(Nie)dobre ciśnienie

(Nie)dobre ciśnienie

69,32 % polskich kierowców jeździ na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem to wynik kontroli 14 000 aut, przeprowadzonej na 30 stacjach w 21 miastach podczas Tygodnia Dobrego Ciśnienia.

Akcję już po raz szósty zorganizował Michelin i Statoil. Co ciekawe, sześć lat temu wyniki badania były o 17% gorsze… W tym roku najlepiej wypadli kierowcy z województwa świętokrzyskiego (51,27% z nieprawidłowym ciśnieniem), pomorskiego i zachodniopomorskiego, najgorzej mieszkańcy woj. Lubuskiego (77,18%). 8,17% z wszystkich przebadanych aut miało ciśnienie o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów samochodów, a aż 29,02% między 0,5 a 0,9 bara. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie – raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia oraz nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Poza poprawą bezpieczeństwa prawidłowe ciśnienie zapewnia dłuższy czas eksploatacji opony, a także oszczędność paliwa. Samochód jeżdżący na oponach z ciśnieniem o 20 proc niższym niż zalecane zużywa średnio 2% paliwa więcej.

Kontrola ciśnienia powinna odbywać się „na zimno” – najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy