Outsourcing w branży TSL

Outsourcing w branży TSL

Szukanie oszczędności, wzrost efektywności oraz pozyskanie i utrzymanie wykwalifikowanych pracowników to od lat główne wyzwania firm z sektora TSL. Chcąc ograniczyć koszty utrzymując jednocześnie wysoką jakość, firmy transportowe decydują się na rozwiązania mające zapewnić poprawę konkurencyjności.

Branża transportowa to jedna z najistotniejszych gałęzi polskiej gospodarki, odpowiadająca za około 10 proc. PKB. Dotychczas rozwijała się prężnie – według danych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w 2004 roku w Polsce było 12 tys. firm transportowych, które dysponowały 30 tys. pojazdów. Dekadę później – 30 tys. firm i prawie 170 tys. pojazdów transportowych. Polska zajmuje wysokie miejsce wśród liderów pod względem udziału w transporcie na Starym Kontynencie. Dane Eurostatu pokazują, że w 2013 roku wielkość transportów w kraju nad Wisłą wyniosła prawie 250 mln tonokilometrów, co daje drugie miejsce w Europie, zaraz za Niemcami (nieco ponad 300 mln tonokilometrów).

 

Wśród trendów widocznych w branży wymienić można outsourcing usług. Według danych ManpowerGroup w 2012 roku połowa z badanych w raporcie „Trendy HR w sektorze Transport Spedycja Logistyka” firm zdecydowała się na outsourcowanie niektórych funkcji przedsiębiorstwa. Najczęściej były to usługi związane z bezpieczeństwem, human resources, rachunkowością czy IT. Obecnie trend ten się pogłębia. Korzystanie z usług profesjonalistów pozwala, w zależności od wielkości i rodzaju przedsiębiorstwa, na redukcję i kontrolę kosztów operacyjnych, uzyskanie dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości, zwolnienie własnych zasobów do innych celów czy uzyskanie zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponowało.

 

Dlatego na rynku można spotkać coraz więcej przedsiębiorstw, które decydują się na outsourcing. – Dzięki outsourcowaniu rozliczania czasu pracy kierowców udało się zmniejszyć wydatki związane z kosztami pracy średnio o 30%. Co najważniejsze, wyliczenia są prowadzone w sposób poprawny i zgodny z literą prawa, dzięki czemu zminimalizowane zostało ryzyko pozwów za niewłaściwie rozliczony czas pracy, ryczałty za noclegi czy diety – tłumaczy Jacek Bury, prezes Bury Sp. z o.o.

 

Do podobnych wniosków dochodzi coraz większa liczba przedsiębiorców. – Tylko w tym roku rozpoczęliśmy współpracę z 515 firmami transportowymi. W sumie z naszych usług korzysta 1297 przedsiębiorstw. W styczniu 2014 roku rozliczaliśmy 5790 kierowców, natomiast obecnie ich liczba wzrosła do 11163 – mówi Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Poleć ten artykuł:

Polecamy