Zbyt modna kradzież

Zbyt modna kradzież

Tam gdzie pojawiają się sposobności do nielegalnych działań, prędzej czy później znajdą się ludzie, którzy będą chcieli skorzystać z okazji. Świadomy operator logistyczny lub przewoźnik skuteczniej zapobiega zagrożeniom występującym w łańcuchu dostaw.Zagrożenia bezpieczeństwa...

Zagrożenia bezpieczeństwa występują w dwóch obszarach. Pierwszy z nich to zagrożenie zewnętrzne, wśród których, jako główne wymienia się kradzież towaru lub środka transportu, wyłudzanie towaru bądź usługi transportowej i nieuczciwą konkurencję.

Do największych zagrożeń wewnętrznych zaliczyć można kradzieże palet i paliwa, dokonywane przez pracowników przedsiębiorstwa, korupcję na szczeblu menadżerskim oraz naruszenie i wyciek tajemnic i istotnych informacji z firmy.

 

Powszechność procederu

Wyniki ostatnich badań wskazują, że ponad 73 procent firm związanych z logistyką i transportem zostało w przeciągu ostatnich pięciu lat dotknięte kradzieżą bądź wyłudzeniem towaru. Straty w ładunku były przeważnie wynikiem kradzieży dokonanej na parkingu (35 procent), napadów na drodze (23 procent), oszustw w postaci fałszywego przewoźnika, spedytora lub kuriera (17,5 procent), a także kradzieży przesyłki lub towaru z placu składowego (10 procent). Najczęstszym łupem przestępców padały: alkohol i artykuły spożywcze (20 procent), sprzęt RTV i AGD (17 procent), sprzęt komputerowy (14 procent).

 

Ilość przestępstw związanych z transportem w ostatnim roku wzrosła o 100 procent


Częstotliwość zgłaszania tego typu przypadków wynosi dziewięć na dziesięć zdarzeń, z czego wykryciu podlegała niemal jedna czwarta przestępstw. Z tego wynika, że powyższa tematyka wymaga rozwiązań systemowych z uwzględnieniem specyfiki zagrożeń dotyczących danej firmy. Według danych policji ilość przestępstw związanych z transportem w ostatnim roku wzrosła o 100 procent.

 

Korupcja menedżerska

Znajomość prawa wśród polskich menedżerów nie jest niestety ich najmocniejszą stroną.- Co trzeci przedsiębiorca w Polsce ma świadomość uregulowań prawnych z zakresu zwalczania korupcji na poziomie menedżerskim – twierdzi dr Dariusz Woźnicki ekspert ds. bezpieczeństwa gospodarczego. Uregulowania obejmujące problem korupcji wprowadzono w 2003 roku, jako wymóg Unii Europejskiej. Znowelizowany w 2008 roku. Art. 296a § 1 K.K. stwierdza: kto, pełniąc funkcje kierowniczą w jednostce organizacyjnej wykonującej działalność gospodarczą lub pozostający z nią w stosunku pracy, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, żąda lub przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicę, w zamian za nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku mogące wyrządzić tej jednostce szkodę majątkową albo stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji lub niedopuszczalną czynność preferencyjną na rzecz nabywcy lub odbiorcy towaru, usługi lub świadczenia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

W punkcie drugim stwierdza się: tej samej karze podlega, kto w wypadkach określonych w punkcie pierwszym udziela albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej.

Z kolei w punkcie trzecim można przeczytać, że w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w punkcie pierwszym lub drugim podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

 

73 procent firm związanych z logistyką i transportem został w przeciągu ostatnich pięciu lat dotknięte kradzieżą bądź wyłudzeniem towaru


Jeżeli sprawca czynu określonego w punkcie pierwszym wyrządza znaczną szkodę majątkową podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Nie podlega karze sprawca przestępca określonego w punkcie drugim oraz trzecim w związku z drugim, jeżeli korzyć majątkowa lub osobista albo ich obietnica zostały przyjęte, a sprawca zawiadomił o tym fakcie organ powołany do ścigania przestępstw i ujawnił wszelkie istotne okoliczności przestępstwa, zanim organ ten o nim się dowiedział.

 

Mieć miedź

Kradzieże oraz wyłudzenia towarów zaczynają dotkać coraz to nowych sfer i aspektów.

W ostatnim okresie odnotowano szereg przypadków kradzieży, gdzie towarem przewożonym były elementy miedziane. W listopadzie 2010 roku jedna z firm transportowych na Śląsku otrzymała zlecenie przewozu kabli miedzianych o wartości 600 000 euro z Niemiec do Polski. Kontakt nawiązano poprzez platformę internetową z firmą z terenu Słowacji. Wśród dokumentów firma transportowa nadesłała fałszywe ubezpieczenie. Firma ze Słowacji podała adres rejestracyjny przedsiębiorstwa, pod którym, jak się okazało podczas wizji, znajdował się pusty budynek. Po załadunku towaru kontakt z firmą transportową „urwał się”. Zleceniodawca udał się na Słowację, gdzie powiadomił Policję i na własną rękę rozpoczął poszukiwania.

W związku z uzyskaną informacją o prawdopodobnym zamiarze sprzedaży towaru w Rumunii, na jednym z parkingów został odnaleziony tir załadowany kradzionym towarem. Przy bliskiej współpracy z Policją ładunek odzyskano, natomiast właściciel firmy nadal ukrywa się.

Poleć ten artykuł:

Polecamy