Rekordowe przeładunki w Porcie Hamburg

Rekordowe przeładunki w Porcie Hamburg

Hamburski port w 2014 roku przeładował 145, 7 milionów ton osiągając najlepszy wynik w historii.

Rok 2014 to dla portu Hamburg historyczny rekordu w przeładunkach morskich. Nigdy dotąd nie wyładowano i nie załadowano na statki więcej towarów. – Wynik roczny pokazuje, jak ważne jest, aby rozwijać i realizować inteligentne rozwiązania dla portu. Z naszą strategią inteligentnego portu smartPORT idziemy dokładnie właściwą drogą – w kierunku przyszłości hamburskiego portu – mówi Jens Meier, prezes zarządu Hamburg Port Authority.

Uniwersalny port

Port Hamburg zatrudnia około 151 000 pracowników i dzięki tworzeniu wartości dodanej sięgającej blisko 20 miliardów euro ma wielkie znaczenie dla całej niemieckiej gospodarki. Aby ten uniwersalny port dalej utrzymywał się na kursie wzrostu, obok pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby należy także rozbudować i dostosować do rosnących strumieni ładunkowych korytarze do- i odwozowe dla transportu kolejowego, drogowego oraz żeglugi śródlądowej.

Przeładunek kontenerów

Przeładunek kontenerów osiągnął z 9,7 miliona TEU (standardowych kontenerów 20-stopowych), to ponadprzeciętny wzrost w rejonie Morza Północnego w wysokości 5,1 procent. Silny wzrost zawdzięczany jest przede wszystkim rosnącym o 9,8 procent przeładunkom kontenerów z Chin. Kraj ten z około 3 milionami TEU jest najważniejszym partnerem rynkowym Hamburga. Pozostali partnerzy Hamburga z listy Top 10, którzy szczególnie przyczynili się do rekordowego wyniku, to Polska z 395 000 TEU (+22,6 procent) oraz Indie z 232.000 TEU (+14,9 procent). Łączny wzrost ładunków transhipmentowych z regionem Bałtyku osiągnął jedynie lekki wzrost o 0,5 procent, na co wpłynął regres w przewozach kontenerowych w relacji z Rosją. Ten drugi największy partner rynkowy Hamburga w przewozach kontenerowych utrzymał wprawdzie swoją pozycję, lecz osiągnął jednak w 2014 roku wynik przeładunków jedynie na poziomie 662 000 TEU (-7,8 procent). – Przeładunek kontenerów w Hamburgu wzrosł w 2014 roku o 5,1 procent, wypadł bardzo korzystnie w porównaniu do innych wielkich portów Europy Północnej, wśród których średni wzrost sięgnął 4,2 procent. Dzięki temu Hamburg umocnił się na pozycji drugiego największego portu kontenerowego w Europie. W globalnym rankingu portów kontenerowych Hamburg znajduje się niezmiennie na pozycji 15” – stwierdził Axel Mattern, . Dzięki przeładowaniu 8,5 miliona pełnych kontenerów (+5,5 procent) odnotowano w 2014 roku kolejny rekord przeładunkowy w Hamburgu.

Rodzaje towarów

W przeładunku drobnicy nieskonteneryzowanej odnotowano w 2014 roku łącznie 2,0 miliona ton i tym samym wzrost o 3,8 procent. Na wzrost złożyły się eksporty wyrobów żelaznych, stali, papieru, drewna i, ze znaczącym wzrostem o 19,6 procent, import owoców południowych, który sięgnął 188000 ton.

Łączny przeładunek towarów masowych zwiększył się w 2014 o 1,7 procent do 43,0 miliona ton i, stanowiąc 29,5 procent całkowitych obrotów, przyczynił się do osiągnięcia dodatniego wyniku hamburskiego portu. Z 8,2 milionami ton (+1,5 procent) w segmencie ładunków masowych przeładowywanych ssakiem oraz z 20,4 milionami ton (+3,5 procent) w segmencie ładunków masowych przeładowywanych czerpakiem, przeładunki masowe w roku 2014 ponownie wzrosły. Głównym nośnikiem wzrostu był importowany węgiel, którego przeładowano 6,1 miliona ton (+6,9 procent) oraz importowane rudy (9,9 miliona ton, +4,4 procent). Wśród produktów rolnych wzrósł przeładunek zbóż, który osiągnął poziom 3,7 miliona ton (+6,7 procent), w dużym stopniu dzięki rosnącemu eksportowi zbóż do Afryki Północnej i Zachodniej. W segmencie ładunków płynnych przeładowano 14,4 miliona ton (-0,8 procent), osiągając prawie taki sam dobry wynik z roku wcześniejszego. Niewielki spadek w ładunkach płynnych związany jest ze słabszym importem ropy naftowej na skutek restrukturyzacji dużej hamburskiej rafinerii, jak również ze zmniejszeniem wolumenu oleju palmowego, sojowego oraz produktów chemicznych. Zwiększony w tym segmencie o 12,8 procent do 4,5 miliona ton eksport nie zdołał zbilansować mniejszego importu.

Prognozy na 2015 r.

Na rok 2015 marketingowa organizacja hamburskiego portu przewiduje dalszy wzrost w przeładunkach morskich. Na koniec roku możiwe jest osiągnięcie poziomu 149,0 milionów ton oraz 10,0 milionów TEU. Warunkiem jest dalszy wzrost morskiego handlu zagranicznego na kluczowych rynkach.

Poleć ten artykuł:

Polecamy