Silny wzrost e-handlu B2B w najbliższych latach

Silny wzrost e-handlu B2B w najbliższych latach

DHL Express opublikował raport „Kompleksowy przewodnik B2B E-commerce: Zmierzch handlu tradycyjnego. Online przejmuje prym”. Wynika z niego, że w najbliższych latach zaobserwujemy silny wzrost e-handlu B2B. Do 2025 roku 80% wszystkich interakcji sprzedażowych pomiędzy firmami będzie się odbywać online.

Gwałtowny rozwój globalnego sektora e-commerce wynika przede wszystkim z wpływu pandemii COVID-19 na tempo cyfryzacji świata oraz zmieniających się zachowań zakupowych milenialsów, wynikających z ich przyzwyczajenia do technologii. To w długofalowej perspektywie pociąga za sobą również rozwój segmentu online w B2B, ponieważ przedstawiciele tego pokolenia coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w firmach. Przewidywane kierunki rozwoju sektora B2B były już dawno widoczne w miarę rośnięcia konsumenckiego e-handlu przez ostatnie miesiące. Już w ostatnich latach DHL Express odnotowywał rekordowe wyniki w obrotach e-handlu konsumenckiego, szczególnie w szczytowych okresach zakupowych (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie) oraz podczas świąt zakupowych (np. Black Friday, Cyber Monday). Globalny, wolumen e-handlu B2C przeprocesowany przez sieć logistyczną DHL Express wzrósł w 2020 roku o około 40% w porównaniu z rokiem 2019. Rozwój e-commerce znajduje również odzwierciedlenie w wynikach finansowych DHL Express za rok 2020. Całkowite przychody osiągnęły wartość 19,1 mld EUR (+11,9% r/r), natomiast zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 2,7 mld EUR (+34,9%).
– Nawet w okresie światowych przestojów globalizacja dowiodła swojej odporności napędzonej cyfryzacją i siłą globalnego handlu – mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Polska. – Trendy te sprawiły, że coraz większa liczba konsumentów przeniosła swoje zakupy do Internetu. To wpłynęło na gwałtowny wzrost liczby firm sprzedających swoje towary na międzynarodowych rynkach. Handel elektroniczny i globalna logistyka miały kluczową rolę w odblokowaniu lokalnych przestojów, podtrzymaniu gospodarek i złagodzeniu wpływu Covid-19 na wielu naszych klientów. Podobne zjawiska do opisanych w raporcie obserwujemy również w gronie naszych polskich klientów.

Rozwój e-commerce dzięki COVID-19

Nie tylko konsumenci coraz częściej zaglądali do sieci w poszukiwaniu interesujących ich rzeczy. Już w 2019 roku wartość globalnej sprzedaży B2B w segmencie e-commerce wzrosła o 18,2%, osiągając kwotę 12,2 biliona USD [1]. To tempo rozwoju szybsze niż rynku B2C w tym samym okresie.
– Pandemia, przyczyniła się między innymi do ekspresowego rozwoju e-handlu, który w zaledwie kilka miesięcy osiągnął poziom prognozowany na kilka kolejnych lat. – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express. – Szacuje się, że przyspieszenie cyfryzacji wynikające z pandemii rozwinie globalny handel elektronicznego B2B do 20,9 bln USD do 2027 r. [2] – Nowym rosnącym trendem w handlu e-commerce są zakupy międzynarodowe i wynikający z nich rozwój międzynawowych ekspresowych przesyłek lotniczych.

Milenialsi podstawą potencjału e-commerce B2B

Raport opracowany przez DHL Express prezentuje czynniki, które wpływają na rozwój globalnego rynku e-commerce B2B. Oprócz tak oczywistych trendów jak globalizacja czy cyfryzacja, ważna jest również rosnąca obecność milenialsów. To oni odpowiadają już za 73% wszystkich decyzji zakupowych w handlu business-to-business. A ponieważ są przyzwyczajonymi do udogodnień znanych im z codziennych e-zakupów, oczekują tego samego podczas dokonywania transakcji B2B.

(DHL Express)

[1] Statista
[2] Researchandmarkets

Poleć ten artykuł:

Polecamy