Ślepy nie pojedzie

Ślepy nie pojedzie

Od 29 czerwca 2011 – obowiązują zmiany w sprawie badań lekarskich użytkowników samochodów służbowych. Być może już wkrótce część kierowców, którym do wypełniania zadań firmowych potrzebne są auta, będzie musiało zmienić stanowisko lub nawet pracodawcę.Od 29 czerwca 2011...

Od 29 czerwca 2011 obowiązuje zmiana Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami z 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. nr 88, poz. 503). Nowelizacja dostosowuje przepisy rozporządzenia do przepisów unijnych, które wprowadzają minimalne wymagania dla osób ubiegających się lub posiadających prawo jazdy. Dyrektywy wspólnotowe określają także czynniki medyczne wpływające na zdolność do kierowania pojazdami, między innymi wzrok, cukrzycę i padaczkę.

Kolorowe barwy

Zakres dodatkowej analizy stanu zdrowia osób prowadzących pojazdy w firmie obejmuje szczegółowe badania wzroku i słuchu. Nakłada konieczność przeprowadzenia między innymi takich badań jak: rozpoznawanie barw, widzenie stereoskopowe, zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie. Dodatkowe badania są również wymagane w przypadku osób chorujących na cukrzycę lub padaczkę. Wprowadzona zmiana zaostrza kryteria uznawania kandydatów na kierowców lub kierowców za zdolnych do kierowania pojazdami, u których te choroby zdiagnozowano. Rozporządzenie w dotychczasowym brzmieniu przewidywało jedynie ocenę stanu narządu wzroku, słuchu i równowagi w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami.

Załączniki do rozporządzenia szczegółowo określają sposób oceny stanu zdrowia osób chorujących na wyżej wymienione choroby. Zdefiniowane zostały pojęcia ciężkiej hipoglikemii, nawracającej ciężkiej hipoglikemii, nieświadomości hipoglikemii, a także określono wymagania dla osób posiadających lub ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Należy więc przedstawić opinię specjalisty diabetologa, przeprowadzać regularne, kontrolne badania lekarskie, regularnie monitorować stężenia glukozy we krwi, dokumentować kontrolę nad przebiegiem choroby przez lekarza prowadzącego.

Groźne choroby

W wyniku nowelizacji, uprawniony lekarz, który stwierdził u osoby ubiegającej się o prawo jazdy lub posiadającej prawo jazdy, przypadek wystąpienia ciężkiej hipoglikemii, niezależnie od okoliczności, powinien niezwłocznie powiadomić organ wydający prawo jazdy. W tej sytuacji konieczne jest bowiem dokonanie oceny predyspozycji zdrowotnych tej osoby do kierowania pojazdami. To samo dotyczy przypadku stwierdzenia przez lekarza wystąpienia napadu z objawami padaczki, podejrzenia lub istnienia padaczki.

Bezwzględne przeciwwskazanie do kierowania pojazdami stanowi wystąpienie napadu padaczkowego w ciągu ostatnich dwóch lat choroby. Ponowne ubieganie się o uprawnienia lub przedłużenie okresu ich ważności możliwe jest po przedstawieniu opinii neurologicznej, potwierdzającej brak napadów padaczkowych w ciągu ostatnich dwóch lat leczenia.

Od kolejnego badania

Mimo, że nowe przepisy już obowiązują, dotychczasowe badania lekarskie pracowników zachowują ważność do dnia ponownego lub kontrolnego badania wskazanego w zaświadczeniu lekarskim. Zmiana rozporządzenia nie powoduje konieczności kierowania pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy na dodatkowe badania odnośnie tych chorób. Dopiero skierowanie wydane przez pracodawcę na kolejne okresowe badania powinno uwzględniać fakt korzystania z samochodu służbowego lub prywatnego dla celów służbowych. Oznacza to, że każde kolejne badanie będzie rozszerzone.

Tak więc może się zdarzyć, że pracownik, który dotychczas mimo swojej choroby, otrzymywał pozytywne orzeczenia lekarskie uprawniające do kierowania pojazdami, w wyniku badań lekarskich uwzględniających najnowsze zmiany w rozporządzeniu, zostanie uznany za niezdolnego do kierowania pojazdami. Wówczas taka sytuacja może stanowić nawet podstawę do rozwiązania umowy o pracę.

Nowe przepisy objęły swoim zakresem regulacji nie tylko osoby na stanowiskach kierowców. Zmiany dotyczą również nowej, licznej grupy osób z prawem jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T prowadzących samochody służbowe, jak np. kadra kierownicza czy przedstawiciele handlowi oraz osoby wykorzystujące samochód prywatny do celów służbowych. W związku z tym, że nowe rozporządzenie zostało wydane na podstawie Ustawy prawo o ruchu drogowym, a nie Kodeksu pracy, obowiązek dodatkowych badań dotyczy zarówno osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jak i osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, czy innej umowy prawa cywilnego.

Koszty po połowie

Zmiana nie spowoduje drastycznego wzrostu kosztów po stronie pracodawców, a może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa pracowników. Firma ponosi koszty ww. badań kierowców, natomiast w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych strony mogą dowolnie ustalić podział kosztów, np. po połowie.

Fot. Fotolia

Poleć ten artykuł:

Polecamy