Skracać Lead Time
W końcu listopada w Warszawie odbyła się konferencja poświęcona QRM (Quick Response Manufacturing) koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym, której twórcą jest Rajan Suri. Podczas konferencji odbyła się premiera polskiego wydania książki „Zyskaj na czasie”...
Quick Response Manufacturing (QRM) to metoda zarządzania całą organizacją, skierowana głównie do firm produkcyjnych zajmujących się krótkoseryjną produkcją i oferujących zróżnicowany asortyment. Rajan Suri, który od 20 lat doskonali QRM i wdraża metodę w przedsiębiorstwach w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, dzielił się swoimi doświadczeniami z polskim audytorium.
– Współczesne przedsiębiorstwa produkcyjne tkwią w pewnego rodzaju pułapce, polega ona na całkowitej koncentracji na optymalizacji kosztów produkcji. QRM przenosi punkt koncentracji z kosztów na czas, w jakim realizowane są poszczególne działania – wyjaśniał Rajan Suri, założyciel Centrum QRM – wiąże się to z całkowitą zmianą systemu myślenia i działania, która dotyczy wszystkich szczebli w organizacji, poczynając od dyrektora zarządzającego, przez szefa finansów, po pracowników linii produkcyjnych.
Czas ważniejszy od kosztów
Jak dowodził twórca metody QRM, ponad 100 lat tradycji, którą charakteryzuje presja na optymalizację kosztów produkcji i poprawę wydajności spowodowały, że obecnie firmom produkcyjnym niezwykle trudno jest zmienić filozofię działania. Tymczasem wdrożenia QRM przynoszą spektakularne rezultaty, obalając utrwalane przez lata mity. Okazuje się np., że firmom zarządzanym tą metodą opłaca się przenieść z Chin do kraju macierzystego produkcję lub zakupy. Albo że przestój maszyny na poziomie 15 proc. jest bardziej opłacalny w porównaniu z jej ciągłym użytkowaniem. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ QRM w istotny sposób pozwala skrócić tzw. Lead Time, czyli czas realizacji procesów produkcyjnych – od momentu opracowywania koncepcji produktu, po jego dostarczenie do klienta. Jednocześnie metoda zmienia od środka sposób, w jaki funkcjonuje organizacja.
– W firmie zarządzanej według metody QRM, pracownicy nie tyle odpowiadają na pytanie: ile nas będzie kosztowało wyprodukowanie i dostarczenie określonego produktu, ale: ile czasu potrzeba, by ten produkt wyprodukować i dostarczyć klientowi – powiedział Rajan Suri. Jednym z założeń QRM jest zmiana struktury organizacyjnej w firmie, która polega na oddaniu odpowiedzialności za produkcję zespołom QRM.
Spektakularne rezultaty
Efekty metody nierzadko są spektakularne. Większość firm kilkukrotnie skraca czas realizacji zamówień. To jedna z głównych korzyści QRM. Ponieważ firma zyskuje możliwość dostarczenia produktu znacznie szybciej, niż to robiła dotychczas, pojawiają się jeszcze inne oczywiste korzyści. Pierwszą z nich jest redukcja kosztów operacyjnych. Standardem jest redukcja na poziomie 20-30%. Dzięki oszczędnościom firmy mogą zwiększyć marżę lub nawet obniżyć cenę sprzedaży. Kolejna korzyść to uwolnienie czasu sił sprzedażowych firmy, która w efekcie zaczyna efektywniej sprzedawać i uzyskiwać większe przychody. Rajan Suri podkreślał, że współczesna produkcja, podążając za ewolucją potrzeb konsumentów, zmierza w kierunku zróżnicowania, redukcji wolumenów produkcji i musi się dopasowywać do zmieniających się wymagań rynku: QRM jest dla firm różnicujących produkcję. W produkcji masowej rządzą statystyki oraz presja na redukcję kosztów – a więc takie metody jak Lean Management czy Six Sigma. – W ciągu ostatnich lat udowodniliśmy, że QRM może funkcjonować w organizacjach wspólnie z wdrożonymi wcześniej metodami zarządzania i nie stanowi dla nich alternatywy, która miałaby je zastąpić – przekonywał prof. Suri.
Trzeba zrewidować mity
Rajan Suri, kończąc konferencję, podkreślał, że największym wyzwaniem dla QRM jest obecnie system myślenia, który trudno zmienić, a który był tworzony i utwierdzany przez cały XX wiek. System ten bazuje na kalkulacji kosztów. Bez zrewidowania mitów i zmiany podejścia, bez pewnego rodzaju przekonania o sensie metody i bez pewnego rodzaju menedżerskiej odwagi trudno zapoczątkować zmianę w kierunku QRM. Jest jednak nadzieja, że doświadczenia kilkuset firm, które na taką zmianę się zdobyły, zainspirują kolejne przedsiębiorstwa.
Polska jest jednym z sześciu krajów europejskich, gdzie realizowane są już wdrożenia QRM. Firma 4 Results, która adaptuje QRM w Polsce, ma już na swoim koncie doświadczenia we wdrożeniu metody w rodzimych przedsiębiorstwach produkcyjnych. – Rzeczywiście możemy potwierdzić, że QRM daje spektakularne rezultaty niezależnie od szerokości geograficznej – powiedział Ireneusz Biliński, wiceprezes spółki 4 Results. – W jednej z firm, która zdecydowała się na tę metodę, udało się ponad dwukrotnie skrócić czas realizacji zamówień i kilkukrotnie czas rozpatrywania reklamacji, poza tym w pierwszym roku stosowania QRM zanotowała rekordowe obroty.