Planujemy rozwijać rozwiązania intermodalne

Planujemy rozwijać rozwiązania intermodalne

Rozmowa z Luizą Kudzią-Żelazko, dyrektorem regionu Raben Transport, o planach rozwoju firmy.Raben Transport jest częścią międzynarodowego przedsiębiorstwa Raben Group. Jak istotnym miejscem wchodzącym w skład grupy krajów jest Polska?
W Polsce znajduje się siedziba...

Raben Transport jest częścią międzynarodowego przedsiębiorstwa Raben Group. Jak istotnym miejscem wchodzącym w skład grupy krajów jest Polska?

W Polsce znajduje się siedziba zarządu Grupy Raben, więc można powiedzieć, że wszystkie najważniejsze decyzje dotyczące firmy są podejmowane tutaj. W Polsce Grupa ma największą liczbę swoich oddziałów, co ma przełożenie na – z jednej strony – udział rynkowy, a z drugiej na rozwój całego łańcucha i sieci dostaw w pozostałych krajach, w których są obecne przedsiębiorstwa wchodzące w skład Grupy.

Jak z perspektywy kilku dekad ugruntowanej działalności oceniają Państwo rozwój i sytuację branży transportowej w Polsce?

Branża transportowa w ostatnich dekadach musiała uelastycznić zarówno swoje modele biznesowe, jak i współpracy z klientami, poprzez ciągłe dostosowywanie się do coraz wyższych wymagań jakościowych i cenowych stawianych przez odbiorców usług transportowych. W efekcie zauważa się rosnące dążenie do: automatyzacji wielu procesów, posiadania nowoczesnych środków produkcji i kompetentnych zasobów ludzkich. Coraz większe znaczenie ma też świadomość wagi zrównoważonego transportu.

Firma Raben Transport jest tegorocznym laureatem badania TOP 1500 Najefektywniej Zarządzanych Firm Transportowych w kategorii „Firma Transportowa z Kapitałem Zagranicznym”. Czy zagraniczne pochodzenie może być atutem?

Z punktu widzenia naszych klientów, z których sporą grupę firm stanowią również spółki z udziałem zagranicznym, tzw. pochodzenie zagraniczne może być atutem. Niemniej najistotniejsza jest jakość usług i rozbudowana sieć dystrybucji, a także kompleksowość świadczonych usług.

Specjalizujecie się Państwo w krajowych i międzynarodowych przewozach ładunków całopojazdowych. Jakiego podejścia oczekuje obecnie klient?

Klienci chcą mieć w nas partnera i doradcę w zakresie obsługi transportowo – logistycznej. W ostatnim czasie zauważamy również potrzebę w zakresie elastyczności, zarówno w obszarze dostępności środków transportowych, czasów dostaw, jak i cen za oferowane usługi.

Fundamentem każdej firmy transportowej jest tabor. Na jakie marki stawia Raben Transport? Jak wygląda nowoczesne zarządzenie taborem w firmie?

Marki to DAF i Mercedes. Nowoczesne zarządzanie to z kolei umiejętność efektywnego wykorzystania posiadanych zasobów. Obecnie mamy dwa ośrodki planowania tzw. PN i PD, które rozdysponowują samochody do klientów zlokalizowanych w odpowiednim regionie Polski. Dla usprawnienia efektywności tego procesu i dostosowania do zmieniającego się otoczenia oraz dynamiki rynku, jesteśmy w trakcie implementacji nowego systemu TMS.

Firma posiada też serwis ciągników i naczep oraz myjnię. Jakie to daje korzyści w codziennej działalności?

Największą korzyść od strony operacyjnej stanowi wykorzystanie czasu tzw. postoju auta na dokonanie niezbędnych napraw, obsługi technicznej i innych czynności dokonywanych podczas odpoczynku kierowcy. Od strony kosztowej to lepsza pozycja negocjacyjna przy zakupie części zamiennych, olejów, czy smarów. To również coraz większy wpływ i przewidywalność czasu, w jakim taka obsługa się dokonuje.

A jak pomocne w zarządzaniu taborem są rozwiązania IT? Czy chętnie Państwo korzystacie z narządzi informatycznych? Jakie to są narzędzia?

Na rynku jest wiele dostępnych rozwiązań tego typu, którymi Raben Transport wspiera swoje wewnętrzne procesy komunikacji, informacji, planowania, obsługi technicznej. Narzędzia te służą do określania pozycji aut, naczep, kontenerów, pozwalają na wymianę informacji z kierowcami, weryfikacji dostępności aut i kierowców, przesyłanie POD. Wspieramy się również innymi rozwiązaniami, czyli tzw. giełdami transportowymi dla lepszego zoptymalizowania wykorzystania taboru.

