Wymuszone postoje

Wymuszone postoje

Badania Castrola i TomToma pokazują, że kierowcy w Stambule zatrzymują się i ruszają ponownie nawet 31 200 razy w roku. To o ponad 24 000 postoje więcej niż w najniżej sklasyfikowanym mieście - Rotterdamie (6 211 zatrzymań i startów).

Przeanalizowano informacje z satelitarnych systemów nawigacyjnych używanych przez kierowców z 50 miast na całym świecie. Celem było podkreślenie obciążeń, jakim poddawane są samochody przy zmiennych warunkach na drodze. Inne miasta objęte badaniami to Pekin, gdzie kierowcy zatrzymują się i ruszają 28 200 razy na rok, Londyn – 21 000, Nowy Jork – 15 480 i Sydney – 13 200.

Jazda typu „zatrzymanie-ruszanie” może zwiększać mikroskopijne uszkodzenia silników samochodowych, a z badań firmy Castrol wynika, że kierowca, nawet w przeciętnych warunkach drogowych, każdego roku może zatrzymywać się i ruszać ponownie nawet 18 000 razy. Zdaniem inżynierów firmy Castrol, częste zatrzymywanie się i ponowne ruszanie powoduje przyspieszone zużycie silnika. Liczba postojów odzwierciedla warunki jazdy i sytuacje, z jakimi mają do czynienia kierowcy w każdym mieście.

Wyniki ukazują rozmiar problemu i sugerują, że konieczne jest podjęcie środków ostrożności, co było jednym z powodów, dla których takie badanie zostało przeprowadzone. Castrol zidentyfikował trzy poziomy jazdy „zatrzymanie-ruszanie” — zielony, pomarańczowy i czerwony (opisane poniżej). Poziom pomarańczowy i czerwony ostrzegają kierowców o trudnych warunkach jazdy, w których prawdopodobieństwo przyspieszonego zużycia silnika jest wysokie. Kierowcy powinni podjąć zdecydowane działania, aby ograniczyć konsekwencje zatrzymywania się i ponownego ruszania poprzez odpowiednią ochronę silnika.

• Zielony. Ograniczony poziom jazdy „zatrzymanie -ruszanie”, poniżej 8000 wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy mogą podjąć środki ostrożności, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.

• Pomarańczowy. Wysoki poziom jazdy „zatrzymanie -ruszanie”, 8000 – 18000 wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy powinni podjąć działania, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.

• Czerwony. Bardzo wysoki poziom jazdy „zatrzymanie-ruszanie”, 18 000 lub więcej wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy powinni podjąć działania, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.

Badania skupiały się na jeździe w trybie „zatrzymanie-ruszanie”, w tym na ruchu drogowym, ruchu w miastach oraz krótkich podróżach w każdym obszarze. TomTom zebrał dane na temat pojazdów, przejazdów i czasu podróży w poszczególnych regionach, obliczył łączną liczbą przejechanych kilometrów oraz łączną liczbę postojów i na tej podstawie określił średnią liczbę postojów na przejechany kilometr w każdym regionie.

Gareth Bracchi, starszy technolog w firmie Castrol: Ten projekt potwierdził, że kierowcy często zatrzymują się i ruszają ponownie. W rzeczywistości roczna liczba wymuszonych postojów znacznie przekroczyła nasze wstępne oczekiwania, w niektórych przypadkach niemal dwukrotnie.

Ralf-Peter Schäfer, szef działu Traffic w firmie TomTom: Wyniki badań są interesujące, a współpraca z firmą Castrol w celu stworzenia indeksu okazała się bardzo odkrywcza. Największa liczba postojów w Stambule odpowiada wysokiemu poziomowi zakorkowania tego miasta, a kolejne miejsca zajmują Meksyk i Moskwa, które również zmagają się z codziennymi zatorami na drogach. Natomiast jazda po Rotterdamie wiąże się z najmniejszą liczbą wymuszonych postojów, ponieważ miasto to jest zakorkowane w umiarkowanym stopniu”.

W raporcie Castrol Magnatec Stop-Start Index można sprawdzić, które miejsce na światowej liście zajęło dane miasto. Więcej informacji o metodologii badań oraz wpływie zatrzymywania się i ponownego ruszania na silnik samochodu znajdą Państwo pod adresem

http://magnatec.castrol.com/campaigns/stop-start-index.html

Poleć ten artykuł:

Polecamy