2011 – Rekordowy rok dla portów bałtyckich

2011 – Rekordowy rok dla portów bałtyckich

Ukazał się raport Baltic Container Report 2012 - cykliczny raport dotyczący poświęcony bałtyckiemu rynkowi kontenerowemu przygotowany przez firmę Actia Forum z Gdyni.

Według raportu szacuje się, że w 2011 roku łączna ilość ładunków skonteneryzowanych na świecie, przetransportowanych drogą morską osiągnęła poziom około 1,47 bln ton. jeśli weźmiemy pod uwagę ilości w TEU, światowe morskie przewozy kontenerowe wzrosły o 8,1% w stosunku do ubiegłego roku i wyniosły 151,5 mln TEU w 2011 r. Natomiast światowy przeładunek kontenerów w portach wzrósł o 8% i osiągnął nowy rekord 605 mln TEU (zgodnie z Clarkson Research Services).

W roku 2011 tempo wzrostu przeładunku kontenerów w portach bałtyckich spowolniło z 27% zaobserwowanych w 2010 roku do 17,5%. Jednakże i tak było to tempo ponad dwa razy szybsze od globalnego. W roku 2011 przeładunki kontenerów w portach bałtyckich osiągnęły poziom 8.76 mln TEU i tym samym przekroczyły rekordowy wynik sprzed kryzysu, kiedy to przeładowano 8 mln TEU (2008 rok).

Liderem basenu Morza Bałtyckiego w obrocie kontenerowym jest niezmiennie Rosja. W 2011 roku udział w rynku rosyjskich portów bałtyckich osiągnął poziom 30,6% (29% w 2010 r.). W regionie Morza Bałtyckiego istnieje ponad 50 portów morskich, które zajmują się obsługa kontenerów. Jednak większość ruchu (94,5%) koncentruje się w 20 największych ośrodkach. Kluczową rolę w obsłudze kontenerów zajmuje niezmiennie St. Petersburg. Największy port bałtycki, obsługuje około jednej czwartej wszystkich kontenerów przeładowywanych przez porty bałtyckie. W roku 2011 największy absolutny wzrost przeładunków został zanotowany przez port St. Petersburg, Gdańsk i Gdynia, odpowiednio 434 tys. TEU, +169 tys. TEU oraz 131 tys. TEU). Najszybciej rozwijającym się terminalem kontenerowym był natomiast Kaliningrad Sea Commercial Port, który zanotował 152% roczny wzrost w ruchu kontenerowym.

Na Bałtyku występują czterysy oceaniczne. Dwa z nich AE10 i ECUBEX obsługiwane są przez Mearska. Serwis AE10 obsługiwany przez największe kontenerowce łączy porty azjatyckie z Europą (na Bałtyku są to: Aarhus, Geteborg, Gdańsk). Serwis ECUBEX łączy Amerykę Południową z Europą, w tym m.in. St. Petersburg. Serwis Atlantic Cotainer’s Line łączy Amerykę Północną z Geteborgiem. W kwietniu 2012 Alliance G6 (Azja) uruchomił bezpośrednie zawinięcia z portów azjatyckich do Europy w tym do Geteborga.

Obecnie poza serwisami oceanicznymi, bałtycki rynek kontenerowy obsługiwany jest przez 24 operatorów kontenerowych, którzy oferują połączenia feederowe i połączenia w ramach żeglugi bliskiego zasięgu.  Na Bałtyku dysponują oni flotą 153 kontenerowców o łącznej ładowności 164.4 tys. TEU.

Perspektywy dla rynku kontenerowego w regionie Morza Bałtyckiego w 2012 roku są optymistyczne i spodziewane jest, że 2012 będzie kolejnym rekordowym rokiem pod względem przeładunku kontenerów w portach bałtyckich.

Poleć ten artykuł:

Polecamy