Jednym z atutów działalności Raben Transport są szkolenia podnoszące jakość oferowanych usług. Jednak część właścicieli – przeważnie małych firm – w obawie przed kosztami nie inwestuje w szkolenia. Czy niosą one korzyści niezależnie od wielkości firmy?

Dynamika rynku niesie konieczność ciągłego doskonalenia kadry, bez względu na wielkość firmy. Dostępność tego produktu w ostatniej dekadzie wzrosła, a dostawcy kierują oferty dostosowane do potrzeb zarówno małych, jak i większych podmiotów. W mojej opinii szkolenia takie niosą korzyść niezależnie od wielkości firmy.

Raben Transport podkreśla też swoje przywiązanie do proekologicznego podejścia w biznesie. W jaki sposób ekologia „opłaca się” firmie? Świadome podejście do zagadnień ekologii w Raben Transport procentuje nie tylko na gruncie finansowym poprzez np. mniejsze zużycie papieru, niższe rachunki za media czy też zdecydowanie największy udział w oszczędnościach związany z eco-drivingiem, ale to również pozostałe korzyści, jakie osiągamy poprzez ciągłą obecność zagadnień i działań proekologicznych w firmie, wśród wszystkich pracowników i ich działania również poza firmą, w życiu prywatnym. Ekologiczna działalność jest także odpowiedzią na potrzeby rynku, ponieważ nasi klienci coraz częściej oczekują od nas nie tylko raportów emisji spalin, ale również działań proaktywnych, jak np. neutralizowanie wyemitowanego CO2. Świadome podejście m.in. do zużycia surowców, a szerzej – do społecznej odpowiedzialności, stanowi naszą przewagę konkurencyjną.

A jak w związku z tym – z punktu widzenia prowadzenia działalności przewozowej – oceniacie Państwo normę spalin Euro 6, która ma wejść w życie w 2014 roku? Czy to utrudnienie, czy raczej krok w dobrym kierunku?

Ze zrozumieniem podchodzimy do coraz bardziej restrykcyjnych norm dotyczących pojazdów. Szczególnie w długiej perspektywie jest to z pewnością tendencja przynosząca korzyści wszystkim interesariuszom. W krótszym horyzoncie czasowym brakuje nam zachęt finansowych, jak choćby obniżenia kosztu opłat autostradowych. Mamy nadzieję, że koszt taboru z normą Euro 6 zacznie systematycznie spadać, a zużycie paliwa i koszty serwisowania nie przekroczą pojazdów Euro5.

Firma – w ramach idei przyświecającej Grupie – stara się nie oddziaływać negatywnie na środowisko naturalne, ale również angażuje się w działalność społeczną. Czy dużym firmom łatwiej jest realizować CSR?

Duże firmy są bardziej identyfikowalne na rynku, stąd zdecydowanie łatwiej jest im wyznaczać trendy w branży, szczególnie te przynoszące dodatkowe korzyści otoczeniu. Z tej przyczyny zainicjowaliśmy unikalną na polskim rynku kampanię społeczną „Transport jest potrzebny”, której celem jest promowanie wagi transportu oraz bezpieczeństwa drogowego.

Jakie cele (m.in. inwestycje, rozwój) stawiacie przed sobą Państwo w najbliższych latach?

Aktualnie wdrażamy projekt związany z rozwojem kompetencji kierowniczych., który skierowany jest do kadry menedżerskiej, jednak obejmie również innych pracowników, ujawniających odpowiednie predyspozycje i kompetencje. Zależy nam na zmotywowanym i wykwalifikowanym zespole.

W zakresie uzupełnienia oferty FTL, planujemy silnie rozwijać rozwiązania intermodalne, stanowiące odpowiedź na ekologiczną potrzebę rynku.

Podczas Targów Transportu i Logistyki w Monachium powstała Europejska Sieć Produktów Spożywczych składająca się z 12 firm, w skład której wchodzi też Grupa Raben (Fresh Logistics). Czy przyszłość logistyki należeć zatem będzie do wielkich sieci transportowych? A jak – Państwa zdaniem – rysuje się też przyszłość transportu drogowego?

W ostatnich tygodniach dwunastu europejskich operatorów logistycznych produktów żywnościowych zrzeszyło się tworząc sieć transportową obejmującą swoim zasięgiem ponad 20. krajów Europy. Firmy wchodzące w skład European Food Network, w tym Fresh Logistics, przewożą przesyłki żywnościowe w segmencie niemrożonym. W rezultacie kooperacji Fresh Logistics stał się drugim największym partnerem w European Food Network. Jednym z założeń funkcjonowania Europejskiej Sieci Produktów Spożywczych jest wzajemne zaufanie firm rodzinnych o zasięgu regionalnym. Takie rozwiązanie pozwala na osiągniecie synergii.

Dziękuję za rozmowę

Poleć ten artykuł:

Polecamy