SUV nie tylko na jesień

SUV nie tylko na jesień

Polska jesień ma dwa oblicza: złote, pełne słońca i szaro-bure, wypełnione deszczem. Najgorsze jest jednak to, że nigdy nie wiemy które z nich nas pod koniec roku powita. Gdy jednak nadchodzą ulewne deszcze, które zmieniają nieutwardzone drogi w grząską breję, a w perspektywie...

Gdy mieszkamy w ścisłym centrum miasta, jest szansa, że w takich warunkach pogodowych dotrzemy do pracy w miarę sprawnie. Jednak wystarczy, że nasz dom znajduje się na przedmieściach, a droga, którą pokonujemy składa się w części z niewyasfaltowanych uliczek i już zaczynają się problemy. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy podmiejskich miejscowości gustują w SUV-ach, pickupach i od jakiegoś czasu w crossoverach. Są one naturalnym wyborem z uwagi na podwyższony prześwit, właściwości terenowe i napęd na obie osie.

Do miasta i na bezdroża

Dobrym kompromisem pomiędzy kompaktowymi wymiarami a sprawnym poruszaniem się w trudnym terenie są modne ostatnio crossovery. Ich popularności upatruje się w zebraniu najlepszych cech aut miejskich i dodaniu do nich przydatnych właściwości terenowych. Crossoverem bez większego problemu zaparkujemy w mieście i to nie tylko dzięki jego rozmiarom, ale też wyższemu prześwitowi, który pozwoli uniknąć uszkodzenia podwozia na wysokich krawężnikach. Tym samym samochodem sprawnie pokonamy wyboiste, grząskie uliczki dojazdowe, które innym autom sprawiłyby problem. Duże znaczenie ma tutaj napęd na wszystkie koła, w który możemy uzbroić naszego crossovera.

– Bogate doświadczenie Suzuki w produkcji samochodów terenowych pozwoliło wprowadzić nową technologię Allgrip, w którą jest wyposażony model SX4 S-Cross. Ten napęd 4WD posiada cztery tryby pracy, które można zmieniać ręcznie w zależności od warunków na drodze. Mamy więc do wyboru tryby: auto, sport, snow i lock, a każdy z nich odmiennie wpływa na charakterystykę jazdy – mówi Żaneta Wolska-Marchewska z salonu Suzuki Auto-Club w Poznaniu.

Technologia TECT

Crossovery oferują również wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemów oraz zaawansowanej konstrukcji. Suzuki oparło SX4 S-Cross na technologii TECT (Total Effective Control Technology), dzięki czemu nadwozie jest lekkie i zawiera struktury absorbujące energię, które chronią pasażerów. Szerokie zastosowanie stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie w kluczowych częściach pozwala na zachowanie niskiej masy nadwozia, a także zwiększa poziom bezpieczeństwa pasażerów.

Na pokładzie modelu SX4 S-Cross znajdziemy również cały szereg czynnych i biernych systemów wpływających na bezpieczeństwo. Do tych pierwszych możemy zaliczyć ESP, monitoring ciśnienia w oponach czy ogranicznik prędkości, a do drugich siedem poduszek powietrznych czy system składania pedału hamulca redukujący obrażenia stóp i nóg w chwili wypadku. To wszystko czyni crossovera Suzuki uniwersalnym autem do miasta i w teren, którym bezpiecznie przewieziemy całą rodzinę.

A może coś większego?

Gdy do pracy jeździmy z terenów podmiejskich, a do przewiezienia mamy liczniejszą rodzinę lub więcej bagażu, odpowiednim wyborem będzie nieco większa od crossovera propozycja – SUV. Oprócz napędu na cztery koła, wysokiego prześwitu i przydatnych właściwości terenowych, na pokładzie SUVa znajdziemy również inne użyteczne rozwiązania. Warto więc zwrócić uwagę na szereg systemów, w które wyposaża się auta tego typu. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest system zdalnego otwierania bagażnika poprzez wykonanie odpowiedniego ruchu stopą pod tylnym zderzakiem.

– Ten system pozwala na szybkie otwarcie lub zamknięcie pokrywy przestrzeni ładunkowej bez użycia rąk, co znacznie ułatwia umieszczenie większych przedmiotów w bagażniku. Nie będziemy już zatem musieli kłaść naszych zakupów na ziemi czy męczyć się z utrzymywaniem ich w jednej ręce, żeby w tym czasie otworzyć bagażnik – mówi Wojciech Kostka z salonu Ford Bemo Motors w Poznaniu.

Active City Stop

Równie przydatnym systemem, mogącym chronić przed parkingowymi stłuczkami i kolizjami w miejskim ruchu, jest Active City Stop. To fordowskie rozwiązanie zapobiegające kolizjom przy małych prędkościach umożliwia zredukowanie siły zderzenia lub całkowite uniknięcie kolizji podczas jazdy w korkach ulicznych lub przy niskich prędkościach.

– Active City Stop w modelu Kuga działa przy prędkościach do 30 km/h. Jeśli system wykryje, że jadący przez nami samochód nagle się zatrzymał, automatycznie uruchomi hamulce. Warto dodać, że to rozwiązanie zdobyło nagrodę Euro NCAP w dziedzinie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa – mówi Wojciech Kostka z Ford Bemo Motors w Poznaniu. To jednak nie wszystko. Fordowskiego SUVa możemy również wyposażyć m.in. w system automatycznego parkowania, kamerę cofania czy system utrzymujący auto w pasie ruchu.

Nie bój się bezdroży

Patrząc na charakterystykę oraz wyposażenie aut z podwyższonym prześwitem i napędem 4×4 trudno się dziwić, że są one chętnie wybierane przez mieszkańców przedmieść. Pozwalają bowiem zarówno sprawnie przebrnąć przez drogi gruntowe, jak i wygodnie poruszać się po terenach zabudowanych. Co więcej, wyglądem nie przypominają pokrytych błotem terenówek, ale atrakcyjne auta miejskie. Oferują jednak więcej od nich i właśnie stąd wypływa ich popularność.

Poleć ten artykuł:

Polecamy