Volvo i Shell zawarły globalne porozumienie gazowe

Volvo i Shell zawarły globalne porozumienie gazowe

Volvo Trucks i Shell zawarły porozumienie o globalnej współpracy w sprawie wprowadzania na rynek skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. W ten sposób obie firmy chcą popularyzować LNG w sektorze transportowym.

Volvo opracowało nowy system spalania MethaneDiesel, w którym LNG jest stosowany do zasilania silników wysokoprężnych, Shell wniósł wiedzę i doświadczenie w inwestycjach infrastrukturalnych Shell w LNG. Umowa o współpracy już obowiązuje, rozpoczęto też działania, które w pierwszej fazie koncentrują się na wybranych rynkach w środkowej Europie i Stanach Zjednoczonych.

Obecnie gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG) jest stosowany w autobusach miejskich i pojazdach ciężarowych o małej ładowności. Jednak transport długodystansowy wiąże się z koniecznością przewozu w pojeździe dużych ilości paliwa. W przypadku gazu jest to możliwe pod warunkiem zasilania silnika LNG, ponieważ, w porównaniu z gazem sprężonym, gaz w postaci skroplonej zajmuje mniejszą objętość.

W Volvo FM MethaneDiesel zastosowano nowy system spalania mieszanki metanu i oleju napędowego, w którym paliwem głównym jest gaz. Model ten jest już dostępny w Szwecji, Norwegii, Belgii, Hiszpanii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Trwa proces jego wprowadzania na rynki Włoch i Francji.

– Spalanie skroplonego gazu ziemnego w silniku wysokoprężnym charakteryzuje się bardzo wysoką sprawnością – mówi Lennart Pilskog, dyrektor ds. public affairs w Volvo Trucks. – Jest to nowa alternatywa paliwowa, która w dającej się przewidzieć przyszłości może zdominować segment pojazdów o dużej ładowności.

Upowszechnieniu się LNG będzie sprzyjać także dystrybucja skroplonego biogazu (LBG), pozyskiwanego z surowców odnawialnych. Umowa nie zawiera klauzuli wyłączności po żadnej ze stron. Tym samym nie ogranicza trwającej lub przyszłej współpracy i dialogu z innymi partnerami.

Fakty dotyczące Volvo FM MethaneDiesel

· Zasięg pojazdu przy zasilaniu gazem wynosi około 1000 km.

· Silnik rozwija moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm.

· Pojazd tworzy zestawy drogowe o masie całkowitej 40-60 ton.

· Olej napędowy pełni w silniku funkcję czynnika zapalającego LNG Mieszanka paliwowa zawiera do 75 proc. gazu i 25 proc. oleju napędowego, zależnie od zastosowania transportowego i rodzaju eksploatacji.

· Gaz jest przechowywany w ciśnieniowym zbiorniku, w temperaturze od –130 do –140 stopni Celsjusza, umożliwiającej utrzymanie stanu ciekłego.

· Może być zasilane zarówno LNG, jak i LBG.

· Silniki Euro 3 i Euro 5 mogą również pracować wyłącznie na oleju napędowym, co stanowi zaletę w sytuacjach braku dostępności LNG.

 

Model Volvo FM MethaneDiesel jest już dostępny w Szwecji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Trwa proces jego wprowadzania na rynki Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Belgii i Francji (Fot. Volvo).

Poleć ten artykuł:

Polecamy