E-innowacje

E-innowacje

W 2013 roku po raz pierwszy w Europie odnotowano podwojenie wskaźnika wzrostu cyfryzacji życia, co pozwala prognozować sprzedaż do 2016 roku na poziomie przekraczającym 300 mld Euro. E-commerce na kontynencie europejskim jest widocznym trendem i przewiduje się, że zakupy przy...

W przeszłości na rynkach Europy Zachodniej i Środkowej koncentrowano się na relacjach B2C (Bussines to Customer ang.). Europa Wschodnia zaczęła szybko przyspieszać, dorównując swoim sąsiadom, przyspieszenie to jest szczególnie widoczne w Polsce, ponieważ relacje B2C w naszym kraju są bardziej dojrzałe niż w innych krajach tej części Europy. Pomimo tego jesteśmy jednak w dalszym ciągu gorsi w e-commerce w porównaniu do krajów skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Francji.

Od czerwca 1993 roku, kiedy to powstała jedna z pierwszych przeglądarek WWW nazwana Mosaic, minęło ponad 20 lat. Od tego czasu wiele się zmieniło, a świat przeobraził się w wielką globalną wioskę, głównie za sprawą sieci Amazon, e-Bay oraz mediów społecznościowych, takich jak: Facebook, Twitter oraz YouTube.

Bieżące zmiany cyfrowych technologii stanowią zarówno zagrożenia, jak i istotne możliwości rozwoju dla biznesu

Obecnie mamy także do czynienia z pierwszą generacją ludzi tzw. „cyfrowego pokolenia”, którzy urodzili się i dorastają w cieniu Internetu. Pokolenie to nie tylko chce, ale przede wszystkim oczekuje wielu doświadczeń związanych z elektronicznymi kanałami takimi jak: media społecznościowe, bankowość elektroniczna i zakupy on-line. Ta cyfrowa rewolucja dotyka także Polskę, która ma jeden z najwyższych wskaźników wykorzystywania mediów społecznościowych na świecie – wyższy niż w Niemczech, Francji i Japonii. W Polsce jednocześnie mamy do czynienia z jedną z największych luk międzypokoleniowych ludzi i w związku z tym innych nawyków zakupowych, jednak biznes wydaje się tego nie dostrzegać.

Zagrożenia i możliwości

Występujące zmiany związane z cyfrowymi technologiami dają z jednej strony ogromne możliwości rozwoju dla biznesu, a drugiej strony niosą ze sobą zagrożenie.

Obecnie na świecie sprzedaje się więcej smartfonów i tabletów niż komputerów stacjonarnych. W 2007 r. w USA 11% mieszkańców posiadało smartfony, obecnie z tych ostatnich korzysta już 50% mieszkańców, a w Polsce 31%. Konsumenci mogą przeglądać strony internetowe sklepów i zapoznawać się z cenami, a dopiero później dokonywać fizycznie zakupów w sklepach. Internet przychodzi do nas, kiedy korzystamy z telefonu komórkowego, płacimy za produkty lub gdy oglądamy TV. Dlatego firmy powinny wykorzystać ten fenomen i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Już wkrótce klienci będą pragnęli tylko i wyłącznie technologii cyfrowej, ponieważ już teraz stosują cyfrowe opcje w kontaktach z firmami. Media społecznościowe są regularnie wykorzystywane do przeprowadzania rekrutacji, dodatkowo do reklamy i prezentacji marek.

Firmy z cyfrowym rodowodem takie jak Amazon i Wal-Mart od dłuższego czasu stosują efektywnie zbiory wielkich danych dla zrozumienia swoich klientów

Biznes może dostosować się do bieżących potrzeb klientów, szczególnie poprzez wykorzystanie olbrzymiej ilości danych o klientach, co wpłynie na lepszy sposób podejmowania decyzji biznesowych. Analiza danych jest tańsza niż kiedykolwiek przedtem, co pozwala nawet małym firmom czerpać z tego tytułu wymierne korzyści. W związku z tym cyfrowy kanał dystrybucji staje się coraz bardziej interesujący i stanowi lukratywny cel.

