Taropak i trendy w branży opakowań

Taropak i trendy w branży opakowań

Taropak to targi opakowań o najdłużej tradycji w Polsce. W tym roku odbyła się już 33 edycja tego wydarzenia. Targom Taropak towarzyszyły Targi Polagra, których ekspozycja wystawiennicza składała się z trzech salonów: FOOD, FOODTECH oraz HORECA. Jakie nowości czekały na odwiedzających podczas tegorocznych Targów?

Tegoroczne Targi Taropak i Polagra, odbywające się w dniach 4-6 października, zgromadziły na terenie MTP blisko 200 wystawców z 13 krajów, którzy byli zlokalizowani w dwóch największych pawilonach wystawienniczych w Polsce o łącznej powierzchni ponad 22 tys. mkw. brutto.
Targi Taropak mogły pochwalić się dużą ilością wystawców z innowacyjnymi na rynku maszynami i urządzeniami pakującymi. Nie zabrakło również firm oferujących produkty i półprodukty dla branży. Przedstawiciele firm produkcyjnych z branży spożywczej, meblowej, motoryzacyjnej, kosmetycznej czy farmaceutycznej po raz kolejny mogli się przekonać o tym, że Taropak opakuje każdą branżę!

Nowości na stoiskach

Tegoroczni wystawcy na swoich stoiskach targowych zaprezentowali wiele premier produktowych. Swoje nowości pokazały m.in. firmy oferujące rozwiązania maszynowe z dziedziny automatyki czy magazynowania. Firma Mech-Masz Szczeciński zaprezentowała elektryczne wózki do podnoszenia i obracania pojemników HUB. Te mobilne wózki usprawniają pracę wszędzie tam, gdzie trzeba przetransportować oraz unieść pojemniki na stosunkowo dużą wysokość. Jest to świetne rozwiązanie znacznie ułatwiające i przyspieszające pracę obsługi przy konieczności podniesienia i opróżnienia pojemników.
Natomiast firma Comaco pokazała DOUBLESTICK – maszynę pakującą do higienicznego pakowania dwóch różnych rodzajów towarów jednocześnie, do dwóch osobnych komór worka. Dwie komory woreczków oddzielają produkty, np. kawę i cukier, i zabezpieczają je przed zmieszaniem. Doublestick oferuje pakowanie różnych kombinacji produktów w różne rozmiary worków.
Firma Polpak zaprezentowała na swoim stoisku wyjątkową, bo jedyną w swoim rodzaju na rynku polskim i zagranicznym maszynę – poziomy automat pakujący D2100K DOYPACK. Urządzenie cechuje innowacyjność, wysoka wydajność i efektywność. Automat przeznaczony jest do formowania, napełniania i zamykania opakowań typu doypack z korkiem. Pakuje różnorodne produkty: płyny rzadkie i gęste, pieniące się, pasty, w jedno z najbardziej uniwersalnych i praktycznych opakowań na rynku.
Firma Piab pokazała przyssawki MX, które są idealne do przenoszenia różnych przedmiotów z różnych materiałów. To wielofunkcyjne przyssawki o niezwykle wysokich zdolnościach chwytania wielu różnych powierzchni. Są bardzo zaawansowane technicznie, stworzone, aby wspierać przenoszenie wielu rodzajów przedmiotów. Ta nowa rodzina przyssawek jest kompatybilna ze wszystkimi mocowaniami piGRIP® i ich cechami. Dodatkowo Piab przedstawił również piSOFTGRIP® – lekki chwytak próżniowy do delikatnych produktów posiadające palce chwytające i komorę próżniową. Jest to urządzenie napędzane podciśnieniem, dzięki czemu siłę zacisku można łatwo regulować poprzez proste ustawienie poziomu podciśnienia. Zastosowania chwytaka można znaleźć w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i MedTech.

Złote Medale Grupy MTP

Sześć produktów zostało nagrodzonych przez niezależny sąd konkursowy w tegorocznej edycji konkursu o Złoty Medal Grupy MTP podczas Targów Taropak. Nagrody zostały wręczone 4 października podczas uroczystości otwarcia targów.
Wśród wyróżnionych firm znalazła się Purells Innovative – producent opakowania Bee Inspired by Nature. Jest to ekskluzywne, innowacyjne i ekologiczne opakowanie na słoiczek z miodem. Za swój produkt, który również dba o czyste środowisko została nagrodzona firma Smurfit Kappa Polska. Ich produkt – opakowanie TopClip jest ekologiczną alternatywą dla wielopaków napojów w puszkach. Wyróżniono również poziomy automat pakujący D2100K Doypack zgłoszony przez POLPAK Sp. z o.o. Jest to urządzenie, które potrafi uformować, napełnić i zamknąć opakowanie typu doypack. Firma FILMAT otrzymała nagrodę za swoją innowacyjną Linię Pakowania Automatycznego LPA15X, dzięki której cały proces pakowania folią termokurczliwą odbywa się w pełni automatycznie. Złoty Medal został również przyznany firmie Radpak za poziomą kartoniarkę kontynuacyjną RKH-15C, która zapewnia maksymalną wydajność, powtarzalność, ekonomię produkcji oraz wysoki poziom bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjnej ceny. Zeus Pacaging otrzymał nagrodę za swój System Monitorowania Owijania Palet APOLLO, który umożliwia codzienną weryfikację pracy urządzeń do owijania palet, dzięki czemu znane i kontrolowane jest zużycie folii stretch.

Złoty Medal – Wybór Konsumentów 2021

Po ogłoszeniu produktów, które otrzymały Złoty Medal Grupy MTP, konsumenci mogli wziąć udział w internetowym głosowaniu na Złoty Medal – Wybór Konsumentów 2021. Podczas gali otwarcia Targów Taropak 2021 przedstawiono laureata głosowania. Tegoroczny Złoty Medal – Wybór Konsumentów trafił do firmy FILMAT Grzegorz Siewiera za Linię Pakowania Automatycznego LPA15X. FILMAT to uznany na rynku producent sprzętu służącego do pakowania. Produkowane przez firmę maszyny przeznaczone są do pakowania tworzywami takimi jak folie termokurczliwe czy stretch.

Nagrody Acantus Aureus

Jak co roku przyznano również nagrody Acantus Aureus tym wystawcom, którzy najlepiej potrafili zobrazować swoją wizję stoiska w połączeniu ze strategią marketingową firmy. Podczas Targów Taropak 2021 statuetką za najbardziej wyróżniające się stoisko wyróżniono trzy firmy: VP Polska, bekuplast oraz Camozzi Automation.

Spotkania profesjonalistów

Po raz kolejny poruszono w Poznaniu najistotniejsze kwestie, jakimi obecnie żyje branża opakowań. Jak wynika z prezentowanych podczas konferencji danych – sektor opakowań w Polsce, pomimo wzrostu cen surowców, w 2021 r. urósł o 8%. Ważnym impulsem rozwoju branży jest e-commerce, ale firmy produkujące opakowania muszą uwzględnić zmieniające się trendy rynkowe, w tym najsilniejszy z nich: ekologiczny.

Konferencje Polskiej Izby Opakowań

W dniach 4 i 5 października odbyły się dwie konferencje branżowe dla sektora opakowaniowego organizowane przez Polską Izbę Opakowań i Grupę MTP. Pierwsza konferencja, która odbyła się 4 października na scenie głównej, dotyczyła potencjału eksportowego polskiego rynku opakowaniowego. Natomiast 5 października podczas konferencji w Salonie Promocji Polskiej Izby Opakowań prelegenci przedstawili trendy i kierunki rozwoju branży opakowań. Wystąpili przedstawiciele znanych firm: Santander Bank Polska, Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Biopolimerów i Włokien Chemicznych, Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań, FUTAMURA oraz REKOPOL.

Taropak Design – Kolorowa ekologia

Kolejną nowością podczas tegorocznych Targów Taropak była konferencja Taropak Design skierowana nie tylko do projektantów i producentów opakowań, ale również do firm oferujących surowce i półprodukty dla branży. Podczas pierwszej edycji wydarzenia, w dniu 5 października, organizatorzy i prelegenci skupili się na papierowych opakowaniach i obalili mit dotyczący tego, że eko opakowania muszą być szare, udowodniając, że dzięki zastosowaniu odpowiednio dobranych surowców i półproduktów eko może być kolorowe i piękne. Partnerami konferencji Taropak Design, którzy zadbali o piękną i ekologiczną oprawę sceny głównej były firmy: Zing, Burgopak Poland oraz Intrograf – eksperci w dziedzinie ekologicznych rozwiązań w opakowaniach.
W ramach konferencji, przy scenie głównej można było oglądać wyeksponowaną wystawę wyjątkowych kolorowych, papierowych opakowań od Burgopak Poland. Na wystawie znajdował się również wyróżniony Złotym Medalem produkt firmy Purells Innovate – opakowanie Bee Inspired by Nature przeznaczone na miód. Na wystawie znajdowały się również książki “O produkcji opakowań farmaceutycznych i nie tylko…” autorstwa Ryszarda Wielgosa z firmy Intrograf Lublin S.A., jednego z prelegentów konferencji Taropak Design.

Konferencja E-commerce

Druga edycja wydarzenia, która odbyła się 6 października, stanowiła idealną okazję do spotkania z ekspertami z dziedziny e-handlu, opakowań w e-commerce, logistyki i magazynowania, a także zagadnień z zakresu marketingu i sprzedaży. W tym roku prelegenci opowiedzieli o tym co dzieje się z rosnącymi tonami opakowań, które składają się na miliony przesyłek w Polsce. Zdradzili również, jak wyglądają działania związane z opakowaniami zwrotnymi oraz skąd się biorą problemy z opakowaniami w magazynach. Partnerami konferencji byli: Silny&Salamon, Semcore, Astra S.A., Sandander Bank Polska, Instytut Logistyki i Magazynowania oraz Lean-Tech.

Internetowa Platforma Spotkań

Targi Taropak odbyły się w tym roku w formie hybrydowej, co oznacza, że w targach można było wziąć udział stacjonarnie oraz online – z wykorzystaniem dedykowanej Internetowej Platformy Spotkań. Platforma oferowała wiele udogodnień zarówno dla odwiedzających, jak i wystawców: za jej pośrednictwem można było zaplanować wirtualne spotkania z partnerami z całego świata, dodać umówione spotkania do swojego prywatnego internetowego kalendarza czy wypromować siebie i swoją firmę na międzynarodowym forum. Platforma umożliwiała również uczestnictwo online w konferencjach odbywających się na scenie główniej Targów Taropak.

A już za rok…

Kolejne święto branży opakowań w Poznaniu odbędzie podczas Targów Taropak jesienią w 2022 r. Organizatorzy nie zwalniają tempa i już planują kolejne wyjątkowe wydarzenia dla profesjonalistów z branży opakowaniowej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy