Oczekiwania konsumentów rosną
WYWIAD

Oczekiwania konsumentów rosną

Daniel Carrera od dwóch lat jest prezesem UPS Europe i rozpoczynając pracę na nowym stanowisku od razu musiał zmierzyć się z wyzwaniami, których skala zaskoczyła całą branżę. W wywiadzie opowiada nam o tym jak UPS Europe radziło sobie w niezwykłym klimacie gospodarczym, jak będzie zmieniało się e-commerce oraz dlaczego sektor medyczny i farmaceutyczny stały się tak ważne dla rozwoju firmy w Polsce.

Panie Danielu, mamy za sobą kolejny rok, w którym globalna gospodarka zmagała się z nieprzewidywalnymi okolicznościami. Jak wyglądał on dla UPS Europe?

Daniel Carrera: Ubiegły rok, podobnie jak dwa poprzednie, był bardzo dynamiczny. W czasie COVID-19 utrzymaliśmy ciągłość naszych usług, co świadczy o tym, że jesteśmy odporni i przygotowani na zmiany. Środowisko biznesowe, w którym aktualnie operujemy charakteryzuje się dużą zmiennością i niepewnością, a obecna, trudna sytuacja makroekonomiczna stawia przed firmami wiele wyzwań. Gospodarka światowa nieco osłabła, co widać zarówno w Europie, jak i globalnie. Jednak, dzięki zdolności do adaptacji oraz elastyczności, pokazaliśmy naszym klientom, że jesteśmy niezawodnym partnerem handlowym. W minionym roku skupiliśmy się na rozwoju w najważniejszych dla nas obszarach biznesowych. W Polsce są nimi sektor MŚP oraz rynek medyczny i farmaceutyczny – to właśnie te obszary pozostaną dla nas kluczowe również w 2023 roku.

Wśród licznych aktywności firmy w minionym roku naszą uwagę zwróciło szczególnie zaangażowanie w organizację pomocy dla Ukrainy. Jak wyglądał wkład UPS w tym obszarze?

Daniel Carrera: W pierwszej kolejności, nasze działania skupiły się na tym, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i współpracownikom na obszarach dotkniętych konfliktem. Następnie, zdecydowaliśmy się zawiesić wszystkie operacje w Ukrainie, Białorusi i Rosji z wyjątkiem niektórych dostaw humanitarnych. Monitorujemy sytuację i oceniamy potrzeby klientów – chcemy trafiać z pomocą medyczną i humanitarną w miejsca, gdzie w danej chwili jest ona najbardziej potrzebna.

Działalność charytatywna i niesienie pomocy humanitarnej innym to ważny element kultury organizacyjnej naszej firmy, który wypełniamy z satysfakcją. Jesteśmy bezpośrednio zaangażowani w wiele projektów, a pracownicy z polskiego oddziału UPS bez chwili wahania zgłosili chęć udzielenia wsparcia Ukrainie. Nasze działania obejmowały m.in. przygotowanie i dostarczenie artykułów pierwszej potrzeby dla uchodźców w Polsce oraz w zaprzyjaźnionej szkole w Ukrainie. Do końca stycznia 2023 r. na rzecz Ukrainy przekazaliśmy równowartość ponad 2 000 000 dolarów w formie finansowej, rzeczowej lub usługowej.

W listopadzie 2022 roku Fundacja UPS przekazała Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy ponad 615 000 złotych na zakup wyposażonej karetki dla ukraińskiego miasta Charków. Z kolei pod koniec ubiegłego roku, pracownicy polskiego oddziału UPS zorganizowali zbiórkę kurtek i prezentów dla uczniów ukraińskiej szkoły podstawowej w Niżankowicach.

Czy związane z wojną zawirowania na rynku surowców i skokowy wzrost cen paliw i energii były dla firmy największym wyzwaniem w 2022 roku?

Daniel Carrera: Każda firma inaczej podchodzi do kwestii rosnących kosztów paliw lub energii. Naszym priorytetem jest dostosowywanie się do możliwości i potrzeb naszych klientów. Ich oczekiwania dotyczyły m.in. większej przejrzystości w polityce cenowej oraz usprawnienia procesów, co udało nam się osiągnąć na przestrzeni minionego roku.

Na początku roku zawsze jednak przede wszystkim patrzymy w przyszłość. Jak Pana zdaniem niepewna sytuacja ekonomiczna odbije się na branży TSL i KEP?

