Arctic-Adriatic Logistic Conference – wnioski

Arctic-Adriatic Logistic Conference – wnioski

Optymalizacja dostaw w strefie korytarzy intermodalnych, usprawnienie przewozu towarów, ze szczególnym uwzględnieniem ryb, organizacja transportu na trasie Polska-Skandynawia, dostępna siatka połączeń na Bałtyku oraz wiele innych tematów zostało omówionych podczas Arctic-Adriatic Logistic Conference

22-ego maja odbyła się Arctic-Adriatic Logistic Conference w Amber Expo, podczas 12. Międzynarodowych Targów Przetwórstwa i Produktów Rybnych „Polfish”. Konferencję zorganizował Urząd Miasta Gdyni, a zaproszeni goście reprezentowali głównie branżę transportową oraz portową. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele Miasta Gdynia, Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Stena Line, Akademii Morskiej w Gdyni oraz SKAT Transport. „Myślę , że ta konferencja, inaugurująca dyskusję na temat korytarza A2A, zapisze się w historii gospodarczej Pomorza” – powiedział Ryszard Toczek, Naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Arctic-Adriatic Logostic Conference odbyła się w ramach projektu Bothnian Green Logistic Corridor, który ma wypracować innowacyjną, efektywną oraz racjonalną sieć transportową od Północy Europy, poprzez Centrum, aż do Morza Adriatyckiego. Główne cele projektu to rozbudowa infrastruktury drogowej i portowej ułatwiająca transport ładunków, współpraca i rozwój łańcuchów logistycznych oraz powiązanie ekonomiki korytarzy Północ-Południe z ekonomiką regionów, w celu ich rozwoju. „Bez kumulatywnych i kompleksowych działań w transporcie i logistyce ryb oraz innych produktów spożywczych, stracimy uzyskaną już pozycję na rynku” dodał Toczek.

Ważną kwestią omawianą podczas spotkania było przedstawienie wstępnych założeń i wyników raportu pt. Studium przypadku – import ryb z Norwegii do Polski, który przygotowywany jest przez firmę Actia Forum, na zlecenie Urzędu Miasta Gdyni. Pierwsze badania przedstawiają dane, z których wynika, że Norwegia jest wiodącym importerem ryb do Polski. W 2012 wymiana handlowa Polski z Norwegią ukształtowała się na poziomie ponad 3,5 milionów ton importu towarów z Norwegii, natomiast eksport z Polski do Norwegii wynosił jedyne 0,98 milionów ton. W czołówce towarów importowanych znajdują się kruszywa i nawozy mineralne, ropa i produkty ropopochodne oraz na trzecim miejscu ryby, skorupiaki i mięczaki. Głównymi towarami eksportowymi do Norwegii są węgiel (koks i brykiet), niemetalowe produkty mineralne oraz produkty metalowe. Na trasie Polska-Norwegia, 76,5 % towarów transportuje się statkami. Biorąc pod uwagę wymianę handlową ryb i skorupiaków, w 2012 Polska importowała z Norwegii ich aż 397,4 tys. ton, eksportując jedynie 129,8 tys. ton. Według danych Norweskiego Urzędy Statystycznego, Polska jest na 6 miejscu wśród wszystkich krajów do których eksportowane są ryby.

Poleć ten artykuł:

Polecamy