Dobrze naoliwiona maszyneria

Dobrze naoliwiona maszyneria

Zarządzanie łańcuchem dostaw to dla wielu przedsiębiorstw wciąż tylko technologia. Tymczasem okazuje się, że sukces logistyczny firmy w ogromnej mierze zależy od umiejętności budowania relacji z partnerami biznesowymi. Główną rolę odgrywa tu prowadzenie skutecznej komunikacji...

Polskie przedsiębiorstwa produkcyjne zwykle bardzo mocno koncentrują się na wprowadzaniu odpowiednich rozwiązań technologicznych, zapominając o tym, jak wielką wagę w biznesie odgrywa zarządzanie relacjami. Szybka reakcja na zmienne tendencje rynkowe wymaga nie tylko rozwiązań, które zapewnią sprawny przepływ materiałów pomiędzy kolejnymi ogniwami łańcucha dostaw, ale także skutecznej komunikacji pomiędzy partnerami biznesowymi. Braki w szkoleniu personelu to prawdziwy problem, z którym prędzej czy później trzeba się będzie zmierzyć. Dobre relacje są bowiem tym elementem, który generuje wartość, a to w dobie silnej konkurencji może stać się istotną przewagą rynkową.

Jak orkiestra symfoniczna

Z chwilą podpisania umowy na świadczenie konkretnych usług podmiot, który do tej pory oglądany był przez pryzmat twardych danych, zyskuje ludzką twarz. Współpraca przenosi się z poziomu organizacji na poziom bardziej personalny. Sukces bądź porażka danego przedsięwzięcia w ogromnej mierze zależy więc od umiejętności myślenia kategoriami partnera, zdolności wczucia się w jego potrzeby.

Dzisiejszy łańcuch dostaw musi być zestrojony na wzór orkiestry symfonicznej

Dziś nie wystarczy już dobry produkt czy usługa. Jako dostawca rozwiązań logistycznych coraz częściej musimy brać odpowiedzialność za koordynację współpracy pomiędzy menedżerami działów HR, zarządzania transportem, produkcji, magazynu, działu IT i finansów, a także pomiędzy klientami i ich kontrahentami. To wszystko wymaga utrzymania wysokich standardów profesjonalizmu, który zagwarantować może sprzęgnięcie dwóch obszarów zarządzania – łańcuchem dostaw i relacjami.

Dzisiejszy łańcuch dostaw – od produkcji, przez magazynowanie, transport, handel detaliczny, aż po klienta końcowego – musi być dobrze naoliwioną i ściśle zintegrowaną maszynerią, której wszystkie tryby są ze sobą idealnie zestrojone – na wzór orkiestry symfonicznej. Jeśli jest inaczej, firma szybko traci swoją konkurencyjność, przegrywając z tymi, którzy dostarczają towar szybciej, lepiej i taniej. Obszar potencjalnego wzrostu można obecnie wskazać w procesach i interfejsach pomiędzy elementami łańcucha dostaw. Z tego powodu zarządzanie relacjami pomiędzy stanowiskami, działami, krajami i firmami staje się znacznie ważniejszą umiejętnością niż kiedyś.

Od introwersji do ekstrawersji

Zarządzanie logistyką wymaga lepszego zrozumienia mechanizmu generowania przez logistykę wartości dla partnerów zewnętrznych. Wymaga zwiększenia kompetencji w zakresie zarządzania relacjami i empatii biznesowej. Menedżerowie logistyki są bardzo dobrzy w optymalizacji technologii i procesów wewnętrznych. Ten obszar pozostaje ważny i wymaga ciągłego rozwoju. Ale konieczna jest również poprawa ich umiejętności w zakresie prowadzenia relacji z innymi uczestnikami łańcucha.

Presja związana z jeszcze szybszym reagowaniem łańcucha dostaw na wahania rynku wzrośnie. Będzie to wymagać bliskiej współpracy pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za poszczególne etapy realizacji zlecenia. Istnieje ogromny potencjał, jeśli chodzi o poprawę zarządzania infrastrukturą IT, zwłaszcza w dziedzinie powiązania WMS z innymi systemami w łańcuchu, służącymi np. do zarządzania transportem. Wymaga to jednak, aby menedżerowie magazynów byli bardziej ekstrawertyczni i dostrzegli potrzeby swoich partnerów zewnętrznych. Nie wystarczy tu dobre rozwiązanie typu EDI.

Krok we właściwym kierunku

Jak rozwijać zdolności interpersonalne i kompetencje relacyjne? Poniższe zalecenia mogą okazać się cenne dla wszystkich, którzy poszukują inspiracji w rozwijaniu umiejętności nawiązania i pogłębiania dobrych relacji z partnerami w łańcuchu dostaw. Oto kilka ważnych wskazówek:

Należy pamiętać o zachowaniu profesjonalizmu w zakresie wydajnego kompletowania, dobrego planowania czy niezawodnych danych głównych. Warto zrozumieć również strukturę obsługiwanego łańcucha dostaw. Pomocna jest w tym mapa dostawców i klientów. Ułatwia to wybór partnerów, z którymi firma zamierza ściślej współpracować. Bliska kooperacja ze wszystkimi nie jest ani możliwa, ani pożądana. Musi być jasno ustalone, kto odpowiada za relacje z partnerami biznesowymi.

Szybka reakcja na zmienne tendencje rynkowe wymaga skutecznej komunikacji pomiędzy partnerami biznesowymi

Spółka musi poznać strukturę łańcuchów dostaw partnerów strategicznych i ich modele biznesowe i przykładać szczególną wagę do jakości komunikacji, zwłaszcza jeśli chodzi o całościowy obraz przepływu produktów i informacji do działów sprzedaży, finansów, rozwoju produktów, CEO, itp.

W skład obowiązków menedżerów wchodzi odwiedzanie klientów i dostawców i uczenie się organizacji pracy w zakładach, aby móc zrozumieć ich świat, język, potrzeby i zachowania. Dobre relacje wymagają zarówno „twardych”, jak i „miękkich” umiejętności. Do miękkich zaliczamy inteligencję emocjonalną i społeczną, umiejętności komunikacyjne, empatię biznesową itp.

Zarządzający mają za zadanie przyjrzenie się swojej organizacji i sprawdzenie, czy są w niej pracownicy, którzy są dobrzy w utrzymywaniu relacji (np. personel od zakupów strategicznych lub obsługi kluczowych klientów)? Powinni oni być zachęcani do dzielenia się swoimi umiejętnościami i poprowadzenia wewnętrznego szkolenia.

Firma nie może zapominać o odpowiednich szkoleniach i kursach zewnętrznych w kraju i za granicą, aby poprawić swoje kompetencje.

Poleć ten artykuł:

Polecamy