Trzecie oko kierowcy

Trzecie oko kierowcy

System Mobileye za pomocą tylko jednej kamery ostrzega kierowcę przed większością niebezpieczeństw na drodze. Wykrywa samochody, rowery, motocykle, ciężarówki, autobusy i pieszych.System ostrzega przed wjechaniem w tył pojazdu, wykrywa linie pasa ruchu oraz informuje o zbyt...

System ostrzega przed wjechaniem w tył pojazdu, wykrywa linie pasa ruchu oraz informuje o zbyt małym dystansie do pojazdu z przodu. Mobileye czyta również znaki ograniczeń prędkości i ma funkcję automatycznego włączania/wyłączania długich świateł oraz UFCW (Urban Forward Collision Warning), czyli wirtualny zderzak.

Ta ostatnia funkcja działa przy szybkości do 30 km/h. Pozostałe aktywują się powyżej 30 km/h, a funkcja wykrywania pasa ruchu od 55 km/h. UFCW wirtualnie wydłuża miejsce gdzie kończy się zderzak pojazdu o np. 1,6 m. Jeśli kierowca przekroczy ten dystans, to dostaje ostrzeżenie. Innymi słowy jest to taki czujnik cofania z przodu, ale uzależniony nie tylko od odległości, lecz również od prędkości.

Mobileye może być integrowany z systemami do zarządzania flotą (FMS), dzięki czemu menedżerowie flot mają wgląd w styl jazdy kierowcy w odniesieniu do sytuacji na drodze. System dostarcza informacji, czy kierowcy zachowują bezpieczny dystans do pojazdów z przodu, czy używają prawidłowo kierunkowskazów lub przekraczają dozwoloną prędkość.

 

Mobileye od podszewki

Kamera analizuje obraz przed pojazdem, głównie pod kątem tego, czy wykryte obiekty zbliżają się, czy oddalają. System wykorzystuje technologie analizy obrazu oraz weryfikuje, czy kierowca hamuje. Zmiana szybkości względnej między obiektami i pojazdem oraz użycie hamulca pozwala zaalarmować sygnałem dźwiękowym i wizualnym, jeżeli samochód znajduje się w zbyt małej odległości czasowej od poprzedzającego pieszego, pojazdu lub rowerzysty.

System alarmuje na max 2,7 sekundy przed kolizją. Czas reakcji kierowcy uzależniony jest od prędkości jazdy. Jeśli Mobileye widzi, że nasz samochód zbliża się niebezpiecznie szybko do pojazdu przed nami, to zakłada, że nie kontrolujemy sytuacji i stwarzamy niebezpieczeństwo. W sytuacji kiedy system „czuje”, że kierowca trzyma nogę na hamulcu, a prędkość nadal jest niebezpieczna, również zostanie wygenerowany alarm. Użycie hamulca jest sygnałem zmniejszającym czułość systemu i dlatego alert zostanie wyemitowany trochę później, ponieważ Mobileye zakłada, że kierowca wie, co robi. Zadaniem ostrzeżeń jest uczyć bezpiecznego stylu jazdy, a nie tylko irytowanie alarmem.

Czy czas około 2,7 sekundy wystarczy na uniknięcie wypadku? Wyniki badań opublikowane w raporcie opracowanym przez AXA pokazują, że ostrzeżenie kierowcy o zagrożeniu na 1,5 sekundy przed jego wystąpieniem może zapobiec 90 proc. wypadków.

System nie rozpoznaje jednak pieszych w nocy. Jest to jedyna funkcja, która jest automatycznie wyłączana po zmierzchu. Rozpoznawanie pieszych nie posiadających elementów odbijających światło byłoby możliwe po zastosowaniu kamery infrared.

Narzędzie nie wykrywa także zwierząt, które wtargną na drogę. Jednak producent Mobileye Vision Technologies zapowiada, że niebawem wyposaży „trzecie oko kierowcy” również w tę funkcję. Pod koniec bieżącego roku firma planuje wprowadzić nowy procesor o nazwie EyeQ3, który będzie umożliwiał rozpoznawanie wszystkiego, co znajduje się na drodze poruszającego się pojazdu.

 

Korzyści

Narzędzie poprawia bezpieczeństwo nie tylko kierowcy pojazdu wyposażonego w Mobileye, lecz również innych uczestników ruchu drogowego. System ogranicza statystycznie wypadkowość flot o ponad 50 proc. już po stosowaniu go zaledwie kilka tygodni oraz redukuje spalanie o około 15-22 proc., gdyż pozytywnie wpływa na styl jazdy. W efekcie optymalizuje całkowity koszt eksploatacji floty. Inwestycja w Mobileye zwraca się już po około 8-9 miesiącach. Firmy ubezpieczeniowe na Litwie, Łotwie, w Rosji i Estonii dostrzegły wpływ tego narzędzia na poprawę bezpieczeństwa jazdy i przyznają zniżki na OC/AC za jego montaż w samochodzie. Na rynku nie ma podobnego produktu. Mobileye jest monopolistą w tego typu systemach.

System wdrożono m.in. we flocie firmy Coca-Cola Hellenic. Narzędzie odniosło sukces podczas pilotażu i od 2012 roku wszystkie auta (ponad 14 000 szt.) floty Coca-Cola w Europie Centralnej i Wschodniej będą wyposażone w jednookiego stróża kierowcy. Jednak nie tylko kierowcy prowadzący pojazdy spod brandu Coca-Coli korzystają z funkcjonalności systemu. Koncerny współpracują z Mobileye już od wielu lat i tak np. Volvo korzysta z rozwiązań Mobileye w swoim systemie City Safety. Mobileye można znaleźć również w fabrycznym wyposażeniu BMW wszystkich serii, a także w autach marki Opla (Insignia, Zafira).

W dobie realizacji Planu Globalnego na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ogłoszonego przez ONZ – Mobileye jest narzędziem szytym na miarę czasów. System wpisuje się w cele tego planu zawarte w trzecim filarze, a mianowicie w promocję szerszego zastosowania technologii i unikania stłuczek.

Poleć ten artykuł:

Polecamy