Zimowa trasa po Europie – przegląd przepisów

Zimowa trasa po Europie – przegląd przepisów

Europejskie przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów, podlegają ciągłym zmianom. Continental, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, prezentuje kompleksowe zestawienie podstawowych wymagań związanych z ogumieniem zimowym i...

Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, a w niektórych częściach Europy już spadł śnieg. Wyposażenie ciężarówek i autobusów w odpowiednie ogumienie oraz inne akcesoria, takie jak: łańcuchy, łopaty śniegowe czy opony z kolcami, pozwala zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, a także uniknąć wysokich kar pieniężnych. Niestety, w każdym kraju europejskim obowiązują inne przepisy dotyczące ogumienia zimowego i wyposażenia dodatkowego, dlatego przed wyjazdem w trasę warto zajrzeć do przewodnika przygotowanego przez Continental i zapoznać się z aktualnymi wymaganiami.

 

– W każdym kraju europejskim zimą panują inne warunki atmosferyczne, dlatego wyruszając w trasę, trzeba być przygotowanym na różne utrudnienia pogodowe, które w Polsce występują rzadko lub w ogóle. Ogumienie i osprzęt, zgodne z zaleceniami regulacji, obowiązującymi w danym kraju, nie tylko zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa na drodze, ale pozwolą także uniknąć mandatów” – powiedział Marcin Cywiński z Continental Opony Polska – By umożliwić operatorom flot jak najlepszą orientację w aktualnych przepisach danych państw, przygotowaliśmy przejrzyste zestawienie, prezentujące wymagania dotyczące ogumienia i łańcuchów śniegowych w 38 państwach Europy – dodaje.

Przepisowo przez Polskę

W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach. Mimo to, Continental rekomenduje stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Ponadto, polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi. Natomiast stosowanie opon z kolcami jest zabronione. A jak sytuacja wygląda w innych państwach?

Surowe regulacje w Austrii

Jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów czekają na kierowców, którzy wybierają się do Austrii. Tam od 1 listopada do 15 kwietnia opony zimowe są obowiązkowe. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc.) muszą być wyposażone w opony z etykietą M+S przynajmniej na jednej osi napędzanej. Minimalna głębność bieżnika powinna wynosić 6 mm w przypadku opon diagonalnych lub 5 mm w przypadku opon radialnych. Autobusy (kategorie M2, M3) również obejmuje obowiązek jazdy na oponach zimowych w terminie od 1 listopada do 15 marca. Ponadto, od 1 listopada do 15 kwietnia istnieje konieczność przewożenia łańcuchów śniegowych co najmniej na jedną oś napędzaną – wyjątkiem są autobusy komunikacji miejskiej. Niestosowanie się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów – od 30 do 5000 euro.

W drodze na północ – Norwegia

Norwegia to kraj znany z surowego klimatu i nie mniej surowych przepisów dotyczących zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Na południu kraju, od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, dla pojazdów powyżej 3,5 t dmc. obowiązują opony zimowe, montowane na wszystkich osiach, o minimalnej głębokości bieżnika 5 mm.

 

Zaś na północy Norwegii przepis ten obowiązuje od 16 października do 30 kwietnia włącznie. Pojazdy, których masa przekracza 3,5 t muszą być także wyposażone w łańcuchy śniegowe – ciągnik sprzęgnięty z przyczepą muszą posiadać 7 łańcuchów. W Norwegii prawo pozwala także na stosowanie opon z kolcami o średniej długości 1,7 mm od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W zależności od poszczególnych rejonów Norwegii, mogą obowiązywać inne zasady dotyczące opon z kolcami.

 

To tylko kilka z wielu przykładów, prezentujących różnorodność przepisów, dotyczących pojazdów użytkowych w całej Europie. By zadbać o bezpieczeństwo swoje, przewożonych ludzi i towarów, a także uniknąć kar pieniężnych, przed rozpoczęciem zimowej trasy po całej Europie warto zapoznać się z regulacjami obowiązującymi w określonych państwach. Znajdą je Państwo w załączonym pliku PDF.

Poleć ten artykuł:

Polecamy