Analitycy przewidują, że Internet obiektów mógłby w skali globalnej przynieść gospodarce 14 trylionów dolarów do 2022 roku. Obecnie jednak Internet obiektów jest na etapie niemowlęcym. Internet obiektów nie tylko pomógłby detalistom ustawić ich procesy logistyczne, ale także zrewolucjonizowałaby nasze wzajemne reakcje. W końcu przetwarzanie w chmurze może umożliwić nam dostęp do takich technologii, o których nam się jeszcze nawet nie śni. Możemy zdefiniować osiem cyfrowych trendów w rozwoju biznesu na świcie.

Wielkie zbiory danych [ „Big Data” ang.]

Wielkie zbiory danych to przełom w zarządzaniu firmą, ponieważ dane i ich analiza są sercem rozwoju firmy i poznawania klienta. Śmiało można więc stwierdzić, że „Big data” jest czymś więcej niż tylko wykorzystaniem informacji. Światowe dane rosną w szalonym tempie, a ich rozmiary nie były nigdy przedtem w historii możliwe do osiągnięcia. W 2013 roku dziennie odnotowywano 500 milionów maili, a 1,15 miliardów użytkowników Facebook’a wysyła 30 miliardów słów w ciągu miesiąca, włączając w to GPS, społeczne interakcje lub prywatne informacje. Firmy z cyfrowym rodowodem takie jak Amazon i Wal-Mart od dłuższego czasu stosują efektywnie zbiory wielkich danych dla zrozumienia swoich klientów. Decyzje, których podstawą podjęcia są dane, przynoszą lepsze rezultaty. Wykorzystując wielkie zbiory danych, można dokonywać wyborów na podstawie czegoś, co da się zmierzyć, a nie na podstawie intuicji. Wyzwania w sferze zarządzania są jednak o wiele bardziej konkretne i wymagają dostrzegania wśród danych prawidłowości i powtarzalności oraz przekładania ich na przydatne informacje biznesowe. W ciągu ostatniej dekady trzy zmienne charakteryzowały zbiory wielkich danych: rozmiar, szybkość i różnorodność. Wszystkie te zmienne w tym czasie wzrosły. W USA, w 2012 roku, średni rozmiar danych agregowanych przez firmę zatrudniającą ponad 1000 pracowników wynosił 200 TB – dwukrotnie więcej niż magazyn danych firmy Wal-Mart w 1999 roku. Eksplozja danych możliwych do osiągnięcia z różnych źródeł przyczyniła się do tego, że detaliczna sieć Burberry zintegrowała swoje oprogramowanie do analizy danych SAP z danymi uzyskiwanymi z mediów społecznościowych, aby od czasu do czasu robić korekty w swoim łańcuchu dostaw. Podobnie postępują inne wielkie firmy wykorzystując różne źródła danych.

Aby efektywnie wykorzystać zbiory wielkich danych, potrzebni są ludzie, którzy pomogą zrozumieć zagregowane informacje, pozbywając się przysłowiowych śmieci