Daniel Carrera: Co prawda nie posiadamy kryształowej kuli, niemniej jednak w najbliższych latach spodziewamy się pewnej stabilizacji kosztów usług na rynku logistycznym. Oczekiwania konsumentów w zakresie wygody, możliwości wyboru, szybkości i elastyczności dostaw będą stale rosnąć, co oznacza ciągłą potrzebę doskonalenia usług i dostosowywania ofert do potrzeb klientów. Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek (KEP) w Polsce od kilku lat notuje dwucyfrowy wzrost, napędzany nie tylko popytem krajowym, ale przede wszystkim międzynarodowym, w obrębie Europy. Z naszej wstępnej analizy wynika, że wolumen przesyłek w branży KEP w 2022 roku był niemal dwukrotnie wyższy niż w 2019 roku i o około 25% wyższy w porównaniu do 2021 roku.

Szybki wzrost obrotów branży e-commerce po wybuchu pandemii był doskonałą wiadomością dla firm takich jak UPS. Teraz nie brakuje jednak głosów, że paliwo dla dalszego dynamicznego rozwoju e-commerce już się wyczerpało. Zgodzi się Pan z taką opinią?

Daniel Carrera: E-commerce jest w Polsce wciąż młodą branżą, która dynamicznie się rozwija osiągając średnio 20-procentowy wzrost rocznie. Coraz więcej polskich konsumentów decyduje się na zakupy w sieci i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić. Jednak oczekiwania zarówno polskich jak i globalnych konsumentów są coraz większe. Firmy kurierskie dostosowują się do wymagań, m.in. poprzez rozbudowę punktów odbioru przesyłek. Już dziś prawie połowa Polaków mieszka w odległości 5 minut spacerem od punktu odbioru paczek. Również UPS rozwija swoją sieć UPS Access Point. Obecnie obejmuje ona ponad 33 000 lokalizacji w całej Europie i ponad 2 200 na terenie Polski.

Czy utrzymywanie w ofercie darmowych zwrotów w e-commerce ma w praktyce rację bytu? Widzimy już, że pierwsze firmy badają reakcję klientów na konieczność ponoszenia kosztów w przypadku zwrotu towarów.

Daniel Carrera: Politykę zwrotów ustalają nadawcy, czyli właściciele sklepów. UPS oferuje kompleksowe usługi zwrotów, umożliwiając szybki i wygodny zwrot towarów dla konsumentów, jednak finalnie to sprzedawca decyduje o tym, czy chce zaoferować swoim klientom bezpłatny dostęp do tej usługi.

Zrównoważony rozwój to w ujęciu długofalowym najważniejsza kwestia dla firm logistycznych. Jakie inicjatywy podejmuje UPS Europe w tym obszarze?

Daniel Carrera: Od ponad dwóch dekad jesteśmy zaangażowani w działania mające na celu zmniejszenie wpływu naszej działalności na środowisko. W 2022 roku wyznaczyliśmy cele w zakresie zrównoważonego rozwoju środowiskowego, które chcemy osiągnąć do 2035 r. Dążymy m.in. do tego, aby zredukować o 50% emisję dwutlenku węgla na dostarczoną paczkę w przypadku globalnych operacji związanych z małymi przesyłkami (rok bazowy 2020). Chcemy, aby wszystkie obiekty naszej firmy były zasilane za pomocą odnawialnych źródeł energii elektrycznej (na większości rynków europejskich już udało nam się to osiągnąć). Pracujemy nad tym, aby zwiększyć wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego w globalnej flocie lotniczej do 30%.

Nieustannie inwestujemy również w innowacyjne rozwiązania ekologiczne. W naszej europejskiej flocie posiadamy pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi – od 2020 r. samochody te przejechały ponad 4,8 miliardów km. W ubiegłym roku zakupiliśmy 590 milionów litrów paliw alternatywnych, co stanowi 26% naszego całkowitego, rocznego zużycia paliw.

Istotnym obszarem naszych działań jest również logistyka miejska. Pracujemy nad rozwiązaniami, które pozwolą w zrównoważony sposób zmienić sposób dostarczania przesyłek do centrów miast. W ponad 30 dużych miastach na świecie wprowadziliśmy elektryczne rowery, a jesienią 2022 rozpoczęliśmy pilotażowe testy autorskich rowerów w okolicach Warszawy. Pracujemy również nad rozwojem infrastruktury punktów odbioru paczek, które pomagają sprostać wyzwaniom logistyki miejskiej poprzez usprawnienie dostaw. Dzięki łączeniu kilku paczek i dostarczaniu ich do jednego miejsca, możemy zmniejszyć liczbę realizowanych dostaw na etapie ostatniej mili, a tym samym zredukować emisję dwutlenku węgla aż o 33% w porównaniu do dostaw realizowanych bezpośrednio na adres domowy.

Czy w Pana opinii Europa jest gotowa na ambitne plany władz UE dotyczące dekarbonizacji transportu?

Daniel Carrera: Firma UPS jest gotowa na realizację planów związanych z dekarbonizacją. Wykorzystujemy każdą możliwość wdrożenia nowych technologii, które przybliżą nas do osiągnięcia tego celu. Unia Europejska ma ambicję być pierwszym obszarem handlowym, który osiągnie zerowy poziom emisji netto. W realizacji celów ma pomóc pakiet inicjatyw europejskich tzw. „Zielony Ład” oraz „Gotowi na 55”, które ułatwią osiągnięcie stabilności regulacyjnej i pozwolą odpowiednio zaplanować zmiany, aby stworzyć sprzyjające inwestycjom środowisko. Popieramy unijne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale dostrzegamy potrzebę doszczegółowienia zagadnień dotyczących niektórych obszarów.

Daniel Carrera wywiad

Śledząc wieści z firmy, widzimy, iż dla UPS coraz większe znaczenie ma obsługa branży healthcare. Dlaczego stawiają Państwo na rozwój tego obszaru biznesowego?

Daniel Carrera: Polski rynek opieki zdrowotnej jest jednym z najszybciej rozwijających się na świecie, co stwarza niesamowite możliwości rozwoju. Dodatkowo, dynamiczny postęp na rynku farmaceutycznym i medycznym generuje coraz większe zapotrzebowanie na specjalistyczny i precyzyjny transport, a także eksport produktów takich jak np. szczepionki, leki czy sprzęt medyczny. Stawia to przed firmami z sektora logistyki i KEP wiele wyzwań, które wynikają nie tylko z rygorystycznych regulacji rynku, ale także z wysokich wymagań dotyczących wrażliwości produktów służących do ochrony zdrowia i życia. Przesyłki priorytetowe wymagają innowacyjnych rozwiązań, które wdrażamy również w Polsce.

Już od ponad 15 lat obsługujemy sektor farmaceutyczny, biologiczny i urządzeń medycznych w Polsce. Realizujemy szereg krajowych i globalnych inwestycji, mających na celu zaspokojenie bieżących i przyszłych potrzeb sektora medycznego. Jedną z kluczowych inwestycji w Polsce jest budowa centrum logistycznego UPS Healthcare w podwarszawskich Błoniach. Obiekt znajduje się w strategicznej lokalizacji i posiada szereg atestowanych pomieszczeń o kontrolowanej temperaturze, zapewniając możliwość magazynowania wrażliwych leków i produktów biologicznych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, jesteśmy w stanie przechowywać i dostarczać krytyczne przesyłki medyczne w różnych temperaturach.
To ważne, gdyż obecnie około 80% produktów farmaceutycznych w Europie wymaga transportu w kontrolowanej temperaturze. Kontynuujemy inwestycje w obszarze opieki zdrowotnej oraz stale udoskonalamy nasze rozwiązania. Obecnie obsługujemy klientów z ponad 30 krajów na całym świecie, z większości rynków zlokalizowanych w strefie wolnego handlu, w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Turcji.

Na potrzeby dostarczania szczepionek, zbudowaliśmy specjalną sieć dostaw. Wyznaczyliśmy ponad 500 nowych tras handlowych na całym świecie, utworzyliśmy nowe połączenia lotnicze i naziemne. Wszystko po to, aby zapewnić odpowiednią infrastrukturę i elastyczność dla transportu szczepionek i produktów o krytycznym znaczeniu i wrażliwych na temperaturę. Dzięki temu, byliśmy gotowi do wysyłki produktów zaraz po ich zatwierdzeniu. Finalnie, udało nam się dostarczyć ponad 1,5 miliarda szczepionek do ponad 110 krajów, również w Europie Środkowej i Wschodniej, przy zachowaniu 99,9% terminowości dostaw.

Na koniec chciałbym zapytać, jaką rolę gra polski rynek dla UPS Europe? Czy otwarcie licznych centrów dystrybucji e-commerce znacząco przełożyło się na liczbę operacji, prowadzonych przez UPS na terenie naszego kraju?

Daniel Carrera: Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla UPS, a dzięki swojemu położeniu geograficznemu, pełni także kluczową rolę w rozwoju branży logistycznej. Spodziewamy się, że w ciągu trzech lat Polska zyska strategiczne znaczenie dla niemieckiego i europejskiego eksportu, co wynika m.in. ze zwiększonego zainteresowania Polską ze strony nowych inwestorów z Europy Zachodniej i Azji. Oczekujemy również większej stabilizacji na polskim rynku magazynów i w branży e-commerce. Dogodna lokalizacja, infrastruktura i regulacje prawne sprawiają, że dostrzegamy duży potencjał do tego, aby polski rynek stał się dla Europy kluczowym centrum logistycznym.

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał: Witold Zygmunt

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 1/2023

Poleć ten artykuł:

Polecamy