Pojazdy na LNG w barwach GLS Poland

Pojazdy na LNG w barwach GLS Poland

We flocie firmy kurierskiej GLS pojawiły się samochody ciężarowe Iveco Stralis NP 460 napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG). To element realizowanej przez GLS strategii Think Green.

Cztery nowe pojazdy obsługują jedną z najważniejszych tras transportu liniowego GLS – między centralną sortownią operatora w Polsce (mieści się w Strykowie pod Łodzią) a głównym hubem przeładunkowym firmy w Niemczech (w miejscowości Neuenstein w Hesji). Codziennie każdy samochód pokonuje łącznie 1742 km.

To pierwsze pojazdy we flocie GLS Poland napędzane wyłącznie skroplonym gazem ziemnym. – Tego typu środki przewozu stanowią krok milowy w rozwoju transportu przyszłości. Tym istotniejszy, że dotyczy ciężkich pojazdów obsługujących dalekie trasy – mówi Andrzej Wasielewski, Director Central Operations, GLS Poland.

Jak informuje producent, użytkowane IVECO Stralis NP 460 to pierwsze w Polsce podwozia ciężarowe z wymiennymi kontenerami BDF, zasilane wyłącznie gazem ziemnym. Zużywają one do 15% paliwa mniej w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla. A warto wziąć pod uwagę, że LNG jest w większości krajów Europy tańszy niż olej napędowy, auta emitują o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro VI.

– Gaz ziemny jest najlepszym alternatywnym paliwem od czasu, gdy olej napędowy wygrał z benzyną. Konstrukcja auta zapewnia bardzo wysoki komfort pracy dla kierowcy, w tym minimalny poziom hałasu oraz wibracji w kabinie – mówi Jacek Nowakowski, Gas Business Development Manager, IVECO.

Auto jest wyposażone w dwa zbiorniki kriogeniczne na gaz. Dzięki ich dużej pojemności IVECO Stralis NP 460 może przejechać na jednym tankowaniu nawet do 1600 km. Silnik ma moc 460 KM. 

Samochody IVECO Stralis NP 460 nabyła i eksploatuje firma MC Trans, przewoźnik od wielu lat związany z GLS Poland, funkcjonujący jako podwykonawca tego operatora. – Za wyborem samochodów na gaz ziemny LNG przemawiały zarówno argumenty ekologiczne, jak i ekonomiczne. Zdecydowanie zwiększyliśmy w ten sposób nasz potencjał – mówi Marta Łysak z MC Trans.

Jaki wpływ na wybór pojazdów wykorzystujących akurat tego rodzaju paliwo miała firma kurierska? – Wdrażamy rozwiązania ekologiczne i mocno wspieramy w tym również naszych partnerów. Dbałość o środowisko jest integralnym elementem działalności GLS, na stałe wpisanym w filozofię naszej firmy. Pokazuje to strategia Think Green, którą konsekwentnie realizujemy i rozwijamy od ponad 10 lat – podkreśla Andrzej Wasielewski.

Podaje też przykłady innych działań wynikających z tej strategii: firma zachęca swoich kurierów do ekologicznej jazdy, a wspiera ich w tym specjalna aplikacja kurierska wyszukująca optymalną w danym dniu trasę. Na wspomnianej długodystansowej trasie Stryków-Neuenstein wykorzystywane są także cztery samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG. GLS przywiązuje też dużą wagę do rozwoju nisko- lub zeroemisyjnych środków transportu. W przypadku dostaw na tzw. ostatniej mili, w różnych miastach Europy, operator testuje i krok po kroku wdraża różnego rodzaju pojazdy alternatywne, w tym rowery towarowe.

Poleć ten artykuł:

Polecamy