Małe firmy także mogą uzyskać przewagę wykorzystując wielkie zbiory danych, po to aby lepiej zrozumieć, kto jest ich klientem, kto korzysta z ich preferowanych kanałów dystrybucji oraz kto jest ich największym konkurentem. Wielkie zbiory danych są potężnym narzędziem biznesu. Aby je dobrze wykorzystać, należy w pierwszej kolejności, zanim rozpocznie się definiowanie priorytetów i możliwości związanych z wykorzystaniem zbiorów danych, wybrać dziedzinę, która jest przedmiotem naszego zainteresowania (np. klient, produkt, ceny albo ryzyko). Aby uzyskać precyzyjne dane, należy pytać i szukać odpowiedzi np. Kto będzie naszym przeszłym klientem, jeśli stracimy tych obecnych dzisiaj?; Jakie czynniki mogą mieć wpływ na lojalność naszych klientów? Po drugie, nie należy próbować robić zbyt wiele od razu, lepiej rozpocząć skromnie i dążyć do uzyskania sukcesu powoli, zanim to nabierze rozmachu. Trzeba skoncentrować się na obszarach, które są najlepiej zdiagnozowane, mierzalne i związane z projektem. Powinno się przeprowadzić kilka eksperymentów, aby przetestować dane i otrzymane wyniki. Po trzecie, łącząc ludzkie możliwości z wizualizacją danych i innymi narzędziami, można uzyskać w odpowiednim memencie wyniki bez większych nakładów w infrastrukturę. Aby efektywnie wykorzystać zbiory wielkich danych, potrzebni są ludzie, którzy pomogą zrozumieć zagregowane informacje, pozbywając się przysłowiowych śmieci. Po czwarte, jeśli inwestuje się w wielkie zbiory danych, należy pamiętać o utrzymywaniu porządku w tych zbiorach.

Mobilność

Telefonia komórkowa w coraz szybszym tempie wyprzedza globalny rynek komputerów i laptopów. Ta tendencja utrzymuje się od 2009 roku, kiedy to globalny udział telefonów komórkowych wynosił 50%, w stosunku do 30% PC/Laptop; w 2013 odpowiednio różnica ta się zwiększyła 65%/20%, a w 2017 przewiduje się, że wskaźnik ten osiągnie wielkość 70%/13%.

Smartfony będą kształtować świat mobilnych płatności

Wykorzystywanie telefonii komórkowej z opcją Internetu umożliwia poznawanie preferowanych zakupów klientów, stwarzając jednocześnie szansę detalistom wyjścia z zagrożenia i uzyskania przewagi konkurencyjnej. Mobilność zmieniła sposób robienia zakupów z poszukiwania na przeglądanie i płatności. Duża liczba klientów przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o zakupie w konkretnym sklepie korzysta z salonów wystawowych, sprawdza ceny produktów w różnych sklepach, robiąc ich przegląd z wykorzystaniem narzędzi mobilnych. Jedna trzecia klientów przyznaje się do korzystania z salonów wystawowych, a dojrzali detaliści traktują tę formę aktywności swoich klientów bardzo poważnie, ponieważ może ona prowadzić do finalizacji zakupów w konkretnym sklepie.

Przechowywanie danych w chmurze

Ta forma biznesu przenosi nas w jakąś futurystyczną technologię i jest jednym z najgorętszych tematów dyskusji. Z najnowszych badań Experton Group wynika, że w samych tylko Niemczech dostawcy rozwiązań typu Cloud osiągnęli obroty przekraczające 5,3 mld euro – o 47% wyższe niż w 2011 roku. Przewiduje się, że globalny rynek przechowywania danych biznesowych w chmurze wzrośnie z 40,7 mld euro w 2011 roku do 242 mld euro w 2020 roku. Można uznać, że ta forma działalności biznesowej zadomowiła się już na dobre i powoli staje się dojrzała, a następnym wyzwaniem niewątpliwie będzie integracja.

Media społecznościowe

Media społecznościowe stają się wszechobecne na świecie, o czym świadczą liczby użytkowników: 1 mld Facebook, 1 mld YouTube, 503 mln Sina Webo, 503 mln Twister, 359 mln Google. Polska ma jeden z najwyższych na świecie wskaźników użytkowników Facebook’a – 8,78 mln. Udział polskich firm w mediach społecznościowych jest wysoki: 86% Facebook, 38% You Tube, 30% Linkedln, 23% Google+, 20% Goldenline, 18% Twitter, 15% blogi, 10% Nasza Klasa, 8% Yammer. Ciekawe są również dane dotyczące wskaźników globalnego wykorzystywania mediów społecznościowych w różnych krajach świata: 52% Wlk. Brytania, 50% USA, 50% Rosja, 40% Polska, 39% Francja, 38% Włochy, 34% Niemcy, 30% Japonia, 29% Grecja. W Polsce istnieje jedna z największych na świecie luk pokoleniowych pomiędzy młodym a starym pokoleniem w zakresie wykorzystywania Facebook’a w zależności od wieku: 20% (13-17), 29% (18-24), 29% (23-34), 13% (34-44), 9% (45-54), 5% (55-64), 2% (65+). Głównie jednak media społecznościowe służą realizacji następujących celów: ze względu na trendy (62%), budowa wizerunku marki (59%), dla lepszego zrozumienia klientów (35%), dla rekrutacji pracowników (28%), dla wzrostu sprzedaży (25%), dla obniżenia kosztów zakupów (11%). Okazuje się, że media społecznościowe są gwałtownie zmieniającą się platformą komunikacji wzajemnej, którą trzeba regularnie sprawdzać pod kątem nowych możliwości, które mogą przyczynić się do rozwoju biznesu.

Koncentracja na doświadczeniu użytkowników

Koncentracja na doświadczeniu użytkowników jest nie tylko wskazana, ale konieczna. Doświadczenia użytkowników to suma doświadczeń konsumentów z daną firmą, odnosząca się do usług, produktów i wszelkich interakcji z firmą. 40% kupujących powie swoim przyjaciołom o swoich złych doświadczeniach on-line. 62% kupujących w przyszłości bazuje na swoich doświadczeniach z przeszłości. Doświadczenia użytkowników są również ważne dla menedżerów, ponieważ 85% problemów można rozwiązać, testując je na 5% użytkowników. Tak więc korzyści dla biznesu są realne pod warunkiem, że mądrze będzie się korzystać z doświadczenia użytkowników. W cyfrowej przestrzeni doświadczenie staje się polem walki o konkurujące marki. Doświadczenie to jest łatwe do wykorzystania i przemawia do wyobraźni jako zestaw kluczowych metod determinujących sukces. Doświadczenie użytkowników w praktyce wykorzystuje się, żeby zrozumieć potrzeby klientów, do wizualizacji, aby zdefiniować obszar wzajemnego oddziaływania oraz do wzajemnej komunikacji w zakresie rozpowszechniania informacji, aby dowiedzieć się, w jaki sposób oddziaływuje ona na decyzje zakupowe klientów. Istnieje kilka socjotechnicznych metod wykorzystujących doświadczenie w praktyce. Jedną z nich jest mapowanie wszystkich decyzji klientów związanych z ich zakupami.

Płatności

Rynek mobilnych płatności ciągle rośnie, o czym świadczy rosnąca ilość dokonywanych transakcji tą metodą: 2009 – 70 mln, 2012 – 212 mln, 2015 – 384 mln. Wartość globalnych mobilnych płatności również rośnie: 2009 – 26 mld $, 2012 – 171 mld $, 2015 – 472 mld $. Najwięcej płatności mobilnych dokonują ludzie w wieku 18-26 lat – 39%, nieco mniej ludzie w wieku 27-39 lat – 31%, znacznie mniej osoby w wieku 40-50 lat – 18%, osoby nieco starsze, w wieku 51-61 – 9%, najmniej seniorzy w wieku 62+ – 2%. Śmiało można powiedzieć, że smartfony będą kształtować świat mobilnych płatności.

Internet rzeczy

Już dziś można stwierdzić, że Internet zmienia sposób naszego życia. Ilość urządzeń wykorzystujących Internet w skali globalnej będzie szybko rosła z 8,7 mld w 2012, przez 10 mld w 2016 do 50 mld w 2020. Internet rzeczy ma wpływ na gospodarkę: w 2012 r. 100 firm internetowych zainwestowało w ten biznes 750 mln $, a potencjalny globalny wpływ Internetu na gospodarkę do roku 2022 oceniany jest na 14 trylionów $.

Bezpieczeństwo

Codziennie generujemy olbrzymią ilość informacji, a ich bezpieczeństwo jest jednym z ważniejszych działań każdej firmy, jednakże żadna firma w 100% nie może się zabezpieczyć przed cyber włamaniem.

 

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy