Więcej zezwoleń na przewozy do Rosji

Więcej zezwoleń na przewozy do Rosji

- Jeszcze nigdy w relacjach transportowych Polska - Rosja nie mieliśmy takiego dużego dostępu do rynku - powiedział Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, na briefingu prasowym, który odbył się w związku z zawartym w Soczi porozumieniem pomiędzy rządem Polski i Rosji.

Minister Tadeusz Jarmuziewicz przedstawił kluczowe ustalenia porozumienia zawartego w Soczi na posiedzeniu polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. współpracy w dziedzinie międzynarodowych przewozów drogowych (1-2 sierpnia 2012 r.) oraz korzyści dla rozwoju branży międzynarodowych przewozów drogowych w Polsce.

Zezwolenia w liczbachJeszcze w tym roku Polska otrzyma dodatkowe:• 20 tys. szt. zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich oraz• 50 tys. szt. zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe.Osiągnięto korzystne strategiczne porozumienie, że w latach 2013 – 2015 przewoźnicy polscy będą dysponować corocznie kwotą 45 tys. szt. zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich. Jest to wzrost o 21 tys. szt. zezwoleń w stosunku do 24 tys. szt. zezwoleń, które przysługiwały Polsce w 2012 r. Ustalono też, że zezwolenia dwustronne i tranzytowe nie będą limitowane w tych latach, a ich wstępna wymiana wyniesie dla strony polskiej 205 tys. szt. rocznie.Tym samym, w uzgodnionym okresie łączny kontyngent zezwoleń rosyjskich dla Polski będzie wynosił co najmniej 250 tys. szt. rocznie.

– W biznesie ważna jest przewidywalność. Dobrze wiedzieć, co się będzie robiło za rok, za dwa. W poprzednich latach te porozumienia były podpisywane na rok, co nie było korzystne dla przewoźników. My podpisaliśmy porozumienie na 3 lata. Lata 2013, 2014 i 2015 są dla przewoźników przewidywalne w transporcie polsko-rosyjskim. To wielka wartość dodana tego porozumienia, które rodzi bezpieczeństwo inwestycyjne – stwierdził Minister Tadeusz Jarmuziewicz.Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, odniósł się do ustaleń osiągniętego porozumienia.- Głównym elementem wszystkich negocjacji było doprecyzowanie zasad dokonywania przewozów. To, że dzisiaj kategoria przewozów tranzytowych jest nielimitowana, świadczy o tym, że najważniejsza sprawa, która budziła wiele kontrowersji została rozstrzygnięta. Dzisiaj wiemy, że jedynym istotnym parametrem, który powinien być brany podczas kontroli do oceny wykorzystania właściwego zezwolenia jest miejsce załadunku towaru – podsumował Prezes Jan Buczek.

Poleć ten artykuł:

Polecamy