sił na rynku gwałtownie się zmienił na skutek agresywnej penetracji rynku, przez takie głównie firmy, jak DPD, Siódemka czy UPS. Dzięki niskim marżom zaczęły one wypychać z rynku firmy stosujące inne strategie. Miarą sukcesu firmy jest pozyskiwanie największych klientów z sektora B2B, gdyż obsługa wybranych grup przedsiębiorstw (dużych, o kapitale zagranicznym, przemysłowych, zorientowanych na wymianę z zagranicą) wydawała się dotąd zastrzeżona dla potentatów na rynku usług kurierskich. Nie byłoby to możliwe bez zwiększenia kompetencji w zakresie kompleksowości obsługi czy zasięgu geograficznego dostaw (w zakresie międzynarodowego serwisu drogowego firma ma liczący się potencjał), nie mówiąc o perfekcyjnej realizacji dostaw. Zmiany sytuacji na rynku powodują, że w odniesieniu do innych niż wymienione wyżej grup przedsiębiorstw (małe i średnie, handlowe i usługowe, zorientowane na rynek wewnętrzny) na polu do konkurencji dla wszystkich czołowych firm kurierskich zwykle bardziej otwarte, zaznacza się przewaga największych pod względem przychodów firm kurierskich, w tym DPD Polska. Podstawą biznesu dla firmy pozostaje kurierski serwis krajowy dla przedsiębiorstw handlowych. W odniesieniu do tej grupy odbiorców udało się w krótkim czasie podwoić zasięg usług ekspresowych. Konkurentami są DHL Express i UPS Polska.

Laureat ex aequo trzeciej nagrody, brązowego godła, tegorocznej edycji programu Operator Logistyczny Roku Maszoński-Logistic, najlepsza firma reprezentująca rodzimy kapitał, w ciągu pięciu ostatnich notowań, w których wzięła udział, aż czterokrotnie znalazła się w gronie najwyżej przez klientów cenionych firm logistycznych w Polsce.

Przed kilkoma jeszcze laty sukcesy tej mało wtedy znanej szerszemu ogółowi firmy przyjmowano z niedowierzaniem i z typowym dla pewnej mentalności lekceważeniem. Sugerowano, że zawdzięcza je małym rozmiarom operacji („posiadają pewnie kilka ciężarówek”), wykonywanych dla niewielkiej liczby klientów, co oparte było na założeniu (i na „osobistym doświadczeniu”), że niemożliwe byłoby tak wysokie zaufanie klientów, gdyby było ich więcej. Według opisanej tu dialektyki, firma, która zatrudnia trzysta osób, posiada flotę ciągników liczącą blisko ćwierć tysiąca sztuk, generuje grubo ponad sto milionów złotych przychodów rocznie (a takie dane charakteryzują firmę Maszoński-Logistic Anno Domini 2011), wraz z rozwojem działalności powinna tracić zaufanie klientów. Tak się jednak nie stało a jedynym odzwierciedleniem rosnącej penetracji rynku jest to, że klienci firmy zaczęli wyróżniać niektóre firmy (DHL, Raben) jako bezpośrednich konkurentów, czego we wcześniejszych badaniach nie byli w stanie uczynić. Tym, co wyróżnia Maszoński-Logistic i co decyduje o wysokiej pozycji firmy w branży jest nie tylko samo dążenie do wykonywania najwyższej jakości usług, lecz przede wszystkim kreowanie nowych skuteczniejszych rozwiązań transportowych, które stanowią o pełnej satysfakcji klientów. Znakiem firmowym Maszoński-Logistic jest nowoczesny tabor, którego intensywna wymiana rozpoczęła się z chwilą wyboru specjalizacji przewozów wielkokubaturowych. Dowodem uznania dla firmy jest stałe poszerzanie grona klientów i liczby otrzymywanych zleceń. Firma obsługuje wielu dużych europejskich producentów o zróżnicowanych potrzebach transportowo-spedycyjnych. Rosnąca część przewozów wykonywana jest na terenie kraju.

 

WYRÓŻNIENIA JUBILEUSZOWE W PROGRAMIE BADAWCZYM OPERATOR LOGISTYCZNY ROKU 2011:

IFB International Freightbridge (Poland)

PEKAES

Spedimex

GEFCO Polska

Raben Polska


WYRÓŻNIENIA HONOROWE W PROGRAMIE BADAWCZYM OPERATOR LOGISTYCZNY ROKU 2011:

Partner Logistic

Hellmann Worldwide Logistics Polska

FM Logistic

Raben Transport

DHL Supply Chain

Panalpina Polska

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy