E 300 Blue TEC

E 300 Blue TEC

Po pozytywnych doświadczeniach na rynku amerykańskim, technologia silników Diesla Blue TEC wkroczyła do Europy. Jej wynalazcy - Mercedesowi – udało się zredukować emisję spalin i spełnić wymagania normy EU5, która zacznie obowiązywać dopiero w 2011 roku. Normal 0 21 false

Modelem, w którym wcielono rozwiązania jest E300 Blue TEC. Bazuje on na silnikach CDI o pojemności trzech litrów i mocy 211 KM. Według danych fabrycznych auto zużywa 7,3l./100 km, od 0 do 100 kilometrów rozpędza się w nieco powyżej siedem sekund, a prędkość maksymalna wynosi 244 km/h.

 

Pierwszy krok do zmniejszenia emisji spalin polegał na redukcji tlenków azotu przez zoptymalizowanie właściwości motorycznych silnika. Poza tym zmniejszono stopień sprężania do 16,5:1 i zastosowano ceramiczne świece żarowe, zapewniające szybki rozruch ze stanu zimnego w każdych warunkach przy zredukowanym sprężaniu. Ważnymi kwestiami były także optymalizacje: turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny oraz regulacji zawracania spalin o podwyższonej szybkości, a także zastosowanie specjalnych piezo-wtryskiwaczy o niewielkim przepływie hydraulicznym.

 

Podczas dyskusji na temat aktualnych i przyszłych granicznych wartości emisji dla samochodów, nierzadko zapomina się o tym, że wydzielanie dwutlenku węgla nie ma nic wspólnego z tradycyjnie pojmowanymi wartościami granicznymi dla spalin. Emisja CO2 dla danego pojazdu ma bezpośredni związek ze zużyciem paliwa. Dane takie jak 140g/CO stanowią więc alternatywną informację o spalaniu, odpowiadającemu w przypadku silników Diesla około 5,3l/100 km, a przy „benzyniaku” 5,9l/100 km. Parametry te byłyby osiągalne także przez pojazdy odprowadzające spaliny do środowiska bez oczyszczania katalitycznego lub minimalizowania zawartości cząstek stałych przez filtrowanie.

 

W przeciwieństwie do wartości CO2, takie składniki spalin jak tlenek azotu, tlenek węgla, węglowodory, czy pozostałości w formie cząstek, mogą być redukowane przez obróbkę końcową niekiedy aż do granic ich wykrywalności. W tym miejscu wkracza modułowy układ oczyszczania spalin Blue TEC. Jeśli chodzi o pojazdy na olej napędowy, spełnia on warunki ekologicznej pracy i będzie w stanie także w przyszłości utrzymywać parametry graniczne. Oprócz E300 Blue TEC, wymagania normy Euro obowiązującej od roku 2011, będą spełniane przez wszystkie przyszłe modele produkowane w technologii Blue TEC.

 

Mercedes najpierw ekologiczną technologię wprowadził w USA, gdzie w 2006 roku pojawił się model E 320 Blue TEC. W połowie 2008 roku rozpoczęto sprzedaż kolejnych ekologicznych modeli – tym razem w klasach GL, M i R. Do Polski E 300 Blue TEC zawitał w pierwszym kwartale 2008 roku. Dla prezesów dbających i ekologiczne image firmy – samochód jest bardzo nęcącą propozycją. Tym bardziej że przecież Mercedesy w wielu korporacjach są bardzo cenione przez osoby na wysokich stanowiskach.

 

System BlueTEC jest stosowany również w pojazdach użytkowych, gdzie technologia ta sprawdzasię od początku 2005 roku i obecnie jest dostępna we wszystkich typoszeregach.

Poleć ten artykuł:

Polecamy