Ostatnia mila

Ostatnia mila

W dobie gwałtownego rozwoju rynku e-commerce, zagadnienie ostatniej mili, czyli inaczej dostawy przesyłki bezpośrednio do klienta końcowego, staje się coraz ważniejszym elementem planowania transportu. Problem ten jest istotny z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze szacuje się...

Dla klientów ważna jest nie tylko szybkość dostawy, ale też możliwość wyboru dogodnego momentu odbioru przesyłki. Planowanie dostaw w ramach ostatniej mili dodatkowo komplikuje fakt, że poszczególne artykuły mogą znacznie różnić się gabarytami i wymaganymi warunkami transportu. Do towarów, które klienci najczęściej zamawiają wraz z dostawą należą książki, multimedia, sprzęt RTV/AGD, odzież oraz produkty spożywcze.

Zagadnienie ostatniej mili, stanowi ważne wyzwanie dla informatycznych systemów zarządzania transportem TMS (Transport Management System). W jaki sposób mogą one wspomóc kierowanie dostawami?

 

Łączenie informacji z wielu źródeł

Duża liczba partnerów handlowych, podwykonawców i firm spedycyjnych zaangażowanych w realizację zamówień oznacza konieczność zarządzania ogromną ilością informacji. Oprogramowanie TMS pozwala na łatwe gromadzenie i agregowanie danych. Dzięki niemu można szybko odnaleźć potrzebną informację, a także m.in. porównywać oferentów pod kątem ceny czy warunków dostawy.

Systemy TMS mogą pozyskiwać i łączyć informacje m.in. z oprogramowania zarządzania przedsiębiorstwem (ERP), systemów magazynowych (WMS) czy zarządzania podwórzem (YMS). Zapewnia to ciągłość wymiany informacji i sprawia, że wszystkie ważne z punktu widzenia dostaw dane, znajdują się w obrębie jednego systemu.

 

Transparentność dostaw

Dzięki informacjom dostarczanym przez kierowców, system TMS automatycznie i na bieżąco aktualizuje status zamówienia, pozwalając śledzić jego przebieg w czasie rzeczywistym. Buduje to przejrzystość dostaw, ułatwia zapobieganie opóźnieniom, a także pozwala na powiadamianie klientów o stanie zamówienia.

 

Połączenie wszystkich stron dostawy

System TMS stanowi centrum zarządzania dostawami, które może łączyć producentów, firmy handlowe, logistyczne, transportowe i spedycyjne. Znacznie usprawnia to komunikację pomiędzy przedsiębiorstwami, pozwala im też na szybsze i klarowne rozliczenia finansowe.

 

Wybór optymalniej trasy

Na środowisko ostatniej mili mogą składać się zatłoczone ośrodki miejskie, trudno dostępne lokalizacje i drogi z ograniczeniami w ruchu. Podczas planowania przebiegu trasy, systemy TMS mogą uwzględniać wiele aspektów wpływających na wykonanie i czas dostawy.

Wybór optymalnej trasy oznacza mniejsze wydatki na paliwo i pracę kierowców, obniżając tym samym koszty transportu.

 

Mierzenie wydajności

Oprogramowanie TMS automatycznie oblicza wskaźniki efektywności dla realizowanych zleceń i pracy kierowców. Systemy pozwalają też miarodajnie oceniać podwykonawców, którym zlecono usługi transportowe, zarówno pod względem finansowym jak i jakości dostawy.

 

Kontrola kosztów

System TMS ułatwia rozliczenia finansowe związane z dostawami. Funkcje systemu obejmują gromadzenie i przechowywanie faktur, cenników, umów czy dokumentów realizacji trasy. Dzięki temu wszelkie informacje finansowe związane z transportem znajdują się w jednym miejscu.

Dostarczane przez system raporty pozwalają analizować koszty logistyki i oceniać efektywność wszelkich elementów dostawy.

 

Automatyczny przepływ informacji

Elektroniczny obieg dokumentów pozwala skrócić czas dostawy i zmniejszyć nakład pracy kierowców i spedytorów. Automatyczny przepływ informacji pozwala zmniejszyć ilość błędów popełnianych w wysyłce, redukując tym samym koszty zwrotów.

 

Problem ostatniej mili z pewnością będzie ewoluował, choćby ze względu na dążenie do ograniczania ruchu pojazdów spalinowych w centrach miast. Wymusi to na dostawcach poszukiwanie alternatywnych środków transportu, takich jak samochody elektryczne. Zdolność elastycznego planowania i realizacja dostaw, a także umiejętność wykorzystania narzędzi statystyki i automatyzacji zdecydują o tym, które przedsiębiorstwa najlepiej poradzą sobie z wyznaniami transportu ostatniej mili.

Poleć ten artykuł:

Polecamy